Duc, duc, duc. Madonnu spasí snad už jen stroj času

21.12.2014 16:50 - Josef Martínek | foto: facebook interpreta

Šest nečekaně vydaných písniček z chystaného třináctého studiového alba Madonny naznačuje, že se pod rukama šestapadesátileté popové legendy rodí jen rutinní materiál. Kromě několika světlých momentů se totiž žena, která kdysi udávala směr popu, snaží současné trendy jen dohnat. Mnohdy marně.
Soudě podle tracklistu, který bude na základě předobjednávkového seznamu na iTunes zahrnovat hned devatenáct položek, vsadí Madonna na "Rebel Heart" hlavně na kvantitu a úmornou snahu natočit hit, jenž ji znovu vrátí na vrcholky hitparád, které s minulým albem "MDNA" dobývala marně. Mezi šesti písničkami, které se zpěvačka po úniku třinácti demonahrávek rozhodla fanouškům předčasně odtajnit, ale vyčnívá snad jen úvodní singl "Living For Love", kombinující starou dobrou Madonnu s osobitými vokály, přirozenou melodičností a éterickou nasládlostí se současným klubovým zvukem.

Madonna - Rebel Heart
© facebook interpreta
Nadějně zní i roztleskávací úvod potemnělé "Devil Pray", tuctový refrén zmršený aviciiovským ducáním ale dojem trochu kazí. Následující balada "Ghosttown" sice neurazí, ale ani nenadchne. Až trojlístek "Unapologetic Bitch", "Illuminati" a "Bitch I'm Madonna" ale naplno demonstruje, že Madonna, podobně jako třeba česká Lucie Bílá, neumí (nebo nechce) důstojně stárnout. Bolehlavové taneční beaty, mohutné vrstvy auto-tune, stokrát omletá textová klišé o courách a kačeří rap hostující Nicki Minaj působí jako pásově vyrobené součástky pro nějakou druhořadou, o generaci mladší zpěvačku. Jisté je, že první třetina "Rebel Heart" nepřináší nic, čeho by současná pop music neměla nadbytek.

Kdyby s něčím takovým přišla mladá, začínající interpretka, co potřebuje zaujmout masy, asi by to nikoho nepřekvapilo. U ženy, co je i po více než třech dekádách na scéně mnohými považována za královnu popu, je ale bezhlavá honba za trendy spíše jevem zmaru a ztrátou tvůrčí invence, která ji kdysi postavila na piedestal.

Je však otázkou, jestli současné Madonně vůbec nějaké náboje, které kdysi do pomyslných terčů sypala se samozřejmostí a sebevědomím jí vlastními, ještě zbyly. Svou kariéru totiž vždy stavěla hlavně na image rebelky, showmanky a nesmlouvavé obchodnice. Beyoncé bude moci v šestapadesáti zpívat své majestátní hymny a jistě to bude skvělé, Lady Gaga může v tomto věku prohlubovat lásku k jazzu a třeba Shakira usedne s kytarou na barovou stoličku a dá průchod své písničkářské poloze. Jenže Madonnin obchodnický um vždy výrazně převyšoval ten muzikantský. Dokázala se prodat v šestadvaceti, v šestatřiceti, a dokonce i v šestačtyřiceti, kdy připravovala později velmi úspěšné album "Confessions On A Dance Floor".

V šestapadesáti už to ale jde ztuha. A ani do poslední vrásky vyretušovaný cover, rádoby dráždivé zvolání "Bitch I'm Madonna" či spolupráce s právě letícími hvězdami typu Minaj a Aviciiho nezakryjí, že ani Madonna nemládne. Březnové kompletní odhalení desky "Rebel Heart" může ještě rozpačité dojmy z chystaného materiálu zvrátit, zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by třináctka měla v Madonnině kariéře znamenat nějaký milník. Ledaže by vynalezli stroj času.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY