shop.musicserver.cz
Dan Boeckner (Operators) - Naše show patří k nejnáročnějším v mé kariéře

Dan Boeckner (Operators) - Naše show patří k nejnáročnějším v mé kariéře

Vydáno: 07.10.2016 08:00 v sekci Rozhovory - Veronika Ondečková | foto: Liam Maloney

Dan Boeckner, esenciální postava kanadské nezávislé scény, se svým novým projektem Operators vystoupí 7. října v pražské MeetFactory. Krátce před startem evropského turné nám povyprávěl, co ho inspiruje a na čem momentálně pracuje.

Dane, jak se daří a co vás momentálně zaměstnává?

Mám se fajn, díky. Zrovna jsme uprostřed turné s Wolf Parade. Jakmile skončí, čeká mě první den volna zhruba po dvou měsících, hned potom je na řadě další kolo s Operators.

Takže jste zpátky v režimu pendlování mezi dvěma kapelami. Jak to zatím funguje?

Zatím to funguje... a to je asi hlavní (smích). Jsem na podobný rytmus zvyklý už z doby, kdy ještě existovali Handsome Furs. Jak skončí turné s jednou kapelou, přepnu na druhou. Neřeším to.

Handsome Furs byl váš první projekt, ve kterém jste se realizoval jako elektronický tvůrce. Vznikli Operators jako odpověď na jejich zánik, nebo jste už v době, kdy ještě byli aktivní, věděl, že se blíží čas vyzkoušet něco nového?

Myslím, že šlo o kombinaci obojího. Když Handsome Furs skončili, zbylo po nich prázdné místo. Dostal jsem se do situace, kdy důležitou část mého uměleckého směřování nebylo kde realizovat. Hraní na kytaru v rockové kapele, ať už ve Wolf Parade, Divine Fits nebo jinde, je jednou z věcí, které na světě miluju ze všeho nejvíc. Zhruba od roku 2006 se ale čím dál víc věnuju taky elektronice postavené na sekvencerech a zasazené do poměrně specifického sonického světa. Fakt, že jsem pro tuhle linii své tvorby neměl žádné umístění, byl neuvěřitelně frustrující, tím spíš, že Handsome Furs zanikli v době, kdy jsem měl rozpracované čtvrté album a v hlavě jsem už nějakou dobu nosil poměrně přesnou představu o tom, jak bych náš zvuk mohl dál rozvinout. Všechny nápady jsem ale musel dát k ledu. I když ne na dlouho. Jak se chýlilo ke konci turné s Divine Fits, věděl jsem, že se k nim musím vrátit a začít něco nového. Tak vznikli Operators.

Jaký pro vás byl nový začátek poté, co jste se oprostil od limitované produkce Handsome Furs, založené pouze na bicích automatech a omezeném počtu syntezátorů? Přišla záplava nových nápadů?

Jo, to jste trefila. Nechal jsem se tím docela pohltit (smích). I když ještě ze začátku platila víceméně ta samá pravidla jako v Handsome Furs, tj. všechno začínalo a končilo u mě v obležení pár syntáků a bicích automatů. Teprve později jsem přizval Devojku, aby mi pomohla přenést projekt na pódia a rozvinout aranže písniček. A náš bubeník Sam přišel ještě o něco později. Každopádně potom, co nastala tahle dělba rolí, skončilo to brzy tak, že jsem zase vzal do ruky kytaru. A tady teprve začala být opravdová sranda! (smích). Víte, Operators jsou mnohem víc než cokoli jiného, na čem jsem kdy předtím pracoval, už jenom kvůli tomu, že se naše songy skládají z mnohem většího počtu partů. Takže mám s čím si pohrát a při skládání se můžu víc přiblížit tomu, jak písničku slyším v hlavě.

Dan Boeckner

Dan Boeckner
Zpěvák, skladatel a kytarista Dan Boeckner je pravým opakem muzikantů, kteří dokáží setrvat pouze v jediném uměleckém svazku. Na mezinárodní scéně se prosadil jako jeden z frontmanů kanadských Wolf Parade, kteří v polovině minulé dekády vedle spřátelených Arcade Fire udávaly rytmus nejen domácí montrealské scéně, ale pomohly dodat kanadské hudbě svébytnou tvář v tehdy stále rozmáhajícím se trendu kytarovek.

S exmanželkou Alexei Perry v letech 2006-2012 tvořili syntezátory dominované duo Handsome Furs, se kterým procestovali svět a zaměřili se na většinou kapel zapomenutá místa v post-sovětském bloku nebo Asii. Tíhnutím k syntezátorům a politickým tématům v Handsome Furs započala Boecknerova hudební i tematická dvojkolejnost, ve které pokračuje i nyní s post-punkem ovlivněnými a neodolatelně tanečními Operators. Ve stavu hibernace je v současnosti projekt Divine Fits, který během pauzy Wolf Parade Dan založil s kolegy ze Spoon a dalších kapel.

Ze všech možností, které se nabízely pro zvuk vašeho nového projektu, jste jako východisko přijali post-punkovou a new wave estetiku. Sehrálo roli, že má post-punk tak dlouhou historii, co se týče včleňování elektroniky, nebo je prostě jen nejblíž vašemu srdci?

Na úplném začátku projektu byl náš zvuk daleko víc ukotvený v houseu nebo technu, což souviselo s tím, na čem jsem si tenkrát ujížděl. Poslouchal jsem Jamese Holdena a hodně experimentální elektroniky. Potom, co jsme odehráli první koncerty, jsem ale postupně změnil přístup ke skládání. A vzhledem k tomu, že jsem vždycky měl silné vazby k pozdním sedmdesátkám a začátku osmdesátek, resp. k období, kdy do punku poprvé pronikaly syntezátory a začaly se dít nejrůznější hlukové experimenty a jiné divnověci, vlivy post-punku si do Operators našly cestu velice přirozeně. Navíc se zdálo, že přesně vyjadřují atmosféru toho, co hrajeme.

Často o sobě mluvíte jako o nerdovi s nadšením pro syntezátory, který je schopný věnovat moře času tomu, aby se s nimi naučil pracovat. Jak dlouhá přípravná fáze předcházela samotnému skládání pro Operators?

Řekl bych, že jsem se tak ze tří čtvrtin věnoval přímo skládání, zbytek času se snažil přijít věcem na kloub, což ostatně dělám už cirka deset let. Je to kontinuální proces. Když jsem začal skládat muziku na sekvencerech, neměl jsem nejmenší ponětí, co dělám. První dvě alba Handsome Furs byla v podstatě o tom, že jsem na něco ťuknul, zkoumal, co se stane, a držel se toho, co mi připadalo, že zní dobře. S Operators už teď ale učením nemusím trávit čas. Nápady dokážu přenést do muziky, aniž bych si přitom nějak lámal hlavu. Pořád si ale užívám dichotomii, která platí mezi tou nerdovskou fází a tím, co nastává po ní. Nestačí jenom se naučit zacházet s takovým nebo makovým vybavením. Klíč je v tom dokázat navrch všech těch technických schopností umístit dostatek emocí, aby vaše hudba nebyla chladná a lidé se s vámi cítili propojení.

Mluvíte o emocích. Inspiruje vás v tomhle směru někdy konkrétní zvuk nebo celý nástroj?

Rozhodně! A není to žádná výjimka. Před pár lety jsem takhle napsal celý song. Jmenuje se "Ecstasy In My House" a je to čistě elektronický singl. Veškerý jeho vibe je postavený na zvuku jednoho bicího automatu, který se hodně používal v době, kdy frčel acid house (pozn. jedná se o Roland TR-606). Naprogramoval jsem na něm základní beat, a i když ten song neměl žádnou melodii ani jiný nosný prvek, zjistil jsem, že drží pohromadě právě díky specifickému zvuku nástroje, který jsem použil.

Jste vyhlášený workoholik. Pracujete na nové muzice i teď, když vás zaměstnává turné?

Operators
© Matt Condon
Už je to tak, momentálně dělám na novém materiálu pro Operators. Zatím jsem ve fázi demo nahrávek, už teď ale vím celkem jistě, že dojde na pár změn. Hlavně bych se rád vrátil k většímu používání samplů. Naše první album, které vyšlo letos na jaře, žádné samply nemá, jenom samé živé instrumenty. Pár samplerů ale vlastním, včetně jednoho naprosto úžasného od českého výrobce, který jsem koupil v New York a který jsem si hodně oblíbil. Nikdy předtím jsem neměl žádný nástroj, který by byl tak neobvyklý. Všechno, co na něm zahrajete, zní vážně bizarně, ale v tom nejlepším slova smyslu. V poslední době mě tahle hračka hodně inspiruje a na další nahrávce se musí objevit.

S Operators je to prý poprvé, co máte v nějakém projektu naprosto neomezenou možnost seberealizace. Znamená to, že teď nemáte žádný materiál, který by v Operators nenašel místo?

Zatím to tak je. Mám pocit, že jakýkoli nápad dostanu, můžu přinést do Operators a nebude problém ho uchopit tak, aby vyzněl podle mých představ. Když skládám, většinou si ale song řekne sám, jestli skončí v Operators, nebo ne. Společným jmenovatelem všeho, co jsme zatím udělali, je poměrně temná nálada a post-punkový vliv, o kterém jsme mluvili. Takže to většinou funguje tak, že pokud se song vyvíjí tímhle směrem, dopředu vím, že jde o písničku pro Operators.

Existují pro vás nějaké průsečíky mezi Operators a Wolf Parade?

Hudebně by se určitě nějaké našly, ale v zásadě mi vyhovuje udržovat obě kapely jako dva oddělené světy. Operators jsou a vždycky budou víc politická záležitost. Jakékoli politické téma tady má místo. A věci, které píšu pro Wolf Parade jsou zase naopak velmi osobní. Je příjemné mít možnost vyjádřit se ve dvou tak odlišných rovinách. A taky na různých místech, protože s Operators hrajeme v úplně jiných lokalitách než s Wolf Parade.

Dobře, že jste zmínil koncerty. V Operators zpíváte, hrajete na kytaru i syntezátory a přitom všem podáváte tak expresivní výkon jako málokdo. Jak zvládáte tak šílený multi-tasking?

Popravdě, nejen po fyzické stránce jsou to ty nejnáročnější akce, jaké jsem kdy zažil. Ale dělají mi radost. Myslím, že za těch pár let se naše show hodně vyvinuly. Už nějakou dobu s námi na turné jezdí baskytarista, takže fungujeme jako plnohodnotný kvartet. A je to velká divočina. Jak říkáte, odvést dobrý výkon znamená jednak zvládnout několik funkcí najednou, zároveň se ale člověk musí uvolnit dost na to, aby se dokázal performance naprosto odevzdat. Mám rád tenhle typ show, kde se jde až na dřeň. Není to snadné, ale o to intenzivnější zážitek si z koncertu odnáším.

Operators
© creepy teepee
...a taky spoustu vyplavených endorfinů jako po sportovním výkonu, předpokládám.

Přesně tak. A taky podle toho vypadám. Obvykle bývám zpocený jak myš.

Podle mě se dobrý koncert bez potu neobejde. A vzhledem k tomu, že máte ve zvyku hrát v obleku, určitě děláte dobrý dojem.

Doufejme (smích).

Před sebou máte mimo jiné dva koncerty v České republice. Řekněte, vztahuje se vaše záliba ve východoevropských zemích a historii Studené války i na nás, nebo už jsme moc málo na východ?

Česká republika tam rozhodně zapadá! Ale víte, co je vtipné? Lidé vždycky zapomínají na to, že třeba taková Vídeň je položená mnohem východněji než Praha. Z nějakého důvodu ale za východ považovaná není. Tomu říkám zatraceně nelogická koncepce uspořádání. Já to takhle zeměpisně neberu. A jsem neuvěřitelně nadšený, že budu moct hrát znovu v Praze a tentokrát i Brně.

NÁZORY
  • 100% (theskyel, 08.10.2016 20:27) Reagovat

    Koncert v Brně patří k těm nejlepším, na kterých jsem byl. I přes smutnou návštěvu publika. Všechno na co sáhne Daniel nebo Spencer Krug (wolf parade) je perfektní, u nás ale tyhle muzikanty nikdo moc nezná, což je škoda. Místo toho většina lidí poslouchá _____!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci
Rozhovory: Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci Skupina Imodium se po pěti letech vrací na scénu se vší parádou. Už 4. dubna předvede svoji energii ve Foru Karlín, v září pak vydá novou desku. "Zůstáváme nohama na zemi, ale chtěli jsme ukázat, že jsme kapela v plné síle a... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Handsome Furs, Operators. Dvojitá dávka Dana Boecknera v MeetFactory (25.06.2019 09:27)
- Naživo: Operators se rozloučili v nejlepším (10.10.2016 16:18)
- Operators povedou v MeetFactory hodinu jiného tance (12.08.2016 09:41)
- Recenze: Exkurze do pohodového světa humoru a velkých jmen (25.03.2005 05:00)
- Zpěvák Franz Ferdinand hostuje na albu Handsome Boy Modeling School (29.08.2004 13:39)
- Recenze: Svět podle Dana The Automatora (14.05.2002 05:00)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Télépopmusik Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu