shop.musicserver.cz
Makrorecenze "Radio" Kittchena

Makrorecenze "Radio" Kittchena

Vydáno: 24.09.2013 06:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Zrod druhé desky Kittchena zabral mnohem více času, než se možná z počátku očekávalo. "Radio" je však uceleným albem skvělého vypravěče příběhů, jehož přijetí vyvolalo nezkrotnou radost a pochvaly, ale taktéž i rozčarování. Nepřekvapivě se ve stejném módu nese i naše první poprázdninová makrorecenze.

Kittchen - Radio
© facebook interpreta
Jak již bylo řečeno, "Radio" se rodilo velmi dlouho, skladby si procházely přirozeným vývojem a s největší pravděpodobností se jeho přijetí ještě dočká celkem trnité cesty. Kittchen na něm pracoval s několika hosty a členy své doprovodné kapely a od kuchyňské idylky se dopracoval ke studiovému střetu s laptopovou poetikou dnešní doby.

Honza Průša v hlavní recenzi nešetřil slovy chvály, udělil rovných devět bodů z deseti a neopomenul zmínit: "A i když je většina alba prolezlá fakt hustou depkou, ve svém důsledku obsahuje víc nadějeplných a prosvětlujících míst, než by se na první poslech zdálo. Je tu spousta humoru, ironie i optimismu. Návodů, jak se poprat s životem. "Radio" obsahuje nádherné skladby, ale jeho síla je právě v tom, jak vše pasuje dohromady." V makrorecenzi s ním pár redaktorů bez výhrad souhlasilo a podpořilo jeho názor, našly se však i určité výhrady a jedna velmi nízká známka, zakotvena u překvapivé trojky. Výsledný průměr hodnocení se zastavil na příjemných osmašedesáti procentech. A jak to vidíte vy?

Pod pseudonymem Ian Schlendri se určitě někdo skrývá. Jen těžko říci, kdo. Na doslova.tumblr.com píše román na pokračování, který nejspíš nikdo nevydá. Skládá písňové texty kapelám, které zatím nikdo nezná. A možná má i jiné umělecké ambice. Prý i proto, že dříve jako hudební recenzent čelil výzvám čtenářů, že než bude kritizovat druhé, měl by něco dokázat sám. Tak jako tak ví, jaké to je tvořit v utajené identitě.


Jaroslav Hrách - Ta bouřka se blíží a všichni se těší! (9/10)
Vztah k interpretovi: Moc dobře vaří!

Experimentální debut "Menu" od Kittchena byl velmi povedeným počinem. Můžeme být rádi, že na naší hudební scéně něco takového vůbec vzniklo. Industriální podklady obohacené melancholickými texty vytvořily hutnou atmosféru a jedinečný rukopis. "Radio" se ovšem nese na lehce odlišných vlnách, zní jinak než jeho předchůdce, stále je to však ten samý Kittchen. Hudebně se oprostil od špinavého DIY a důraz nyní klade na melodičnost. Váhám nad tím, která poloha se mi líbí víc. Na "Menu" oceňuji spontánnost, jež je cítit takřka z každé skladby, blíž je mi ale přece jen "Radio". Díky uhlazenému zvuku nyní vyniknou hudební nástroje, především kytara a klavír. Kittchenovy texty jsou silné a ukrývají v sobě plno trefných frází a minipříběhů (například "Fotr" a "Sobota"). To však není nic v porovnání s tím, jak úžasnou atmosféru skrze ně dokáže vytvořit a vystihnout Berlín či Prahu ("Pod Prahou" je jasná pražská hymna!) Samotným vrcholem desky je závěrečný song "Bouřka", který si pouštím okamžitě, když venku začne hřmít.

Dan Hájek - Na kus řeči, napodruhé v kuchyni (8/10)
Vztah k interpretovi: Setrvalý a umocněný experimentálním rozletem albové dvojky.

Laptopoví vypravěči mají dnes úžasné možnosti a Kittchen si toho je vědom. "Radio" díky tomu sice drobet zvukově nabobtnalo, přesto jako vydatné sousto atmosfér, ruchů a mikropříběhů nepřepne všechny vjemové cesty naráz do kolapsového stavu. Už to na jednu stranu sice není jen o hraní s nápady, zůstala však ona uhlídaná špinavost, syrovost (i ve stylu vyprávění) a došlo na zevrubnější tvorbu kompozice (zejména nadějí protkaná závěra "Bouřka"). Tomáš Neuwerth jako studiová výpomoc nezklamala, Kittchenovi neoblomně otevřela nové obzory a pomohla přijít na kloub dalším dříve nevyužitým fíglům a repeticím s fragmenty melodických námětů. "Radio" je krásně celistvé, vybalancované elementární melancholií, včetně chvilkového rozmaru naléhavosti ("Pod Prahou", "Holka"), které smělým tempem spěje ke zmíněnému finiši za rozbřesku ranních paprsků nového dne. Kittchen mílovými kroky vstupuje do nových podobenství vlastní tvorby, být s ním na kus řeči je vždy nepřerušovaný tok těchto odhalení a to mě na tom baví nejvíc.

Pohled odjinud - Ian Schlendri

Dobrý den. Jsem Ian Schlendri. A není to moje skutečná identita. Schovávám se za ni, abych v sobě našel víc odvahy a upřímnosti k tvorbě. Hádám, že Kittchen to má podobně. Pod maskou si totiž jeden dovolí říct víc. Jít hloub'. Do sebe, do člověka, do společnosti... syrově, krutě, bez servítek. Bez obav, že na vás vlastní maminka zavolá Chocholouška. Nebo toho druhýho. Když si uvážeme kravatu, jsme slušně vychovaní. Když nám řád shoří nad hlavou a není co jíst, jde to naše vychování stranou. Klidně se navzájem zabijeme a sežereme. Jako na Kittchenově debutu "Menu". Na "Radiu" maska zůstala a snad díky tomu se dál mluví na rovinu, posetou střepy ze zrcadla naší doby. Doby, v níž nás ničí naše vlastní civilizace. A protože jsme slabí, nebráníme se tomu. Oddáváme se tomu. Chlastáme, kurvíme se, bijeme své skvělé ženy... pohrdáme zbytky lásky, kterou máme. To všechno se neudržitelně hromadí. Všude kolem. A dřív nebo později nám to opravdu bouchne pod našema ušpiněnýma rukama. A třeba právě to je naše naděje začít znovu, lépe, vždyť přece každá katastrofa má očistný efekt. Snad o tom je "Radio". Snad v tom je stejně koncepční jako debut. Zatímco před dvěma lety Kittchen vařil lidské maso, teď vaří lidskou duši. Bolestně a přitom ozdravně. A o mnoho, mnoho propracovaněji a muzikantštěji (= na minimálně evropské úrovni), díky čemuž Kittchenův řezník Tomáš Neuwerth snad konečně vystoupí ze stínu svého bratra. Smekám. A jsem zvědav na třetí desku. Zároveň se bojím. V Kittchenově světě totiž přežije málokdo. Jakkoli je to svět nás všech.

Ondřej Michal - Hlavně mít trpělivost (7/10)
Vztah k interpretovi: Jeden z těch, jehož muziku poslouchám výhradně doma. Na koncert bych nikdy nešel.

"A všechno to skončí." Právě tenhle úryvek textu mi zůstal v hlavě poté, co jsem "Radio" doposlouchal poprvé. Zůstal a rezonoval ještě hodně dlouho potom. Vlastně si myslím, že by mohl být jeho mottem. Stejně jako prvotina "Menu", tak i albová dvojka není žádná veselá záležitost. Je to pořádná porce smutku, splínu, deprese a zmaru. Rozprostírá před námi tak širokou paletu neveselostí, jakou si jen dokážeme představit. Na druhou stranu je třeba říct, že to tady Kittchen posluchačům dost usnadňuje. Utíká od původního syrového industriálního zvuku k elektronickému cvrlikání. Přihodil o poznání přístupnější melodie a nezapomněl dodat klavírní vyhrávky. Na tohle album však přidal ingredienci, pro kterou na debutu jaksi nezbylo místo. Přes všechen ten marast a zmar se jako duha line vyhlídka, že to všechno není zase tak hrozné. Hmatatelný důkaz pro takové tvrzení však budeme hledat marně. Vše se odehrává na úrovni pocitů a emocí. Přesto je tady tento faktor zastoupen. Jen dá práci ho na desce najít. Otázkou je, zda budou mít posluchači při hledání dostatek trpělivosti.

Kittchen, Bytový koncert, Praha, 23.5.2013
© Honza Průša, musicserver.cz
Martin Spurný - DIY superhero (7/10)
Vztah k interpretovi: Bezmezný obdiv.

Kittchena jsem měl rád hlavně díky bezprostřednímu přístupu k hudbě a k věcem okolo ní (i mimo ni). Všechny ty komiksy, povídky, nízkorozpočtová videa a tak... Debutové "Menu" bylo v tomto ohledu rájem. Málokdo zvládne kolem sebe takovýmto způsobem vytvořit tak zábavný kyberprostor. "Radio" ve všem pokračuje, ale bohužel postrádá ten úžasně nakřáplý zvuk jeho předchůdce. Ne, že by utrpěla bezprostřednost, ale "Menu" bylo v tomto ohledu naprosto signifikantní a deska na onom zvuku stála. U "Radia" mi chybí jednotící prvek, který by všem třinácti kouskům dal nějaký společný směr. Zatímco dříve jsem v textech zaslechl aspoň kousek naděje, tentokrát zní většina temně, nostalgicky. Poslech je velice dobrodružný, Kittchen totiž stále nahrává cokoli, co o jeho uši zavadí, a nebojí se to použít. Když už se dočkáme chytlavých motivů, rychle vyprchají kvůli krátkým stopážím songů, naopak atmosférických úryvků si užijeme až až.

Jan Trávníček - Že je něco mladé, neznamená automaticky, že je to i dobré (3/10)
Vztah k interpretovi: V zásadě nemám nic proti mladým a nadějným, ale jakmile se o některém interpretovi píše více, než kolik je slyšet jeho hudba, začínám být obezřetný.

V případě podivného folku Kittchena mě napadá, pro koho svou hudbu vlastně tvoří. Celá ta komiksová image se mi vlastně docela líbí, ale s hudbou jako takovou se nedokážu ztotožnit. A neumím si představit, že by se svým hledáním netradičních zvuků a pěveckým projevem, který je prost jakýchkoliv emocí, mohl zaujmout širší publikum, vyjet na turné atd. Jasně, každý nemusí hrát bigbít pro masy jako Chinaski nebo Lucie, ale na jeho desce postrádám to, co od hudby obvykle očekávám - autorské sdělení, které mě osloví a doprovodí jej zajímavá melodie. Místo toho se prohrabávám zvuky odpalování tenisového míčku nebo hlášek z počítače pro děti, který důvěrně znám od své mladší sestry, a dumám nad tím, jestli těm písním pomáhají, nebo je to jen póza. A čím více času albu věnuju, tím spíš se přikláním k druhé variantě. Ale kdo ví, třeba tomu jenom nerozumím. Pokud se vám Kittchenova deska líbí, nic proti, užijte si ji, ale byť jsem se opravdu snažil, kromě "Bouřky" jsem nenašel důvod, proč se k jeho muzice vracet.


Album: Kittchen - Radio
Průměrné hodnocení: 6,8/10
Celkový čas: 44:59
Skladby: Radio, Sobota, Fotr, Cizí území, Berlin, Zkouška spojení, Pod Prahou, Holka, Řež, Nemusíš, Roboti, Exit, Bouřka

NÁZORY
  • stačí ne? (Jednaruka, 24.09.2013 20:22) Reagovat

    "V zásadě nemám nic proti mladým a nadějným, ale jakmile se o některém interpretovi píše více, než kolik je slyšet jeho hudba, začínám být obezřetný."

    asi tak...

    • Re: stačí ne? (kemo, 01.10.2013 09:05) Reagovat

      madý a nadějný čtyřicetiletý chlápek :)
      Ty recenze jsou srandovní.

    • Re: stačí ne? (J., 12.12.2013 14:53) Reagovat

      Už několikrát jsem si říkal u blábolů pana Trávníčka, že to je typický případ člověka, kterého by soudný šéfredaktor hudebního média měl okamžitě vyrazit pro neschopnost. Opět se mi to potvrzuje. Myšlenková rovina "nemůžu se s tím ztotožnit = je to blbé je komická. Neschopnost si zjistit, kolik interpretovi je, smutná. A posuzování hudby podle toho, jak moc "je slyšet" naprosto zoufalé... Aneb Trávníčkův příspěvek 0/10

  • Menu (Eurobot, 25.09.2013 09:26) Reagovat

    Dole máte jako album napsané Menu, ale makrorecenze je asi na to Radio, o kterým všichni píšou, ne? ;-)

  • (Pavel, 08.11.2013 21:31) Reagovat

    Ta dnešní mladá generace, dvakát starší než autor recenze.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Caleb Landry Jones - Hey Gary, Hey Dawn 10/10
Recenze: Magnum opus. Caleb Landry Jones natočil bezchybnou desku "Hey Gary, Hey Dawn" Bezmála rok a půl po předešlé řadovce "Gadzooks Vol. 2" se americký zpěvák a herec Caleb Landry Jones vrací s dalším hudebním materiálem. Jeho nové album "Hey Gary, Hey Dawn" se ale od těch předchozích přece jen trochu liší.... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 16:00 v sekci Recenze
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně
Rozhovory: Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně "Pomíjivost divadla je pro mě někdy bolestná. Oproti tomu kratičká píseň toho může obsáhnout spoustu a zůstane v nás, můžeme si ji zpívat," říká herec a muzikant Igor Orozovič. Svou čerstvě vydanou debutovou desku "Když muž... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 11:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mark Knopfler - One Deep River 8/10
Recenze: Na "One Deep River" je Mark Knopfler pořád stejně solidní Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Chinaski i po třiceti letech hraní hlásají: "Mám chuť zlobit." A tak zlobí. V klipu jedou i BDSM (28.03.2024 08:55)
- Chinaski se vrátili z nahrávání v Rockfieldu a přidávají druhou O2 arenu, kde oslaví 30 let třiceti největšími hity (01.03.2024 14:22)
- David Koller odchází z Lucie, kapela chce pokračovat i bez něj (05.02.2024 09:14)
- Video: "Láska je na nic," tvrdí Chinaski v novém klipu (03.01.2024 09:11)
- Fotogalerie: Lucie se vrátila zpět do devadesátek. A spolu s ní i vyprodaná O2 arena (08.12.2023 08:32)
- Naživo: Jakub König pokřtil "Hvězdy" v posvátným přítmí Akropole (30.11.2023 20:34)
- Chinaski oslaví třicet let na scéně v O2 areně třicítkou největších hitů (27.11.2023 18:51)
- Lucie slaví výročí 30 let desky "Černý kočky mokrý žáby", celé album živě přehraje při exkluzivních koncertech už od 28. listopadu (23.11.2023 19:21)
- Video: "Smůla" je snad nejsmutnější píseň od Chinaski vůbec. Klip má přesto pozitivní poselství (10.10.2023 11:52)
- Fotogalerie: Jakub König poprvé představil svou novou desku "Hvězdy". A my byli u toho (28.09.2023 10:00)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele Queen AC/DC Kabát Sia U2 Rush Bono Beyoncé Mirai Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu