Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
musicserver.cz doporučuje hosting WEDOS.cz
Kiasmos - Pláč na tanečním parketu

Kiasmos - Pláč na tanečním parketu

Vydáno: 11.07.2016 16:16 v sekci Rozhovory - Veronika Ondečková

Vloni na podzim dvojice podmanivých Islanďanů vyprodala pražský Palác Akropolis a jejich hypnoticky emotivní produkce se brzy stane ozdobou letošního ročníku festivalu Colours Of Ostrava. Do zákulisí projektu nás nechal nahlédnout Janus Rasmussen.

SDÍLET:    
Kiasmos jsou vyhlášení unikátním zvukem, postaveným na kombinaci sofistikované elektroniky a klasické instrumentace. Jak dlouho jste v začátcích hledali svůj hlas?

Nebylo to tak, že bychom první tři roky strávili prací na našem albu a přemýšleli, jak by mělo znít. Už v začátcích jsme s Ólafurem každý měli další projekty, které nás zaměstnávaly. Ve skutečnosti jsme se k něčemu dostali jen zřídka a nevytyčili jsme si žádný konkrétní cíl. Když jsme si pak sedli k prvnímu songu, prostě z nás vypadl.

Jak intenzivní je vaše spolupráce v současnosti?

To nejpodstatnější se odehrává, když pracujeme na nové muzice. To jsme schopní zavřít se spolu do studia i na několik dní. Teď když jsme na turné, ale není tolik času soustředit se na něco nového, a mimo něj se vlastně ani tolik nevídáme. Ólafur je hodně vytížený, takže se obvykle setkáme třeba dva dny před turné, v rychlosti projdeme, co je potřeba, a jdeme na to.

Dá se říct, že jste od začátku Kiasmos koncipovali tak, že jeho těžiště bude spočívat v koncertování?

Přesně tak. Pro nás je celý projekt hlavně o našich show, které se neustále snažíme zdokonalovat.

Kiasmos
© popmatters.com
Vaše poslední LP sklidilo velký ohlas. Trvalo vám dlouho nahrávku dotáhnout do konce, když se společné tvorbě věnujete pouze příležitostně?

U každého songu to bylo trochu jinak. Některé písničky jsme dali dohromady za jedinou noc, včetně finálního mixu, k jiným jsme se průběžně vraceli téměř dva měsíce. Nemyslím si ale, že by nastal nějaký zádrhel kvůli tomu, že jsme se předtím ve studiu dlouho nepotkali. Spíš naopak, těšíme se na sebe a umíme jeden druhého nakopnout.

Když popisujete rozdělení rolí v Kiasmos, většinou se shodnete, že z vás dvou jste vy větší chaotik a Ólafur má zase schopnost dát věcem řád. Změnilo se na tom něco postupem času?

Máte pravdu, že jakmile jde o skládání a studiovou práci, Ólafur je velice organizovaný člověk a já jsem zase permanentně otevřený čemukoli, takže mám občas tendenci skákat z jednoho nápadu ke druhému nebo se naopak věnovat více věcem najednou. Na tom se asi hned tak něco nezmění. Inspirací pro mě dokáže být naprosto cokoli. Není výjimkou, že mi v hlavě naskakují nové nápady už po cestě do studia, a i když jde kolikrát o úplnou pitomost, kterou by jiní okamžitě pustili z hlavy, mě to neodradí a Ólafura přinutím ji alespoň vyzkoušet. Nakonec třeba zjistíme, že nefunguje, ale to nevadí.

Stane se někdy, že byste přišel s něčím, o čem by Ólafur rovnou prohlásil "Ne, tohle se pro Kiasmos nehodí, tohle nepoužijeme"?

No jasně. Pokud Ólafur zavelí: "Ne, tohle zní příliš bláznivě, nebo tohle zní příliš jako ty," vím, že má nejspíš pravdu, a kašlu na to. A to samé pravidlo platí oboustranně. Obecně mám ale tendenci dávat šanci čemukoli, co mě zaujme. Nedokážu nápad jen tak zahodit a myslím, že v každé kreativní spolupráci je lepší si říct: "Ok, zkusili jsme to, ale ten nápad prostě nefunguje," než ho předem zavrhnout, protože se některému z nás nelíbí.

Kiasmos

Kiasmos - Kiasmos
Kiasmos jsou islandské experimentální duo, které tvoří persona s klasickým hudebním vzděláním Ólafur Arnalds, proslavený neotřelou kombinací minimalistických klavírních a smyčcových kompozic s elektronickou produkcí, a člen úspěšné severské synth-popové skupiny Bloodgroup Janus Rasmussen, původem z Faerských ostrovů. Svého času Arnalds pracoval jako zvukový inženýr, mimo jiné s Rasmussenovými projekty, a tak se dvojice seznámila a objevila společnou vášeň pro elektronickou hudbu. Stali se z nich nejlepší přátelé a od roku 2008 spolu tvoří pod Kiasmos. V roce 2014 debutovali ceněným eponymním albem a vedle něho mají na kontě tři další EP nahrávky.

Máte díky svému experimentování hodně vyřazeného materiálu?

To bych neřekl. Respektive ne v důsledku nějaké metody pokus omyl. Když jsme ve studiu, nemáme obvykle načrtnuto až tolik nových songů, poměrně rychle se vytříbí, které chceme na albu, a na těch potom dál nepracujeme. Na některé nápady se samozřejmě nedostane, ale spíš kvůli tomu, že už se nevešly, než že by se neosvědčily, takže není vyloučené, že se k nim vrátíme někdy v budoucnu. Ale toť otázka. Oběma nám vyhovuje nadchnout se momentem a pracovat rychle, čehož se vždycky dosahuje hůř, když se k něčemu vracíte po delší době.

Ovlivňujete svým založením Ólafura nějak ve způsobu, jak v rámci Kiasmos přistupuje ke skládání?

Nemyslím si, že bych na něj měl vliv v něčem specifickém. Ovlivňujeme se navzájem díky tomu, že jsme spolu v určité formě interakce, tomu se ale v muzice nikdy nevyhnete, tedy pokud někdo z projektu nemá dominantní roli, což rozhodně není náš případ. Máme spolu skvělý vztah nejenom na profesní úrovni. Známe se dlouho jako přátelé, navzájem chováme respekt k ostatním projektům toho druhého, které Kiasmos nepřímo ovlivňují, a samozřejmě jsme toho spoustu zažili díky tomu, kolik času jsme společně strávili na turné. To se všechno do naší hudby promítá, stejně jako náš, často rozdílný hudební vkus.

Mají vaše tracky nějaké emocionální či jiné pozadí vzniku, nebo se soustředíte čistě na kompozice a zvuk?

Jestli nás něco vede, řekl bych, že jsou to hlavně naše uši a zvuk, který nás baví, a ne žádný momentální pocit nebo vášeň. Užíváme si tvůrčí proces, možnost dát volný průchod naší kreativitě. Taky jsme hodně vybíraví. Jak už jsem říkal, když nás něco zaujme, držíme se nápadu a sledujeme, kam až nás zavede. Pokud máme jakékoli pochybnosti, tak ho zahodíme a jdeme na něco jiného. Fakt, že k věcem, které takhle nastřelíme, nechováme žádný zvláštní sentiment, je v tomhle směru jedině výhoda. Neznamená to, že bychom se ale do našich tracků nedokázali položit a užít si je. Jakmile jsme s nimi hotoví a hrajeme je naživo, začíná jiná kapitola.

Vážně nemáte k jednotlivým songům žádné asociace?

Pokud ano, tak spíše na relativně povrchní bázi. Zasazuji songy podle období, kdy vznikly, nebo prostředí, ve kterém jsme je nahrávali. Třeba celé "Thrown" mi bude připomínat staré studio, kde jsme album nahráli, a naše poslední EPéčko zase horké počasí v Berlíně, jaké tam tehdy trvalo prakticky nepřetržitě. Celé nahrávání jsme byli propocení a zmoření vedrem. Fuj, bylo to nechutné. Takové podmínky, byť nepřímo, vždycky něčím ovlivní to, na čem zrovna pracujete.

Vaše hudba podle vašich slov prý zní jako "pláč na tanečním parketu". Kolik je v tom nadsázky?

Když jsem tohle prohlásil, tak jsem tak trochu žertoval, ale pořád věřím, že to přirovnání není daleko od pravdy. Samozřejmě jsem se nesnažil říct, že by lidé při našich show skutečně propadali v pláč. Na druhou stranu si ale uvědomuji, že naše hudba dokáže mít silně emotivní účinek. Vnímám to při pohledu do publika, obzvlášť když se jednotlivé tracky blíží k vrcholu, nebo se držíme gradace. Lidé sice tančí a užívají si, zároveň jsou ale soustředění a zdá se, jako by o něčem niterném rozjímali. Tohle mě samotného moc baví a rád vidím, že tak dokážeme působit i na ostatní. Je to něco mimořádného.

Kiasmos II
© marcusbyrnephotography.com
Daří se vám tohoto účinku dosahovat lépe na festivalových, nebo klubových pódiích?

Festivaly jsou velká proměnná a občas, i když uděláte všechny věci stejně jako jindy, to prostě nefunguje. Stačí třeba už jen to, že hrajeme za světla nebo v rámci line-upu, který nenapomáhá vytvořit správnou atmosféru. Tyhle faktory nejde příliš ovlivnit. Pokud ale hrají v náš prospěch, věřím, že zážitek z festivalů i klubů je srovnatelný. Máme za sebou spoustu koncertů v poklidných a relativně sofistikovaných prostorech, jako v divadlech a různých aulách, kde máme víc kontroly nad světly a nad celým naším set-upem, což je obvykle výhoda. Festivaly ale zase mají svůj nezaměnitelný náboj, protože se na ně lidé přijedou cíleně bavit. Nedá se to jednoduše generalizovat.

Uzpůsobujete setlist festivalovým programům?

Většinou se snažíme něčím pozměnit setlist pro každý koncert. Na festivaly ale vždy zařazujeme kratší selekci songů a vybíráme našlapanější tracky.

Uvažovali jste někdy o přibrání dalších hráčů?

V minulosti o tom už byla řeč, ale to ještě nemusí znamenat, že k tomu někdy skutečně dojde. S Ólafurem jsme principiálně naklonění čemukoli, baví nás věcem nechávat otevřený konec, ale zároveň nejsme typ lidí, kteří by něco plánovali. Netušíme, jak bude znít naše další album, ani kdy se do něho pustíme, od čehož se bude odvíjet všechno ostatní. Uvidíme, kam nás to zavede.

Pokud byste se tak rozhodli, dokážete si představit, že by se případní další členové stali součástí také vaší koncertní sestavy?

Ne, nabouralo by to celý koncept naší performance, která je hodně postavená na klubové dynamice a světelných efektech. Upřednostňujeme formát, v jakém vystupujeme v současnosti.

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Back to the 2000: Crazy Town, Rock Café, Praha, 17.1.2017
Naživo: Houby retro párty, nu-metaloví Crazy Town ještě pořád umí rozparádit klub! Jejich ikonický hit "Butterfly" už prakticky zlidověl, od roku 2000, kdy v listopadu poprvé vyšel, už byl přehrán tolikrát, že bychom Crazy Town mohli málem považovat za one hit wonder. Oni ale stále fungují, tvoří nový materiál a... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2017 21:21 v sekci Naživo
0
Bastille - Násilí s nikým nehne, z bradavek se lidi hroutí
Rozhovory: Bastille - Násilí s nikým nehne, z bradavek se lidi hroutí Britští Bastille navštívili již podruhé Prahu, aby zde tentokrát představili novou desku "Wild World", na které se v porovnání s "Bad Blood" začínají pozvolna zabývat globálními problémy. S kytaristou Willem a bubeníkem Woodym jsme... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2017 15:15 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Sepultura - Machine Messiah 9/10
Recenze: Sepultura má v podobě "Machine Messiah" v diskografii další klenot Po necelých čtyřech letech se znovu rozduněly brazilské tamtamy svolávající fanoušky legendární Sepultury. Ta vydává své neuvěřitelné čtrnácté album "Machine Messiah", na kterém ani zdaleka neztrácí dech. Spíš se ho nebude... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2017 09:00 v sekci Recenze
0
Pohled do britských hitparád platných od 13. ledna 2017
Ed Sheeran se v Británii vrátil ve velkém, Little Mix dohnaly Spice Girls Ed Sheeran dokazuje, že mu dlouhá pauza prospěla. Z nadcházejícího alba "÷" jsou zatím známy dva singly a oba již stačily ovládnout britský žebříček a pokořit slušný počet streamů. Nejprodávanějším deskám vládnou pátým... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2017 16:40 v sekci Novinky | Britské hitparády
1
Nejlepší domácí videoklipy roku 2016 podle musicserveru
Publicistika: Nejlepší domácí videoklipy roku 2016 podle musicserveru Rok 2016 nám přinesl spoustu skvělé hudby, ale zajímavé věci se děly samozřejmě i na poli videoklipů. A jaké se dostaly mezi naše nejoblíbenější z české a slovenské scény? Vybrali jsme jich celkem jedenáct a najdete mezi nimi... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2017 09:00 v sekci Publicistika
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky pro 43. týden (31.10.2016 12:50)
- Fotogalerie: Druhý den na Colours Of Ostrava v obrazech (17.07.2016 12:14)
- Naživo: Colours Of Ostrava během druhého dne ovládly podmanivé hlasy a severský pop (16.07.2016 18:29)
- Autorem dalšího dílu kompilace "Late Night Tales" je Ólafur Arnalds (08.06.2016 14:47)
- Naživo: Kiasmos jako techno pro nesmělé začátečníky (20.11.2015 18:42)
- Dvojice Arnalds & Frahm bude na konci října rekapitulovat svou spolupráci (20.09.2015 10:15)
- Audio: Dvojice Arnalds/Frahm se ve "Four" vrací k ambientu (07.09.2015 11:04)
- Kiasmos se představí na podzim v Paláci Akropolis (27.07.2015 10:09)
- Nové desky pro 11. týden (15.03.2015 13:57)
- Kiasmos chystají na konec října svou první desku (20.08.2014 11:31)

ALBUM TÝDNE 03/2017

Dropkick Murphys
11 Short Stories Of Pain And Glory

Bostonští králové celtic punku Dropkick Murphys mají po čtyřech letech novou desku. Jak už název "11 Short Stories Of Pain And Glory" napovídá, přináší jedenáct skladeb přesně v tom duchu, jaký bychom od kapely čekali - energických, chytlavých, svižných, punkových i folkových zároveň. Stačí to?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 02.02.
Rae Sremmurd (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)
Ne 05.02.
Lucky Chops (USA) (Roxy, Praha)
Po 06.02.
GRiZ (USA) (Futurum Music Bar, Praha)
St 08.02.
Alex Clare (UK) (Roxy, Praha)
So 11.02.
Apocalyptica (FIN) (Forum Karlín, Praha)
St 15.02.
Tycho (USA) (MeetFactory, Praha)
So 18.02.
Kensington (NL) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 18.02.
Alvaro Soler (ESP) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.02.
The 1975 (UK) (Forum Karlín, Praha)
So 25.02.
Thievery Corporation (USA) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Sia Ewa Farna Beyoncé Coldplay Lady Gaga Madonna Rihanna Adele Kryštof Ben Cristovao Lana Del Rey Taylor Swift Aneta Langerová AC/DC The Cure Metallica Lucie Bílá Tomáš Klus Britney Spears Bára Hosnedlová
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: MUSICSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver