"Magický hlas rebelky" Marty Kubišové zpívá na soundtracku ke stejnojmennému filmu hlavně hity

09.07.2014 12:00 - Milan Menčík | foto: facebook interpreta

Neznáme mnoho českých interpretů, jejichž život stojí za ztvárnění ve filmu. Marta Kubišová je osobností, která zažila mnoho vzletů i pádů jak v muzice, tak v soukromí. Olga Sommerová o ní natočila film "Magický hlas rebelky" a vydavatelství Supraphon ho doplňuje soundtrackem.
9/10

Marta Kubišová - Magický hlas rebelky

Skladby: Já chci být volná (+ Aneta Langerová), Chci právo trubky mít, Depeše, Nechte zvony znít, S nebývalou ochotou, Loudá se půlměsíc, Magdaléna, Hej, pane zajíci! (+ Helena Vondráčková), Už se léto schovává, Cesta, Modlitba pro Martu, Proudy, Hej Jude, Mamá, Ring-o-ding, Denně čekám, Šlechtici (+ Václav Neckář a Helena Vondráčková), Lampa, Tajuplnej hráč, Dobrodružství s bohem Panem, Vyznání, Život není pes (+ Aneta Langerová)
Vydáno: 27.6. 2014
Celkový čas: 75:57
Vydavatel: Supraphon
Kariéru Marty Kubišové docela zevrubně představil trojalbový kompilát "Vyznání". Aktuální výběr takové ambice nemá, chce pouze vypíchnout všechny rádiové hity, které jsou opentleny aktuálně žhavou tvorbou, prezentovanou výtečnými duety s Anetou Langerovou. Písně "Já chci být volná" a "Život není pes" jako by orámovaly tento komplet. Obě interpretky spolupracují v muzikálu "Touha jménem Einodis" a jejich duety jsou jakýmsi dialogem mezi různými generacemi. Hlasově nádherně sladěné, pocity taktéž.

Magický hlas rebelky 1
© Supraphon
Páteř výběru s dvěma výjimkami tvoří písně z hudebně zlatých šedesátých let. Kariéru Kubišová odstartovala éterickým songem "Loudá se půlměsíc". Nutno říci, že zpěvačka měla v té době i velké štěstí na autory. Právě v šedesátých letech začali svému jménu dělat skvělou reklamu pánové Rytíř, Hapka, Svoboda, Vrba, Štaidl i Krečmar. V podstatě co jméno, to pojem v české pop music na dlouhá desetiletí dopředu. Dokázali vycítit charakter interpretky i náladu, kterou měla vnést do společnosti. Jako by sama cítila, že ani ji nečekají tučná léta, ale i pořádně hubená.

Život Marty Kubišové

Gró kariéry umělkyně se nachází v šedesátých letech. Tehdy zažívala zlaté časy nejen s dětmi Helenou Vondráčkovou a Václavem Neckářem, ale i sólově. Prošla si divadly Stop v Pardubicích či Alfa v Plzni a nakonec se dostala až do slavného pražského Rokoka. V povědomí posluchačů se usadila v polovině dekády: song "Loudá se půlměsíc" odstartoval kariéru, která byla zpočátku nad slunce zářivá. Vše šlo zdánlivě jako na drátkách, hit střídal hit, do soukromé vitríny přibývaly ceny z Bratislavských lyr i zlatí slavíci a zpěvaččin repertoár se plnil takovými perlami jako "Nepiš dál" či "Depeše". Jenže přišel nechvalně proslulý rok 1968 - Kubišová sice nadále bodovala v anketě Zlatý slavík, její popularita stoupala u nás i v cizině, jenže to se nemohlo líbit vládnoucí komunistické garnituře. Obzvlášť s nastupující tuhou normalizací nebylo vhodné popularizovat v médiích písně jako "Modlitba pro Martu", které v lidech vzbuzovaly národní hrdost. Proto soudruzi díky falešné fotodokumentaci přišili Martě její součinnost s pornografickým průmyslem, což bylo dostatečnou záminkou k tomu, aby její kariéře nechali zvony znít.

Magický hlas rebelky 2
© Supraphon
Naneštěstí se začal hroutit i její osobní život. Potratila v osmém měsíci a prožila klinickou smrt. Manžel Jan Němec emigroval do USA a Kubišová marně hledala práci. Podpisem Charty 77 však prokázala neutuchající osobní statečnost i chuť rvát se s osudem. Čekala téměř celých dvacet let, než se triumfálně připomněla lidem z balkonu Melantrichu během Sametové revoluce. Mohla znovu začít zpívat, obdržela velké množství ocenění, ale čas od času musí řešit i nepříjemné životní situace, jako je soud s Helenou Vondráčkovou, bývalou souputnicí z tria Golden Kids.

O tom všem pojednává i film "Magický hlas rebelky" režisérky Olgy Sommerové, která si sama na adresu současných trendů popularizace komunistických dob na stránkách magazínu Víkend DNES povzdechla: "Komunismus považuji za nejzhoubnější režim na naší planetě. Má na svědomí sto milionů mrtvých, emigrovalo dvě stě tisíc občanů, lidé byli vyhazováni ze škol, zaměstnání, zavíráni do vězení, mučeni a také pod dohledem STB umírali."

Položky na tomto albu jsou jednoznačnými hity, které ale v sobě nesly i určité podprahové poselství pro posluchače, zmámené diktaturou komunistické moci. Atmosférické skladby s texty, jež nutily člověka přemýšlet o obsahu, interpretovala krásná tmavovláska, o níž tajně snili mnozí muži. Dva dny po okupaci nazpívala Kubišová tajně "Modlitbu pro Martu", čímž jasně dokázala, že se prostě nebojí. Balada se stala národním protestsongem a později i neoficiální hymnou převratu v roce 1989.

Tento výběr je ale hlavně o letech šedesátých. Je zvláštní, že už v té době Kubišová zpívala nejen rozjuchané popěvky typu "Hej, pane zajíci" (kdopak ví, že se tam objevuje narážka na textařského velmistra Zdeňka Rytíře?), ale také velmi depresivní písně typu "Mamá", kterou převzala z repertoáru Cher. Už tenkrát, kdy jí život ukazoval své víceméně pozitivní stránky, měla v hlase jistou dávku smutku, melancholie, ale také vzdoru a nezlomnosti. Přesně podle hesla co tě nezabije, to tě posílí. Takové je i album "Magický hlas rebelky". Vhodné hlavně pro ty, kteří chtějí mít všechny hity jedné z nejzásadnějších postav historie českého ženského popu pěkně pohromadě.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY