shop.musicserver.cz
Electronic Beats Festival, Divadlo Archa, Praha, 5.5.2012

Široké pokrytí, nekvalitní signál...

Vydáno: 07.05.2012 19:46 v sekci Naživo - Radek Londin | foto: Martin Chochola / musicserver.cz

Festival Electronic Beats se vrátil do Prahy, tentokrát o měsíc dříve než obvykle, jinak však se všemi přísadami, na které jsou pravidelní návštěvníci zvyklí. Zahráli The Whitest Boy Alive, Grimes, Mike Skinner jako DJ, Woodkid a domácí Prince Of Tennis. Jak se akce vyvedla, se dozvíte v našem reportu.

Electronic Beats Festival

Hráli: The Whitest Boy Alive, Grimes, Woodkid, Mike Skinner DJ set, Prince Of Tennis
místo: Divadlo Archa, Praha
datum: 5. května 2012
Fotogalerie

Prince of Tennis, Electronic Beats Festival, Divadlo Archa, Praha, 05.05.2012
© Martin Chochola / musicserver.cz
Hořko-sladká pachuť zůstala na patře po letošním ročníku festivalu, jehož dramaturgii ale můžete těžko něco vyčítat - odjakživa vybírá hlavně ty interprety, jejichž songy by skvěle zapadly do reklamy na nový tarif nebo sexy chytrý telefon. Bohužel tentokrát chyběl oproti minulým ročníkům alespoň jeden koncert, který by nabídl něco víc než jen sofistikovaně neškodnou zábavovku pro akurátně vyparáděné hipstery. Minulý ročník jsem v superobjektivním reportu popsal jako festival, který má pro každého něco, v čemž se skrývá riziko, že vlastně přijde o jakoukoli tvář. A k něčemu takovému letos bohužel poprvé došlo.

Vyvedený loňský návrat hrdinů z českých tanečních devadesátých let Prince Of Tennis stvrdilo teprve nedávno také živé vystupování, v rámci kterého se oba hlavní aktéři chopili kytar a převedli svůj veskrze syntetický zvuk do maximálně živé podoby. Za to jim patří uznání, protože pozorovat dvojici krouticí potenciometry, zatímco posluchač slyší prakticky to samé co z desky, není žádné terno - jejich koncertní vystoupení se tomu zdařile vyhnulo. Bohužel zanechali dost ospalý dojem, čímž nenarážím na jejich hrátky s dream popem. Na zvukaře totiž asi padla únava, a tak šel na kafe a nechal takřka všechny frekvence, které dávají hudbě šťávu, ztlumené. Škoda.

Grimes, Electronic Beats Festival, Divadlo Archa, Praha, 5.5.2012
© Martin Chochola / musicserver.cz
Když už byl minulý report z Electronic Beats totálně objektivní, tak zcela subjektivně a neprofesionálně přiznávám, že spadám do cílovky, co přišla hlavně na Grimes. Kdo už viděl některá její vystoupení na internetu, nepřekvapilo ho, že právě ona jen kroutila čudlíky, vyrobila pár orientálních motivů na klávesách a ve zbytku se věnovala zpěvu či hecováním publika. Ostatně těžko si lze představit, že by svoji hudbu jakkoli obohacovala o živé elementy, když právě její punková digitálnost tvoří zajímavý protiklad k éterickým vokálům. Bohužel ani tady nebylo technicky vše v pořádku a kromě jejích nepřetržitých posunků ke zvukaři "zesil mi vokál" ještě občas zapomněla zapnout správný zpěvový efekt. A poslouchat její hlas v surové podobě nebylo úplně příjemné (třeba v pecce "Genesis"). Přesto její set byl největším zpestřením večera. Pomohlo tomu také přizvání bláznivě křepčících chlapíků na pódium, vystoupení díky tomu ztratilo škrobenost, která mu většinu večera vládla. Mohla zůstat ještě chvilku déle, protože chvíli trvalo, než se sál dostal do atmosféry.

Woodkid, Electronic Beats Festival, Divadlo Archa, Praha, 5.5.2012
© Martin Chochola / musicserver.cz
Woodkid, dosud hlavně renomovaný a cenami ověnčený francouzský režisér videoklipů a reklam Yoann Lemoine, předvedl vzorky ze svého slibně působícího loňského EP "Iron", ale taky novinkové věci, které (bohužel) staví výhradně na bombastickém zvuku titulní skladby ípíčka. Výsledkem byl mesiášský folk, který na malém pódiu působil nechtěně směšně, včetně přehrávaných emocí, dechové sekce a doslova zástupu perkusionistů. Působilo to, jako by se hudebně snažil vyrovnat reklamní opulentnosti svých videí, z nichž doslova stříká sošná mystika. Kdyby bylo místo pro symfoňák, včetně padesátičlenného kmene perkusionistů, pak by to alespoň mělo patřičně spartakiádní grády. Současný pop hodně pracuje s tribálními motivy, a tak má i Woodkid jistě velkou šanci na úspěch, obzvláště když vládne celkem zajímavým hlasem. Takhle explicitní tyjátr ale vzbuzoval očekávání, kdy se rozevře zadní část pódia a na osvětlený podstavec vyjede v exkluzivní premiéře nový model Mercedesu. Chvílemi jsem si říkal, jestli nejde o remix Vangelisova soundtracku k "Dobytí ráje", ale v perkusivním závěru věci "Iron" mi došlo, že jde spíš o navázání na legendárně patetickou jeskynní tancovačku v druhém "Matrixu". Temné fantasy posledního kusu s gesty k publiku ale působilo spíše jako jakási brooklynská cool variace na kázání Dana Landy. Čekal jsem, kdy se to celé obrátí ve vtip, ale nestalo se.

The Whitest Boy Alive, Electronic Beats Festival, Divadlo Archa, 5.5.2012
© Martin Chochola / musicserver.cz
Erlend Øye je prostě originál - prototyp melancholického nerda, co nezlobí. Ve své kapele spojil na dvou deskách akustické a písničkářské tendence z Kings Of Convenience se svým tanečním já, které známe z jeho electro sólovky "Unrest" nebo djských setů. Příjemně neokázalým způsobem dal v Arše průchod své lásce k soft rocku a klasickému discu konce sedmdesátých let, jinak ale nijak nevykročil ze stínu desek, které jsou neškodným podkresem v kavárně, kam chodí ráda vaše maminka i babička. The Whitest Boy Alive připomínali našprtané funky kapely, které zvládají své nástroje a pohrávají si s odkazy minulosti. Až příliš často mi vyskakovali na mysl třeba domácí šaškové Nightwork a říkal jsem si, kolik hipsterů by dál nadšeně tancovalo, kdyby se spustila opona a za ní se vystřídali muzikanti. Vlastně i trochu zautomatizované melancholické Erlendovo pobrukování by Vojta Dyk svým divadelním talentem napodobil.

Grimes, Electronic Beats Festival, Divadlo Archa, Praha, 5.5.2012
© Martin Chochola / musicserver.cz
O finále se postaral djským setem Mike Skinner, tedy ten týpek ze Štrýtu. Na Facebooku se během dneška hojně řešila jeho podnapilost a taky srandovní asistent, který mu dělal společnost, podpaloval cigára, doléval drinky atd. Údajná opilost jeho set nijak neovlivnila, protože britské rude disco by hrál určitě tak jako tak. Mixák zkrotil s občasnou asistencí taky celkem zručně. Jeho mišmaš současných i starších žánrů taneční hudby proložil několika remixy svého vlastního kultovního projektu, jenž stál u zrodu grimeu. Vyndaný zvuk, kterému sice nechyběly subbasy ani řezavé výšky, ale přes ně se rvaly přepálené středy, asi odpovídal průměrné hladince v žilách tanečníků. Skinnerův set nebyl sice ničím objevný a v mnoha momentech lacině (či sympaticky?) pomrkával po sentimentech post-rave generace, ale i díky úbytku lidí nabídl konečně možnost protáhnout v rytmu končetiny a neumřít přitom na přehřátí organismu nebo nedostatek kyslíku. Konec dobrý, všechno dobré?

Electronic Beats jistě není akcí pro hudební fajnšmekry, ale spíše šancí, jak si užít v rámci jednoho večera za operátorem dotovaný peníz muziku, která je v zahraničí brána v podstatě jako pop, jen ve zdejším hudebním bezčasí ji máme tendenci vnímat jaksi nadneseně. Proto se možná může zdát, že nějaké analyzování zde není na místě. Lidi v sále (a že jich bylo hodně i ve foyer) se bavili, a o to přece šlo! Jenže právě oné nekomplikované zábavě bránila ohromná přelidněnost v celé Arše, fronty na barech i záchodech nebo vydýchaný vzduch v sále. V takové atmosféře má pak člověk více důvodů se rozmýšlet... Electronic Beats letos zkrátka zanechaly hodně rozporuplný dojem.

NÁZORY
  • 1* (stalon, 09.05.2012 08:32) Reagovat

    Dávám za tento článek 1*.

  • woodkid (strame, 10.05.2012 08:40) Reagovat

    ten odstavec o woodkidovi je proste fenomenalne trefnej.

  • ... (strom-z, 11.05.2012 12:47) Reagovat

    taky už tradičně velmi souhlasim, výbornej report, fakt nemám moc co dodat

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Caleb Landry Jones - Hey Gary, Hey Dawn 10/10
Recenze: Magnum opus. Caleb Landry Jones natočil bezchybnou desku "Hey Gary, Hey Dawn" Bezmála rok a půl po předešlé řadovce "Gadzooks Vol. 2" se americký zpěvák a herec Caleb Landry Jones vrací s dalším hudebním materiálem. Jeho nové album "Hey Gary, Hey Dawn" se ale od těch předchozích přece jen trochu liší.... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 16:00 v sekci Recenze
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně
Rozhovory: Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně "Pomíjivost divadla je pro mě někdy bolestná. Oproti tomu kratičká píseň toho může obsáhnout spoustu a zůstane v nás, můžeme si ji zpívat," říká herec a muzikant Igor Orozovič. Svou čerstvě vydanou debutovou desku "Když muž... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 11:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mark Knopfler - One Deep River 8/10
Recenze: Na "One Deep River" je Mark Knopfler pořád stejně solidní Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Konečná verze skladby "Welcome To The Opera" je pozvánkou do divnosvěta Grimes (11.10.2022 10:51)
- Grimes má hotovo. Album "Book 1" bude vesmírnou operou (18.09.2022 14:32)
- Video: Mylene Farmer se pro klip "À tout jamais" inspirovala u Björk (18.09.2022 10:51)
- Video: The Streets si v novém klipu dává ke snídani "Brexit At Tiffany’s" (01.09.2022 17:35)
- Mylene Farmer se vrací s (možná) poslední deskou a turné. Pomáhá jí i Woodkid (28.08.2022 11:15)
- Naživo: Justin Bieber byl ve třetím dni Szigetu tragický, na koncertě Jungle šlo o život a Lenny zabodovala (13.08.2022 18:20)
- Years&Years, Woodkid, Milky Chance, Mura Masa, The Vaccines a mnoho dalších - to je Grape Festival 2022 (20.07.2022 08:35)
- Video: Grimes převedla v "Shinigami Eyes" anime do hrané podoby (19.02.2022 13:51)
- Video: Grimes v klipu "Player Of Games" spojila "Pána prstenů" a "Hvězdné války" (26.12.2021 16:33)
- Wodkid zahraje poslední listopadový pátek ve Foru Karlín (13.11.2021 17:45)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele Queen AC/DC Kabát Sia U2 Rush Bono Beyoncé Mirai Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu