Protřepat, nemíchat

07.11.2012 18:00 - Pavel Parikrupa | foto: facebook interpreta

Padesátiny filmové nula nula sedmičky si přímo říkaly také o hudební připomínku. Na dvojalbu "Best Of Bond… James Bond" najdeme přesně padesát nahrávek, jež neodmyslitelně patří ke světu nejslavnějšího agenta Jejího Veličenstva s povolením zabíjet.
8/10

Různí - Best Of Bond… James Bond

Skladby: CD1: James Bond Theme - The John Barry Orchestra, From Russia With Love - Matt Monro, Goldfinger - Shirley Bassey, Thunderball - Tom Jones, You Only Live Twice - Nancy Sinatra, On Her Majesty’s Secret Service - The John Barry Orchestra, We Have All The Time In The World - Louis Armstrong, Diamonds Are Forever - Shirley Bassey, Live And Let Die - Paul McCartney & Wings, The Man With The Golden Gun - Lulu, Nobody Does It Better - Carly Simon, Moonraker - Shirley Bassey, For Your Eyes Only - Sheena Easton, All Time High - Rita Coolidge, A View To A Kill - Duran Duran, The Living Daylights - A-ha, Licence To Kill - Gladys Knight, GoldenEye - Tina Turner, Tomorrow Never Dies - Sheryl Crow, The World Is Not Enough - Garbage, Die Another Day - Madonna, You Know My Name - Chris Cornell, Another Way To Die - Jack White & Alicia Keys / CD2: Dr. No’s Fantasy - The Monty Norman Orchestra, Under The Mango Tree - Diana Coupland, 007 - The John Barry Orchestra, Opening Titles (Medley) - The John Barry Orchestra, Into Miami - The John Barry Orchestra, The Laser Beam - The John Barry Orchestra, Mr. Kiss Kiss Bang Bang - Shirley Bassey, Switching The Body - The John Barry Orchestra, Capsule In Space - The John Barry Orchestra, Do You Know How Christmas Trees Are Grown - Nina, Bond Smells A Rat - The John Barry Orchestra, Fillet Of Soul-New Orleans / Live And Let Die / Fillet Of Soul-Harlem (Medley) - The George Martin Orchestra (featuring B.J. Arnau), Underground Lair - The John Barry Orchestra, Hip’s Trip - The John Barry Orchestra, The Pyramids - Marvin Hamlisch, Cable Car And Snake Fight - The John Barry Orchestra, Make It Last All Night - Bill Conti (featuring Rage), The Chase Bomb Theme - The John Barry Orchestra, Snow Job - The John Barry Orchestra, Where Has Everybody Gone - The Pretenders, If There Was A Man - The Pretenders, The Experience Of Love - Eric Serra, James Bond Theme (Moby’s Re-Version) - Moby, Surrender - k.d. lang, Only Myself To Blame - Scott Walker, Vesper - David Arnold, Time To Get Out - David Arnold
Vydáno: 8.10.2012
Celkový čas: 77:21 + 78:19
Vydavatel: Parlophone
Načasování bondovské hudební kompilace je jasné - od prvního filmového dobrodružství Jamese Bonda ("Dr. No") uplynulo padesát let a podzim 2012 je také zapsán v rodném listě zatím posledního (a vynikajícího) 007 filmu "Skyfall". Stejnojmenná píseň od Adele sice na albu "Best Of Bond… James Bond" ještě není, i tak ale dostaneme hudby požehnaně.

Vše začíná ikonickým Normanovým motivem v podání orchestru Johna Barryho, který se stal i základem pro mnoho v dalších letech složených bondovských písní. Zatímco první disk obsahuje titulní skladby (i když se nutně nemusely jmenovat stejně jako film), druhé CD doplňuje kromě orchestrální hudby i několik skladeb, které v bondovkách zazněly. Například "Zítřek nikdy neumírá" (1997) si tak můžeme připomenout ústřední písní Sheryl Crow, ale také skvělou adrenalinovou Mobyho Re-Version "James Bond Theme" a neméně povedenou "Surrender" k.d.lang.

Stejně jako celý filmový svět Agenta 007 je nezanedbatelným dobovým popkulturním fenoménem, jsou i skladby dokladem času, v níž vznikly. Můžeme zde sledovat, jak se vyvíjela estetika bondovských písní - třeba položky z let osmdesátých, jakkoli to můžou být dobré skladby, trochu trpí zvukem poplatným dekádě. Letošní "Skyfall" se obloukem vrátila k pojetí velkých (a trochu retro) nahrávek s výrazným orchestrem - neurazí, ale není v nich tolik dobrodružství jako v posledních třech položkách prvního disku, což jsou Bondovky nového milénia.

Jednodisková verze

"Best Of Bond… James Bond" existuje ve dvou verzích - kromě námi recenzované dvojdiskové edice je k mání i varianta, jež obsahuje jen první, písničkový disk. Druhé CD je více zaměřeno na milovníky orchestrální filmové hudby a speciality, např. bondovské písně The Pretenders.

"Die Another Day" (Madonna), "You Know My Name" (Chris Cornell) a "Another Way To Die" (Jack White & Alicia Keys ) sice mohly být některými posluchači přijaty rozporuplně, vždyť dost překopaly zažitou představu ústřední bondovské písně, ale jsou to výborné skladby s moderním zvukem. Kromě napínavé či vyloženě bombastické orchestrální hudby se najdou i výjimky, třeba nádherný téměř romantický motiv Davida Arnolda ("Vesper" z "Casino Royale").

Pokud chcete, můžete v diskusi pod článkem vyjádřit svůj názor na vůbec nejlepší bondovskou píseň. Pro mne je to "GoldenEye" Tiny Turner (a nejen proto, že ji složili Bono a The Edge) těsně před "Live And Let Die".


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY