Mírně fousaté devadesátky v SuperStar

13.05.2013 00:43 - Tomáš Parkan a Honza Průša | foto: facebook interpreta

V SuperStar vládla devadesátá léta, přesněji řečeno měla vládnout. Produkce opět dokázala, že témata, která sama zvolí, není schopna výběrem písniček udržet. Všechno bylo tentokrát napůl a i díky tomu se toto kolo nezapíše mezi ta povedená. Naopak jednoznačným výsledkem je vyřazení Veroniky Stýblové.

Live: SuperStar 2013

kolo: Finále - Top 5
téma: Hity 90. let
datum: 12. května 2013
Předchozí kolo

SuperStar 2013
© nova.cz
Když jsem se koukal na výběr písniček, které měly reprezentovat devadesátá léta, na chvíli jsem získal pocit, že v tomto období zřejmě nevzniklo moc zajímavého. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč polovina skladeb, které v neděli zazněly, vůbec z tohoto období nepochází. Nicméně to podrobně rozeberu u každé z nich.

Po nějaké době došlo zase na společnou píseň, kdy zbývající pětici podstrčila produkce "One" od U2. Že to bude jedna z nejhorších verzí tohoto hitu, jsem tak nějak tušil, ale snad až na Martina Šafaříka mě přece jen zbývající čtyřka dokázala ještě překvapit, zvlášť když začali zpívat úplně jinou písničku, kterou si zřejmě v danou chvíli právě vymysleli.

"What's Up" od 4 Non Blondes jsem nesnášel už asi po deseti posleších a od té doby se tento pocit nezměnil - a že to je už nějaký čas, co je na světě. Sabina Křováková má navíc spoustu vlastností, které mě iritují a které jsem už zmínil tolikrát až hanba. Není divu, že první vystoupení bylo pro mě spíš utrpení. Bylo ale docela zajímavé, že ji Sabina pojala méně energicky a klidněji než originál, což se mi vlastně docela líbilo. Tentokrát byl její osobitý a osobní přístup ku prospěchu věci.

SuperStar 2013 - Martin Šafařík
© nova.cz
Martin Šafařík jako první propašoval do devadesátých let písničku, která má původ úplně jinde. "Candle In The Wind" vznikla samozřejmě v roce 1973 jako pocta Marylin Monroe a v devadesátkách ji Elton John akorát oživil pro pohřeb Lady Diany. Takže první podfuk a navíc ji Martin zpíval v té původní verzi, tedy s "Goodbye Norma Jeane" a ne s "Goodbye England's rose". Nicméně zpět k jeho podání. Byl to takový Martinův standard - vkusný, muzikantský, dobře zazpívaný a se zvláštní výslovností.

Totální úlet jsme zažili tentokrát s Veronikou Stýblovou, která byla potrestaná "...Baby One More Time" Britney Spears. Už při "One" mě to napadlo, ale teprve při jejím sólovém vystoupení se mi to potvrdilo. Ve chvíli, kdy Veronika nemůže imitovat originál, sklouzává do podoby LeAnn Rimes, což je na jednu stranu skvělé, protože tuhle zpěvačku mám nesmírně rád, ale na druhou stranu jí pořád schází originalita. A je jedno, že zazpívá to, co samotná Britney nezazpívá. Ale country by jí fakt šlo.

Další podvod na diváky přinesl Štefan Pčelár. "Easy", ať ji Faith No More proslavili, jak chtěli, je prostě písnička od Commodores z roku 1977 a v tomto kole neměla co dělat. Možná měl Štefan zvolit právě originální verzi, která má v sobě víc šťávy, zatímco v téhle působil lehce nudně. Navíc jakoby tentokrát znásobil svoje prapodivné frázování, kdy nějak nedokáže rozdělovat některá slova a váže je po francouzsku dohromady. Je to škoda, že na to začíná kašlat. Jednak je poslední Slovák a jednak má i přes to všechno stále něco do sebe.

V podvodech pokračoval i Adam Kukačka. "Can't Help Falling In Love" má k devadesátým letům tak blízko asi jako Brazílie a Nový Zéland. Tenhle song má dokonce kořeny v osmnáctém století a samozřejmě nejslavnější, Elvisova verze pochází z roku '61. V neděli se snažil o verzi UB40, jenže Kukačka není Šeps a na reggae opravdu nemá. V medailonku mluvil o svém nejslabším vystoupení - rozhodně to nebyla "Lady Karneval", ale minulý Adams a předně právě jeho parodie na Aliho Campbella, byvšího lídra UB40. Bylo to tak otřesné, že bych tenhle výkon radši přeřadil do Hvězdné pěchoty.

SuperStar 2013 - Sabina Křováková
© nova.cz
Konečně opravdové devadesátky přišly s druhým vystoupením Sabiny Křovákové, která si střihla "Bitch" Meredith Brooks. A já musím říct, že se mi po dlouhé době Sabina fakt líbila. Tahle písnička jí sedla naprosto neskutečně, měla ten správný říz, drzost a přitom se vůbec nepustila do svých zlozvyků, hlavně co se týče protahování a blbého frázování. Patrně to byl její nejlepší výkon v soutěži.

Musím říct, že na rozdíl od poroty se mi stejně líbil i Martin Šafařík s "Bitter Sweet Symphony" od The Verve. Vůbec mi nevadilo, že si ji užíval a že ho možná strhla víc, než by si někteří představovali. Bylo cítit, že on to tak cítí, podařilo se mu do ní dostat kopec energie a jediné, na co se fakt nedalo koukat, bylo jeho pitvoření.

Veronika Stýblová neměla tenhle večer svůj den. I ona vyfásla věc, která nepochází z devadesátých let, a je opravdu škoda, že si neposlechla Princův originál "Nothing Compares 2 U". Třeba by se pak nesnažila uzpívat neuzpívatelnou verzi Sinéad O'Connor. Nemůžu si pomoct, ale těch falešných tónů tam bylo více, než je zdrávo, a mám pocit, jako by se do té písničky vůbec nebyla schopná dostat.

SuperStar 2013 - Veronika Stýblová
© nova.cz
Štefan Pčelár nezazářil ani ve "Strong" Robbieho Williamse. Jeho druhé vystoupení v podstatě kopírovalo to první se všemi nectnostmi i pozitivy. Nemůžu si ale pomoct od pocitu, že se Štefan začal nudit a že mu SuperStar začala lézt na nervy. Nevím, z jakého důvodu ho porota relativně chválí.

Podobný pocit mám i v případě Adama Kukačky. Asi je to tím, že kdyby měly jeho kritizovat za dětský projev, popřeli by svoji vlastní práci. Stejné to totiž bylo i v případě jeho verze "Losing My Religion" od R.E.M. Alespoň to nebyl takový průšvih jako v případě prvního vystoupení, tohle bylo pouze neslané-nemastné.

Musím říct, že toto kolo se mi vlastně moc nelíbilo, tedy vyjma Martina Šafaříka a Sabiny Křovákové. Zbylá trojice byla evidentně slabší, a pokud bych vyřazoval já, byl by to opět Adam Kukačka. Nicméně ten opět postoupil. Komu se to nepodařilo, byla tentokrát Veronika Stýblová, jejíž vyřazení ale žádným překvapením není. Letos byli v nejlepší šestce takoví lidi, že vsázet na vítěze i vyřazené by byl poměrně velký risk. V soutěži zůstala jedna jediná holka a tři kluci a poslední čtyřka si příště zazpívá písničky, které jim vybrali diváci.

Jak to viděl Honza Průša

V SuperStar jsme si už zvykli, že nic není tak, jak vypadá. A tak ani písničky z 90. let nebyly tak úplně z této doby. O tom se ale podrobně rozepsal Tomáš, a tak taktně pomlčme o tom, co nejlepší pětice provedla U2, a pojďme hned do komentářů jejich soutěžních výkonů.

"What's Up" byla písnička, která mě v 90. letech, kdy všude hrála, šíleně iritovala (na rozdíl od Tomáš Parkana mě dnes docela baví). Ale Lindu Perry jsem měl docela rád. Sabina Křováková se ctí přezpívala největší hit 4 Non Blondes, ale přišlo mi, že se držela trochu zpátky. Možná to bylo tou kytarou, možná tím, že zpívá věc, kterou dokonale zná. Jindy dokázala dát do písničky mnohem víc napětí, energie a sebe.
To se pak povedlo v "Bitch", která jakoby byla napsaná přímo pro Sabinu. Sedla jí perfektně a já si říkal, že bych od ní rád uslyšel nějaké Hole.

Martin Šafařík sedící za klavírem funguje. A když nezpívá česky, netahá to tolik za uši (i když výslovnost bude asi jeho největší problém). Dokonce se mi i jeho "Candle In The Wind" líbila víc než v originále, protože se mu povedlo z ní dostat pryč patos a zcivilnět ji.
V "Bitter Sweet Symphony" jsem měl pocit, že jeho zpěv není přes kapelu skoro slyšet. Tady to zvukař příliš nezvládl. Ale v rámci toho, co bylo slyšet a vidět, to bylo přesně tak, jak říkal Habera. Martin tak moc chtěl, že to na něm bylo příliš vidět. Chybí mu ležérní bezstarostnost Sabiny, nezpíval to, aby si zazpíval, ale pro to, aby vyhrál.

Veronika Stýblová, to bylo zajímavé déja vu. Dostali jsme se do totožného světa jako minule, kdy zpívala Ivetu Bartošovou. I teď si Veronika užívala tu příšernou popovou hrůzu a snažila se do ní zapadnout a tvářit se, jak moc jí věří. Ona má prostě talent na to, vyrobit kýč.
"Nothing Compares 2 U" už kýč nebyl a asi se mi od Veroniky líbila úplně nejvíc. Zpočátku sice trochu polykala slova ve slokách, ale dohromady jí to fungovalo. I když tam již tradičně chyběl názor.

Štefan Pčelár byl v "Easy" nejlepší od svého kytarového sóla. Jako by se celou dobu těšil, až bude mít možnost zahrát těch pár tónů. Pak se absolutně uvolnil a byl úplně přirozený. Ale ani před tím sólem to nebylo špatné. A navíc měl nejlepší písničku prvního kola.
A ta přirozenost z něj sálala i v případě už ne tak dobré skladby "Strong". Štefan se na obrazovce jeví jako neuvěřitelný pohodář, který jen tak mimochodem něco zpívá. A právě to funguje, mnohem víc než přílišná snaha některých jiných.

Adam Kukačka sice publikum roztleskal, ale s přirozeností jemu nevlastní. Stejně jako Veronika povýšil hudební vystoupení na absolutní kýč, kterému chyběli snad už jen panáčkující pudlíci. Ani angličtina se mu moc nedařila, ale na druhou stranu, alespoň si to (snad) užíval.
Z "Losing My Religion" se v podání Adama stala odrhovačka k táboráku a vůbec nechápu, co se na tom porotcům líbilo. Možná mám R.E.M. naposlouchané až přespříliš (asi jo), ale v tomto podání mi chyběla hloubka i naléhavost.

A koho bych vyhodil tentokrát? Jednoho z kýčařů, tedy Adama Kukačku nebo Veroniku Stýblovou.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY