Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Není důležité být sám sebou, je důležité být

Vydáno: 25.04.2012 08:31 v sekci Recenze - Petr Balada

Publicista J. Tůma pro seriál Bigbít: "Klasickým příkladem, který byl spojován s novou vlnou, byl Pražský výběr. Na druhém pólu kupříkladu stála módní kapela OK Band, která v podstatě nikdy nic výjimečného neudělala, jenom se prostě k téhle nálepce přihlásila a pak od ní velmi rychle ustoupila." "XXX".

SDÍLET:    
6/10

OK Band - XXX (1981-2011)

Vydáno: 5.9.2011
Celkový čas: 74:21

Skladby: Chanson D´Amour - radio edit, Snad za to může láska, Božský klid, Už mi nevolej, Rytmus tvýho srdce, Pár slov a dost, Ufo nad rybníkem, Žižkovská zeď, Zámek 2011, Nejsi, Kdo ty barvy určil, Chanson D´Amour - back to the 80's, Nemůžu psát texty, Bydlím na závětrné straně továrního komína, Smutný cirkus, Tajnej kód, Ztracenej svět, Fata morgana, Tak mě chyť, Hádej, Outro 1981 Flashback, Chanson D´Amour - Rooftop Retro Mix

Vydavatel: Parlophone

Porvat se s odkazem OK Bandu není otázkou útočné síly, ale spíše obratného manévrování, což znamená použít stejnou taktiku, s jakou protivník osmdesátá léta přežíval. Když totiž zapátráte ve veřejně dostupných zdrojích, dříve nebo později se vám složí kontroverzní obrázek kapely, která na samém začátku svého působení byla vedle Pražského výběru (jemuž na několika koncertech dělala předkapelu) představitelkou režimem potlačované nové vlny, vzápětí však hladce proplouvala oficiální scénou televizního popu osmdesátých let. Kapelník Vladimír Kočandrle svou přizpůsobivost komentoval v jednom z rozhovorů pro slovenský tisk stejně oportunisticky jako většina normalizačních umělců: "Řekli jsme si: Chceme vydávat desky. Pokud to obnáší jít hrát jednou za dva roky na Festival politické písně do Sokolova a půjdeme na Dny Prahy do Sofie, tak se nezblázníme." A co tedy bylo na oněch za úlitbu nahraných deskách?

Bez ohledu na všechny vedlejší souvislosti je možné konstatovat, že po hudební stránce byl OK Band jednoznačně trendy kapelou. Jednou z mála povolených ve své době u nás. Ozvuky Yazoo, Eurythmics nebo OMD se promítaly nejen do zvukových experimentů s elektronikou či novoromantických manýrů, ale také do zpěvu Marcely Březinové, která dokázala svým plným hlasem umně balancovat na hranici kýče a exprese, aniž by ztratila na uvěřitelnosti projevu.

Je ovšem zapotřebí rozlišovat jednotlivá tvůrčí období OK Bandu. To nejhodnotnější přišlo hned zkraje, v první polovině osmdesátých let. Plnohodnotná kapela a singly, které si postupně vybudovaly až kultovní status. Však jim na výběrovce "XXX" patří nezanedbatelný prostor. Písničky "Žižkovská zeď", "Nemůžu psát texty", "Smutný cirkus" nebo "Bydlím na závětrné straně komína" měly v sobě tu správnou dávku nováčkovské provokace, znepokojení a chuti přijít s něčím novým. Texty oproštěné od klišé bezstarostných světů byly pravým opakem toho, co přišlo s dlouhohrajícími alby.

Na "XXX" je onen posun ostatně velmi dobře zdokumentován. Nejmarkantněji v položkách ukrývajících se pod čísly patnáct a šestnáct. Singlový "Smutný cirkus" (1983) střídá "Tajnej kód" (1986) z desky "Tvůj čas přichází". Atmosférický raný text Kočandrleho a Vostárka s obraty jako: "Co krást, kde krade bída," nahradila disco prázdnota prvního z jmenovaných autorů: "Kreslíš srdce na dopisy jiných, než jsem já, hraj si s tou svou krasavicí, když ti nahrává."

Pro album "Tvůj čas přichází" se k autorskému týmu přidal Karel Svoboda, který zaregistroval debut OK Bandu plný elektroniky "Disco!" (1985) a pojal chuť odskočit si od seriálových a kantilénových melodií k něčemu progresivnějšímu. Paradoxně byl výsledkem nejen "Tajnej kód" či "Pár slov a dost", ale především "Hádej", vlezlý srdcervoucí kýč u klavíru.

Třetí období začíná pro kapelu odchodem Marcely Březinové. "Slavnost na zámku" (1988) vzniká s vokálním doprovodem jiných zpěvaček, které ale jejího charismatu nedosahují. Výběr však tuto etapu nezaznamenává. Tedy ne v původní podobě, protože písničku "Zámek" přezpívala za účelem rekapitulace opět Marcela Březinová. Každopádně se OK Band po osmadevadesátém na desetiletí odmlčuje, načež se vrátí do čtvrté etapy svého života, a to už s čistě popovou tuctovkou "Snad za to může láska" a alby "Ornament osudu" (2000) a "Za škvírou" (2001).

Skupina OK Band svou kariéru představuje na kompilaci ke třiceti letům své existence stejně rozporuplně, jako je vnímána ona sama. Vedle přezpívaného "Zámku" tak například chybí jakýkoliv zástupce ze série singlů vydaných v osmdesátém devátém i z poslední řadovky. Nedostalo se ani na zhudebněné básně Miroslava Holuba a některé původní verze starých hitovek nahradily předělávky z "Ornamentu osudu". Zato novinka "Chanson D'Amour" je tu zbytečně hned ve třech podobách. Jako by tu zafungovala stará dobrá autocenzura. Tentokrát postavená na snaze představit kapelu ne takovou, jaká skutečně byla, ale v její vyretušované verzi.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • No zírám... (David, 13.02.2013 11:41) Reagovat

    ...co lze napsat o kapele, kterou autor článku najpíš nikdy nezažil na koncertě. Že za to nejlepší považuje jejich začátečnické singly, které byly sice naživo fajn, ale na těch vinylových deskách hodně slabě nahrané je vedlejší. Největší slávy OK Band dosáhl až ve svém elektronickém období, kdy už neseděl za bicími Pavel Skala, kdy měli na trhu solidní první album atd. Podobně jako i jiní v minulých letech je i zde snaha připomenutí čehosi rozporuplného. Co konkrétně to Herr Balada neuvádí. Letos je to ale přesně 30 let, kdy v Rudém právu vyšel článek, na základě kterého (+ dalších) byla částečně zlikvidována stranickým pokynem z ÚV (asi) tehdejší česká nová vlna. OK Bandu se to nějak vyhlo a zatímco Pražský výběr aj. šel k ledu (a kterému OK Band dělal předkapelu na celé šňůře), shora jmenovaná skupina pokračovala dál a plnila si sen o popularitě (jako x jiných v tehdejším Československu) plnými sály, občasným vystoupením v televizi a deskami. Od zakázaných kapel se lišili jen stylem a jasným záměrem uspět co nejvíc. Jestli se za ně někdo v té době temna někde přimluvil je mi fuk. ale je to dobře, jinak to asi nešlo, volný trh a podmínky jako jsou dnes neexistovaly. Veřejně se OK Band nehlásil k politice KSČ, nesnažil se být undergroundovou skupinou jen pro zasvěcené, byli zkrátka populrární a od jiných v tehdejší době se lišili i kvalitní produkcí, tzv. chytrým popem. Já je tak aspoň tehdy vnímal. Tato kompilace shrnuje asi to nejlepší a nejzajímavější, co kdy natočili + nějakou novinku, kterou nedokáže pán, co napsal tu baladu, která má být recenzí na jejich výběr, přijmout. Nevýhodou OK bandu už tehdy bylo a je to, že jej rádia nehrály/nehrají a že se tak ty písničky dotknou jen lidí, co 80. léta zažili s nimi. OK Band tenkrát nabízel českou alternativu (v mých uších) Human League a dalším tehdy novým elektropopovým skupinám, které jsem znal jen pochopitelně z Radia Luxembourg apod. Zapadli jako ostatně jiné skupiny a styly, které patřily k jedné době. Březinová byla kočka a Tonda Manda skvělý kytarista, Kočandrle mi vždy připadal jako Phil Oakey a celé to šlapalo jako "dobře promazaná mlátička" (výraz převzatý z dobového magazínu Kruh).

    • Re: No zírám... (MH, 04.02.2016 12:55) Reagovat

      Recenze nehodnotí, jací kdy byli v 80. letech na koncertech, ale aktuální počin, a to je ten zásadní rozdíl, který Herr Davidovi unikl. Tak příště méně sentamentality nad tím co bylo a více reality nad tím co následovalo.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2017 podle musicserveru (20-16)
Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2017 podle musicserveru (20-16) Někdo říká, že dobré hudby je málo, my říkáme, že dobré hudby je hodně. A skvělé taky. Z desek, které v Česku a na Slovensku vyšly v minulém roce, hlasovalo 22 redaktorů musicserveru pro celkem 81 alb, z nichž vzešlo dvacet... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2018 17:00 v sekci Publicistika
1
BØRNS - Blue Madonna 7/10
Recenze: BØRNS se na druhém albu "Blue Madonna" trochu opakuje Garrett Clark Borns, který se skrývá pod uměleckým jménem BØRNS, vydal v roce 2015 velmi povedený debut "Dopamine". Po více než dvou letech dlouhých příprav se nyní na pulty obchodů dostává jeho druhé album "Blue Madonna", na... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2018 11:00 v sekci Recenze
0
Whitney Houston - I Wish You Love: More From The Bodyguard 9/10
Recenze: Whitney Houston na "I Wish You Love: More From The Bodyguard" připomíná úspěchy i kvality "Osobního strážce" Málokterý film se může pyšnit slavným a zároveň kvalitním hudebním doprovodem. "Osobnímu strážci" se tohoto vzácného jevu před pětadvaceti lety podařilo dosáhnout, čímž se jeho soundtrack katapultoval na piedestal filmové... čtěte zde
Vydáno: 21.01.2018 17:00 v sekci Recenze
3
Justin Timberlake - Supplies 8/10
Video: Justin Timberlake je v klipu k "Supplies" postapokalyptický Vydání "Man On The Woods" se přibližuje, a tak Justin Timberlake doplňuje druhé ze čtyř (!) slíbených videí - co týden, to jeden klip. Dále přidává koncerty na americké/kanadské části, Evropa si zatím musí stále počkat.... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2018 14:30 v sekci Audio / Video | Video
13
Deset objevů domácí scény roku 2017
Top 10: Deset objevů domácí scény roku 2017 Loňský rok byl v českých a slovenských luzích a hájích bohatý na nová uskupení, projekty a debutová alba. Vznikaly ženské projekty, ale byly zde i návraty k surovějšímu rock'n'rollu. Co nás zaujalo nejvíce, se dozvíte v našem... čtěte zde
Vydáno: 19.01.2018 11:00 v sekci Publicistika | Top 10
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Eurythmics vydají v příštím roce všechna řadová alba na vinylech (27.11.2017 10:57)
- Publicistika: Deset nejlepších momentů, kdy si Marilyn Manson půjčoval od jiných (14.11.2017 16:00)
- Nové desky 35/2017 (04.09.2017 06:14)
- OMD mají s "The Punishment Of Luxury" téměř hotovo (13.06.2017 08:57)
- Recenze: "Na Václavským Václaváku" je povedeným živákem Pražského výběru z jeho nejlepších let (20.12.2016 17:00)
- Naživo: Pražskému výběru O2 arena neslušela (08.12.2016 09:21)
- Fotogalerie: Pražský výběr předvedl v O2 areně show na světové úrovni (08.12.2016 08:29)
- Nové desky pro 47. týden (28.11.2016 09:44)
- Pražský výběr vymetá archivy, nachystal 2CD raritních záznamů (22.11.2016 16:08)
- Na karnevalu Hradů CZ můžete vyhrát i kytaru (29.07.2016 20:45)

ALBUM TÝDNE 04/2018

Avatar
Avatar Country

Švédská metalová parta Avatar s novým materiálem přispěchala ani ne dva roky od posledního studiového zářezu. O tom, že její hvězdný lesk je stále výraznější, svědčí i přesun k velkému metalovému labelu Century Media, pod kterým nyní vychází téměř koncepční nahrávka "Avatar Country".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 31.01.
Depeche Mode (UK) (O2 Arena, Praha)
St 31.01.
Steve Aoki (USA) (SaSaZu, Praha)
Ne 04.02.
alt-J (UK) (Forum Karlín, Praha)
Čt 08.02.
Iron & Wine (USA) (DIvadlo Hybernia, Praha)
Ne 11.02.
The Chainsmokers (USA) (Tipsport Arena, Praha)
Pá 16.02.
Hollywood Undead (USA) (Forum Karlín, Praha)
So 17.02.
Milky Chance (DE) (Roxy, Praha)
So 17.02.
The Hunna (UK) + Coasts (UK) (Rock Café, Praha)
Út 27.02.
Toto (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 28.02.
Son Lux (USA) (MeetFactory, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Kryštof Beyoncé Coldplay U2 Hollywood Vampires Mariah Carey Sia Rihanna Lady Gaga Madonna Ed Sheeran Ewa Farna Adele The Cure Linkin Park Emma Drobná AC/DC Camila Cabello Kylie Minogue Eminem
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver