Myšlenka dokumentu 'Buď toho součástí! Podporuj muziku'
Na celém projektu je velmi sympatické, že se nesnaží nikomu nic vnucovat. Hudebníci pouze poukazují na fakt, že za jejich písněmi stojí spousta práce a volný přístup k hudbě není samozřejmostí, jak se může v současnosti díky volnému šíření přes kanály jako YouTube zdát. Asi nikdo už si nevytváří iluzi, že všichni budou kupovat všechno. Právě školou povinní pak často na nákup desek nemají dost finančních prostředků a rozhodně není v jejich silách pořizovat si veškerý obsah svých přehrávačů legálně. "Kdyby dostávalo dítě tři desky za rok, tak alespoň ví, že to existuje, že desky se opravdu kupují," říká například Idea z hiphopového labelu Ty Nikdy. Jinými slovy: pokud nepřehazujete peníze lopatou, není důležité kupovat vše. Ale máte-li nějaké Top interprety, jejichž tvorbu si pouštíte téměř denně, není fér je podpořit?
Dokument 'Buď toho součástí! Podporuj muziku' je hloupej. A proto se mu všichni smějou.
Když se stal před lety Dan Bárta tváří kampaně "Kopírování zabíjí hudbu", leckdo jej za to kritizoval. Argumentoval Bártovým nepochopením formátu mp3, nepochopením doby, která se (ať už se nám to líbí, nebo ne) změnila. Pokrok nezastavíš. A nemusí být nutně k lepšímu. Čas ukázal, že kopírování hudbu nezabilo. Dan Bárta a nejen on vydává pořád alba. A skvělá alba. Zemřelo jen pár hudebních vydavatelství, která nedokázala reagovat na změny v technologiích a chování posluchačů. A dobře jim tak.
Čas od času přijdou noví strejdové a tety s podobně nedomyšlenou výzvou nebo kampaní. Jako teď Ewa Farna, Ben Cristovao a Paulie Garand. A v případě "Buď toho součástí! Podporuj muziku" je nutné dodat, že jde o fakt extrémně debilní a nepovedené video, kterým jeho režisér celé kampani vrazil ne jeden, ale celou sadu hřebíků do rakve. O co ale vlastně jde. OSA se tváří jako velký milovník hudby, ochránce autorských práv. Mysleme si o tom, co chceme. Pohybujeme se v poměrně standardním (v rámci možností) kapitalismu (což není kritika stavu, jen konstatování). A tak toto občanské sdružení inkasuje nemalé prostředky, z nichž zase nemalou část rozpouští ve svých provozních nákladech. A právě z těchto peněz se financují různé aktivity a kampaně svazu. Mimo jiného. Pokud vás nezajímají čísla, tak další odstavec klidně přeskočte, ale jako ilustrace je to, myslím, docela názorné. Podle výroční zprávy o činnosti a hospodaření OSA v roce 2012 (najdete ji tady) inkasovala ve zmíněném roce celkem 866 566 000 Kč bez DPH. Autorům pak na odměnách vyplatila 246 903 000 Kč, nakladatelům 249 259 000 Kč a do zahraničí šla částka 147 971 000 Kč. Celkem tedy na autorských odměnách vyplatila 649 072 000 Kč. Zbývají nám pak docela slušné náklady na provoz svazu. Rovných 153 407 000 Kč - tedy něco málo přes 17 % inkasované částky. A pak jsou tu různé pochybnosti o správném přerozdělování vybraných prostředků, leckdo upozorňuje na neprůhledné finanční toky uvnitř organizace, leckdo kritizuje vůbec způsob výběru peněz. Ale to je na jiné téma. Vraťme se k videu. Mediální obraz Ochranného svazu autorského není zrovna křišťálově čistý, a tak se jej snaží, po svém, vylepšit. Ale namísto činů, které by všechny pochybovače přesvědčily, že to svaz myslí s hudbou a muzikanty fakt dobře, je tady směšná a po všech směrech pokulhávající marketingová aktivita. Oni za to možná ti umělci ani nemůžou. Možná se jen ve své naivitě nechali přesvědčit k vystoupení v dokumentu a třeba to i myslí upřímně. Vlastně ten dokument ani nemusel být takovým průserem. Kdyby jej ovšem režíroval někdo, kdo na to má. Jenže pan režisér udělal z Farne i Cristovaa hloupé figurky. Naivní idealisty, kteří si myslí, že to, že dělají hudbu, je velkým posláním. A sami se vlastně jen děsně trápí, omezují a trpí pro to, aby své dílo, své poselství předali dál. Vlastně to ani nedělají pro sebe. Vlastně je to celé obtěžuje. A my bychom měli být rádi, že tuto oběť pro nás podstupují. A to je celé. Lipo svým křečovitým způsobem natočil video, které vlastně nikoho nezajímá (od 4.3. má asi 48 500 zhlédnutí), nikdo mu nevěří (a ani věřit nemůže) a nezbývá, než se celé této aktivitě smát. Natočil video, co se paroduje samo, a tak se nemůžeme divit, že přišla odpověď v podobě videa druhého. Na rozdíl od originálu skvěle natočeného se schopností skutečně někoho oslovit (od 6.4. cca 72 190 zhlédnutí) a na něco upozornit. S lehkostí a vtipem. Tak to má být. (Honza Průša)