Makrorecenze "MDNA" Madonny

26.04.2012 14:20 - Redakce | foto: madonna.com

Že by musicserver zapomněl zmakrorecenzovat nějakou desku Madonny? To se nestane. A tak jsme i v případě aktuální nahrávky "MDNA" posbírali pět názorů, abychom zjistili, jestli si má zatím-ještě-pořád-královna-popu-nebo-už-ne? koupit spíš nové bikiny, nebo důchodky.
Madonna - MDNA
Že je Madonna víc obchodnice než cokoliv jiného, se člověk dočte snad v každém druhém článku o ní. Že by to byla nějaká pomluva, se ovšem říct nedá. Poslední léta ale jako by se jí business nějak moc nedařil. "Hard Candy" byla nuda, na kterou se zapomnělo čtyři minuty po vydání a kterou už ani na Aukru neprodáte, a novinka "MDNA" se do hudebních dějin zatím zapisuje jako deska s nejvýraznějším hitparádovým sešupem v dějinách. Čuch na neotřelá producentská jména vystřídala obchodnická sázka na jistotu, která nevyšla. Honzovi Baluškovi to ale nevadí. Podle něj Madge na albu sází jednu hitovku za druhou, pročež "radši zábavnou klasiku než nudný experiment" a pročež za sedm. V makrorecenzi to ale většina vidí ještě o bod hůř, a Madonna si tak u nás vytancovala šestašedesát procent.

Simona Knotková - Madonna, model 2012 (8/10)
Vztah ke zpěvačce: Její tvorbu sleduju a poslouchám od "American Life".

Chtít po Madonně, aby dělala hudbu úměrnou svému věku (protože nevím jak vaše babička, ale ta moje se v 53 letech zrovna po parketě neplazila, i když proti gustu...), je pošetilé. Čekat od ní něco jiného než přesně zacílené, na všechny pády moderní radio friendly hity, je naivní. Co naplat, i její další pokus být za každou cenu a za každého věku trendy se vydařil a Madonna to opět zvládla tak šikovně, že to nezní ani trapně ani prvoplánově. "MDNA" mě neskutečně baví. Že si sem tam popůjčovala od svých kolegů? Nebrečely ještě před pár měsíci zástupy, že dnešní zpěvačky v čele s Gaga neumí nic jiného než kopírovat ji? Přecházím bez debat. V takové "Superstar" ale kupříkladu jasný odraz "Firework" Katy Perry je. Ovšem co se týče "I Don't Give A", doufám, že "Friday" Rebeccy Black v něm slyším jenom já... Jedním z nejlepších kousků je překvapivá "Gang Bang", která zní, jako by si Madonna dala spicha s některým z guru temného EBM podsvětí. Pomalé kousky mi v tracklistu taky nepřekážejí. Celkově je deska víceméně bez velkých slabin. A buď jí to teda opět zase zbaštěte, nebo nechte být.

Katka Guziurová - Královna s doživotní zárukou (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Když se políbila s Britney, mým někdejším největším idolem, projevila jsem o ni prvně vážnější zájem, jenž trvá dodnes.

Když vydala "Girl Gone Wild", v kombinaci s rozčarováním z pilotního singlu jsem zcela impulzivně napsala na svou zeď, že to má Madonna za sebou. Teď bych si za tu větu liskla. Z "MDNA" jsem sice měla na první poslech rozpačité pocity, ale postupně pro mě odkryla opravdové poklady a kupodivu mi postupně učarovala i druhá singlovka. Album je riskantní. V dnešní éře rozjuchaných zpěvaček, pějících hutné, chytlavé refrény, jde celé album proti tomuto proudu. Je mainstreamové, ale není uvařeno tak, aby hned zachutnalo. Největší klenoty stejně zůstanou na albu skryty, protože si neumím ani ve snu představit, že by si rádioví producenti troufli pustit do éteru "Gang Bang". Největším minusovým bodem je pro mě Madonnina snaha dosáhnout se svým rádoby mládím na úroveň současných zpěvaček. Čekala jsem od ní větší vyzrálost a nadhled. Ten se nedostavil. "MDNA" je zábavné, pestré album, ale obávám se, že Madge svou laťku nepozvedla a každá druhá zpěvanda se jí může počinem vyrovnat.

Lukáš Boček - Mistrně Dotažená NudA (6/10)
Vztah ke zpěvačce: Respekt, "Ray Of Light" je navíc jedna z nejlepších popových desek vůbec.

Madonna
© gleefan.com
Madonna si do hudební historie své jméno zapsala už tak viditelně, že i kdyby od teď nenahrála už ani notu, nikdo jí fenomenální úspěchy neupře. Možná proto si s "MDNA" hlavu příliš nelámala a natočila jednu ze svých nejméně ambiciózních desek vůbec. Naplánovala si pár týdnů pro studio, zabookovala tři producenty a šlus. Madge, jež se vždy snažila udávat trendy, zvolila spolupracovníky, kteří sice nejsou žádný underground, ale zároveň nejsou tolik profláknutí jako současná první liga (RedOne, Guetta a jim podobní). Nejvíce prostoru dostal Martin Solveig, pro kterého se ale bohužel Madonna ukázala být až příliš velkou rybou. Omezil se jen na unylé popěvky nejprůměrnějšího až triviálního ražení. Jeho písničky jsou proto jednoznačně nejslabší částí alba (s výjimkou dotažené "I Don't Give A"). Zaujme už leda jen song "Gang Bang", který patří mezi to nejlepší, co americká provokatérka kdy natočila. A zbytek? Osciluje někde mezi hodnocením "fajn", "méně fajn", "nuda". Žádné "wow", "paráda" nebo něco podobného se tentokrát nedostavují. "MDNA" je obyčejnou berličkou pro nové turné, které by bez nového alba působilo až příliš okatě.

Radek Londin - Jedu dál stále s tebou, víme, kam cesty vedou... (6/10)
Vztah ke zpěvačce: Vrchol v době "Ray Of Light", teď už spíše monitoring.

O Madonně už snad nelze říct nic objevného a aktuální deskou jen potvrzuje všechna klišé, jež o ní kolují. Její novinka je totiž absolutní sázkou na jistotu, včetně návratu ověřených producentů. Trendy beatů je tady pomálu, ty dodají až remixéři. Snaha z minulého alba vstoupit do role ironické urban rebelky nového střihu moc nevyšla, tak tentokrát šetří featuringy a sama zůstává v zářivém světě disco eskapismu, kde se to hemží slogany jako: "Ohlala you're my superstar, ohlala love the way that you are." Na podnět marketingového oddělení taky nezapomene připomenout, jak je stále hříšná. Z osvobozujícího tance se stává lopotný aerobik, ale i tak to v životě chodí. Ostatně její hlavní cílovou skupinu uvidíte spíše na hubnoucím či antistresovém programu ve fitku než na parketě v klubu. Tam se paří hlavně na borce a popové princezny o generaci mladší, kteří však stále musejí čekat na korunovaci nebo se zatím spokojit s teen publikem, protože "MDNA" nedává svou vypnutou kůži zadarmo. Svižnější polovina nové kolekce totiž opravdu obsahuje hity tutový. Jediným nepřítelem posluchače jsou přehnaná očekávání. "It ain't over, til it's over!"

Jakub Malar - Překvapivě příjemný návrat královny popu (6/10)
Vztah ke zpěvačce: Jedna z mála interpretek, které mě provázely téměř od narození s tím, že "Ray Of Light" je pro mě jedno z nejlepších popových alb devadesátých let.

Nejnovější nahrávka Madonny je veskrze kritizována hlavně za to, že je vzhledem k jejímu věku nepatřičná. Je pravda, že být v třiapadesáti křečovitě trendy je trochu ujeté, jenže "MDNA" zní celkem svěže. Možná některé skladby mohou působit směšně v živém provedení, ale z desky zní současná produkce a zpěv, který rozhodně nelze označit za nijak unavený, a celkově jde o nejlepší album od "American Life". Kdo ho nejvíce potápí a zároveň zachraňuje, je producent William Orbit a jím produkované skladby. K těm nejlepším momentům patří tarantinovská ujetost "Gang Bang" s dubstepovou basou a Madonnou skandující: "Die Bitch!" a "I’m A Sinner", která připomene starší Orbitem produkované singly "Ray Of Light" a "Beautiful Stranger". K těm, které naopak nefungují, je třeba zařadit "Some Girls" ("I never wanna be like some girls" - to jako myslí vážně???) a trojici závěrečných balad, kvůli kterým nahrávce spadne řetěz a začne nudit. Hlavně filmová "Masterpiece" nezapadá do celého konceptu. Přesto v rámci současného popu jde o mírně nadprůměrný počin a důkaz, že Madge ještě stále nepatří do starého železa.

Album: Madonna - MDNA
Celkový čas: 50:52
Skladby: Girl Gone Wild, Gang Bang, I’m Addicted, Turn Up The Radio, Give Me All Your Luvin’, Some Girls, Superstar, I Don’t Give A, I’m A Sinner, Love Spent, Masterpiece, Falling Free