musicserver.cz doporučuje hosting WEDOS.cz
Makrorecenze "Electric" Pet Shop Boys

Makrorecenze "Electric" Pet Shop Boys

Vydáno: 01.11.2013 08:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

Za svou kariéru si Pet Shop Boys vyzkoušeli několik hudebních poloh, často jim však byla nejblíže ona elektronická s výraznými rytmy. Přesně takto funguje i jejich dvanáctá řadovka "Electric", která sklidila převážně pochvalné recenze. Hostem naší makrorecenze je tentokrát Moimir Papalescu.

Pet Shop Boys - Electric
Nikdy nenatočili vyloženě slabou desku, dali dohromady muzikál, hudbu k baletnímu představení nebo si vyzkoušeli složit soundtrack k němému filmu. Pet Shop Boys však hlavně vždy těžili ze svého pojetí inteligentního popu s mnoha multižánrovými přívlastky. Nejednou dokázali překvapit, třeba když natočili kytarové album "Release", aby k němu záhy stihli přidat taneční dovětek "Disco 3".

Podobně rozporuplní jsou i v současnosti, po loňských myšlenkově zasněných pohledech do minulosti s "Elysium" na letošek nachystali elektronicky pulsující alternativu na desce "Electric". Ta si zaslouženě získala pozitivní reakce a v hlavní recenzi Honza Balušek neváhal udělit vysokých devět bodů a zkonstatovat: "Úzká spolupráce se Stuartem Pricem a jednoznačný cíl natočit taneční desku o pouhých osmi skladbách (nakonec ještě jednu přidali) vyústil v jednu z nejlepších nahrávek jejich kariéry (84 % na Metacritic.com je pro ně jednoznačně nejvyšší hodnocení)." V pelmelu názorů našich redaktorů již úplné nadšení nepřevládalo, ale výsledné skóre se zastavilo na příjemných dvaasedmdesáti procentech.

Pětici názorů, jak je již zvykem našich makrorecenzí, doplnil i pohled hosta, kterým je v tomto případě Moimir Papalescu, muž stojící za mnoha projekty, ale zároveň milovník odkazu syntenzátových legend, fanda Kraftwerk a mnoha dalších. Figuruje v Magnetik (s Petrem Venkrbcem) a nyní se nejvíce věnuje dokončení nové desky Vanessy, která ponese jméno "Antidotum".

Jakub Malar - Návrat na vrchol (9/10)
Vztah ke skupině: Jedni z mála umělců, kteří mě provázeli téměř od narození.

Legendární synthpopaři Pet Shop Boys sice nikdy netočili vyloženě špatné desky, ale pokud se shodneme na tom, že poslední opravdu zásadní nahrávkou byla "Very" z roku 1993, všechny další spíše sloužily jako připomínání toho, že tahle dvojka kdysi patřila v rámci tanečního popu k tomu nejzásadnějšímu. Po loňském utahaném albu "Elysium" už to navíc vypadalo, že se od nich ničeho zajímavého nedočkáme. Jenže teď je tady "Electric", se kterým se pánové vrací (minimálně) na umělecký vrchol. Společně s producentem Stuartem Pricem se obracejí zpět v čase, aby se mohli posunout dopředu. Je to vidět třeba ve víkendové hymně "Thursday", s Lowem, který jede ve svém "Paninaro" stylu, zatímco hostující Example poskytuje rozverný kontrast a nejen díky němu má skladba hitový potenciál. "Axis" je pak dovádění ve stylu sci-fi italo-disca, a i když v ní je cítit silný vliv rané osmdesátkové klubové scény, nejsou o nic víc retro než třeba takový Lindstrøm. Po třiceti letech si řada umělců dá nelehký úkol navázat na své největší úspěchy, aniž by vykrádali sami sebe. Pet Shop Boys uspěli famózně.

Lukáš Boček - Soukromá diskotéka, které neomrzí (8/10)
Vztah ke skupině: Od dětství obdivuji jejich hudební i vizuální styl.

Pet Shop Boys už léta netvoří hudbu pro rádia - téměř každá jejich deska nabízí pulzující elektroniku, která je pokaždé zabarvena více či méně introvertně. Ač by obal k novince příhodně pojmenované "Electric" mohl napovídat, že i tentokrát se bude Neil Tennant a Chris Lowe hroužit v temném rohu vylidněné diskotéky a sem tam přihodí nějakou tu skotačivou veselku, opak je pravdou. Posluchačům předkládají moderní electropop s klubovým zvukem i dlouhými kompozicemi, které jsou velice přístupné i mladším fanouškům žánru. Přitom se nedá říci, že by "Electric" přílišně zjednodušoval pravidla elektronické taneční hudby. Opětovně využité postupů osmdesátek a raných devadesátek z tvorby těchto pánů už nikdy nezmizí, ale vzhledem k faktu, že to byli právě oni, kdo svými skladbami spoluutvářel historii žánru, nedá se ani v náznaku mluvit o módním vykrádání naivně tleskavých beatů. Když se tedy rozezní "Love Is A Bourgeois Construct" nebo "The Last To Die", dvě z nejlepších skladeb alba, bez zbytečné nostalgie se elegantně přemosťují nenásilnou formou dvě generace, které si mohou společně užít skvělé elektro. A právě v tom tkví největší síla této desky.

Pohled odjinud - Moimir Papalescu

Moimir Papalescu
Pet Shop Boys byli vždycky dobrá kapela. Když se ohlédnete do minulosti, jejich desky před vámi defilují jako výrazné mezníky osmdesátek, devadesátek a tento trend pokračuje až do současnosti. Nic není vyložené slabé. O to víc překvapující je letošní "Electric". To je totiž naprostý triumf! Je to dáno produkcí šikovného Stuarta Price (Madonna, Kylie Minogue), odvahou zkusit přidat bpm a nepolevit, nebo zkrátka jen chutí po několika klidnějších albech udělat čistě taneční album? Ať už je to jakkoliv, "Electric", uhánějící od začátku v nekompromisním rytmu electro-disca, je sympaticky nečekané, jednoduše výborné a hlavně nebezpečně nakažlivé album. O tom svědčí i fakt, že všechny skladby mají opravdu elektrizující náboj.

Hned úvodní otvírák "Axis" je nabušené italo-disko, kde zásadní dancefloorové hlášky "Feel the power! ... plug it in! ... turn it on!", které tu vyřvává vokodér, mne doopravdy baví. A pak už je to jízda, kde hodnotit podrobně další skladby je zbytečné, protože všechno je tu skvělé. Vyzdvihnu tedy ještě strhujícím a divokým rytmem sdělenou poctu hédonismu - skladbu "Shouting In The Evening", stejně jako odvážný nápad vytáhnout a předělat poměrně neznámou věc od Bruce Springsteena "The Last To Die". Zde se z původního rockového chrapláku stal popový taneční hit ve stylu "Always On My Mind". Kdybyste to nevěděli, určitě by vás to ani nenapadlo - tenhle cover zní totiž naprosto autenticky, jako původní PSB. Naprostým vrcholem "Electric" je pro mě "Love Is A Bourgeois Construct", skladba s vtipným odkazem na Karla Marxe i staré anglické operetní kousky - dech beroucí číslo - track, který bych si přál zahrát v klubu, kdybych večer náhodou vyrazil za zábavou. Prostě "Electric" je nadmíru podařená a zábavná deska a já nepochybuju, že vás bude brát stejně jako mě, a to i po více než desátém poslechu.

Dan Hájek - Electronic extravaganza (8/10)
Vztah ke kapele: Jsou to mě pro matadoři inteligentního popu.

"Elysium" bylo ideální na zamyšlení, k retrospektivě vlastních myšlenek. "Electric" je však o pulzujícím nočním životě v klubu, kdy prožíváte všechny ty mejdany znovu a znovu. Disco beat je jim vlastní, vyrostli s ním a dokázali se k němu opět navrátit, vystřihnout současné modely, ale vdechnout jim i odstíny retrovazeb na chvíle klubové scény osmdesátých a devadesátých let. Jsou tu jak jejich typické hudební tváře, tak pokusy o experiment s rytmy, ruchy a navrstvenými melodickými prvky. "Thursday" s Examplem je jasná hymna pátečního párty rozjezdu, vytříbená "Flourescent" odkrývá své variace s každým dalším poslechem a zamyšlená "Inside A Dream" vás dovede kamsi k rannímu rozbřesku. Zároveň vždy měli cit pro výběr coverů, ale "The Last To Day" všechny dřívější záseky hravě trumfne, kam se hrabe ohrané a krkem lezoucí "Go West". Pet Shop Boys stárnou s grácií a "Electric" je nečekaným manévrem mezi všemi pionýry elektronické muziky, s čitelnou ideou a poznávacími znameními.

Pet Shop Boys
© bbc.co.uk
Pavel Parikrupa - Tuc, tuc, moc tuc (6/10)
Vztah ke skupině: Dospíval jsem s nimi, stárnu s nimi.

První ochutnávka z alba "Axis", to byla lákavá návnada, příjemná podivnost s těžko badatelným refrénem. Říkali, že to bude taneční album a diskotéku v "Axis" stylu bych si tedy dal líbit. Ale poslech celého alba "Electric" vcelku už mne zas až tak moc nenakopává, tedy kromě "The Last To Die", kde PSB skvěle předělali Springsteena (zato následující "Shouting In The Evening" skoro nemůžu vystát). Nevím, zda je to věkem, ale zkrátka jsem si oblíbil už tu klidnější a hloubavější podobu Pet Shop Boys. Klidně to může být taneční, jenže "Electric" na mne už jako celek nezabírá. Oceňuji vtipné zvukové reminiscence na debutové album ve skladbě "Thursday" a vůbec to, že na celý tento elektrohopsavý koncept ještě mají Lowe a Tennant koule. To se cení! Jen mi to prostě tentokrát moc nesedlo, možná celkovým pojetím, zejména zvukem a větším důrazem na rytmus než na atmosféru. Ale vy, fanoušci, to berte jako názor člověka, kterému se líbí "Numb" a tak podobně a z desek preferuje "Release".

Josef Martínek - Nejpřeceňovanější deska roku (5/10)
Vztah ke kapele: Jejich starší tvorbou jsem neposkvrněn.

Pet Shop Boys prý natočili vynikající nadčasové album, které ani chvilku nenudí - píše většina recenzí. Jako na všechny počiny i na "Electric" se ale dá dívat různými pohledy. Není pochyb o tom, že nahrávce nechybí silné stránky - patří mezi ně její ucelenost, nevtíravý zvuk i chuť experimentovat a vytvářet něco neokoukaného. Bohužel, stejně tak se Neil Tennant a Chris Lowe nevyhnuli ani několika, nikoliv nepodstatným přešlapům. Deska může v celkovém vyznění místy působit až příliš monotónně a nudně, texty nemají žádnou hloubku a častokrát se v nich nesčetněkrát opakuje jedna fráze stále dokola - tak jako v úvodní "Axis", která nemá ani hlavu, ani patu. Takřka sedmiminutová skladba "Love Is A Bourgeois Construct" působí jako nekonečné umírání, z ducavé "Shouting In The Evening" může posluchače rozbolet hlava. Duo se nebálo dlouhých stopáží, ne každý je však Justin Timberlake, aby dokázal pozornost udržet po celou délku šestiminutových i delších písní. Mezi výjimky patří například výborně zasazená nenucená "Bolshy", podobně zdařilých momentů se však na albu nachází jako šafránu. Pet Shop Boys určitě nenatočili vyloženě špatnou desku, nicméně jako celek nudí.

Album: Pet Shop Boys - Electric
Celkový čas: 49:12
Skladby: Axis, Bolshy, Love Is A Bourgeois Construct, Fluorescent, Inside A Dream, The Last To Die, Shouting In The Evening, Thursday, Vocal

• Martínku ty jsi případ... (eagle-eye, 01.11.2013 20:04) Reagovat

soudě dle tvého profilu se ale není čemu divit...

• Re: Martínku ty jsi případ... (Ben Christovao, 02.11.2013 09:32) Reagovat

náhodou, když poslouchá mě, tak je to velký znalec hudby!

• Re: Martínku ty jsi případ... (eagle-eye, 02.11.2013 16:43) Reagovat

Jo a ještě Máru Ztracenýho, Knechtovou a Šmajdu, to je panečku odborník...

• Re: Martínku ty jsi případ... (Zdenek, 05.11.2013 15:48) Reagovat

Přiznávám, že normálně by mě podobný blábol spíš rozčílil, ale tohle je tak absurdní, že je to snad jen k smíchu... :) Tuto "monotónní a nudnou" desku hodnotí například na zmíněném Metacritic kladně 28 z 29 (sic!) renomovaných (sic!) kritiků z povětšinou renomovaných médií (ten, resp. ta zbývající z Observeru dala albu "smíšených" 60 %). Proto asi nejpřeceňovanější deska roku... ;))) Ovšem asi nejvíc je: "texty nemají žádnou hloubku" - kdybych si autora trochu nevygooglil, přísahal bych, že jde o slohovku 13letého pubescenta... No, ne každej je holt Justin. :-D

Now I'm digging through my student paperbacks / Flicking through Karl Marx again / Searching for the soul of England / Drinking tea like Tony Benn / Love is just a bourgeois construct so I'm giving up the bourgeoisie until you come back to me...

• proč? (poink, 02.11.2013 09:41) Reagovat

tak ten poslední názor je zcela zbytečný, neboť někdo bez vztahu k elektru to prostě odzývá. dejte příště metalákovi recenzovat lady gagu. to je stejná hovadina. :D

Blackmore's Night - Jsme všichni na stejné cestě
Rozhovory: Blackmore's Night - Jsme všichni na stejné cestě Zhruba po roce se britsko-americká kapela Blackmore’s Night vrací do České republiky a se svojí show, ve které nechybí dobové oblečení a svíčky, tentokrát obsadí velký sál pražské Lucerny. Jen pár dní před tímto koncertem jsme... čtěte zde
Vydáno: 29.06.2016 10:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
1
Pohled do amerických žebříčků Billboard - 28. června 2016
Red Hot Chili Peppers v USA málem překonali Drakea Drakeovo "Views" díky streamům stále vévodí Billboard 200, přestože jej novinka Red Hot Chili Peppers překonala v čistém prodeji, stejně jako mnoho předchozích desek v uplynulých týdnech. A rapper vede i v singlech. Do první pětky se... čtěte zde
Vydáno: 29.06.2016 01:21 v sekci Novinky | Americké hitparády
0
Usher - Crash 6/10
Video: Usher v "Crash" opět skvěle tancuje, došlo ale i na slzy Čekání na osmou řadovku Ushera pokračuje. Nástupce povedeného alba "Looking 4 Myself" z roku 2012 se sice kontinuálně chystá už od roku 2013, ani o tři roky později jsme se ale alba, které se mělo jmenovat "UR" nedočkali. Co tedy... čtěte zde
Vydáno: 28.06.2016 22:52 v sekci Audio / Video | Video
0
Metronome Festival, Výstaviště, Praha, 26.6.2016
Naživo: Druhý den Metronome Festivalu ovládli Foals a Ivan Král s Jiřím Suchým Po skvělém prvním dni, během něhož zazářili Iggy Pop či Ella Eyre, se v neděli představily další hvězdy v čele s anglickými Foals. K vidění byla i zajímavá spojení Ivana Krále s Jiřím Suchým či J.A.R. s gospelovým souborem.... čtěte zde
Vydáno: 27.06.2016 19:49 v sekci Naživo
2
Metronome Festival, Praha, 25.6.2016
Naživo: Ella Eyre, The Kooks a Iggy Pop rozkmitali život prvního dne Metronome Festivalu První den prvního ročníku Metronome Festivalu probíhal současně s dalším pražským hudebním svátkem United Islands. Obě víkendové události spojoval společný páteční rozehřívací večer i nabitý program pestré škály... čtěte zde
Vydáno: 26.06.2016 19:46 v sekci Naživo
3