shop.musicserver.cz
Katarína Knechtová - Po halách se mi nestýská

Katarína Knechtová - Po halách se mi nestýská

Vydáno: 17.02.2012 09:00 v sekci Rozhovory - Václav Trávníček | foto: facebook interpreta

Před čtyřmi lety dala vale domovské skupině Peha a postavila se na vlastní nohy. První sólovku jí produkoval šikovný Head, druhou - která nese název "Tajomstvá" - zase koncertní bubeník Depeche Mode Christian Eigner. Už jen proto Katarína Knechtová vybočuje z šedi ordinérního tuzemského popu.

Katarina Knechtová, Rozhovor, 6.2.2012
© Tomáš Břínek / musicserver.cz
Katko, jak se člověk z československého prostoru dostane k producentům téhle ligy?

Christian jako producent mé desky, to je splněný sen z dětského pokoje. Já mu poslala svůj materiál ještě předtím, než vzniklo album "Zodiak". Tehdy mi ale poděkoval a slušně naznačil, že bych na sobě měla dál pracovat. Komunikovali jsme přes jeho manažera, který byl tím prvním sítem. Pochopila jsem, že Christian nechce poslouchat písničky všech těch kapel, které se mu ozývají. Nechá to na svém manažerovi a ten, když mezi nimi objeví nějakou zajímavou hudbu, mu ji posune. Já ale chtěla vydat desku "Zodiak" a naskytla se možnost spolupracovat s Headem. Byla jsem v té době ještě hodně rozhozená z toho, že jsem odešla z kapely a stavím se na vlastní nohy, takže Head byl ve studiu i za psychologa. Přece jen dělal s PJ Harvey, která řešila ty samé věci co já - třeba muže v kapele (směje se). S odstupem času si myslím, že první Christianovo odmítnutí bylo vlastně správné. Potřebovala jsem nabrat zkušenosti a spolupráce s Headem pro mě byla velkým přínosem. Když jsem měla nový materiál, zkusila jsem se Christianovi ozvat znova.

A tentokrát už neodmítl.

Uplynuly tři roky, během kterých se změnilo hodně věcí. Skládala jsem doprovodnou kapelu, byla na třech koncertních turné a vyzkoušela si nové polohy zpívání. A pak jsem to zkusila znovu s novým materiálem. Sama jsem nevěděla, co s těmi písničkami. Přirozený vývoj každého muzikanta je takový, že se v jistém smyslu snaží vrátit k jednoduchosti, ke kořenům, ze kterých písničky dřív plynuly. Na druhé straně se ale nechceš vykrádat, takže hledáš v rámci komponování nový prostor a hodně nad tím přemýšlíš. Je to o to těžší, když jsi na skládání písniček sám. Tentokrát to u mě bylo skutečně o komponování než o nějakém hraní akordů C, G, D, A a Christian na to kývl. Nový materiál se mu líbil a nakonec jsme se dohodli na celé desce.

Katarína Knechtová

Katarína Knechtová
Narodila se 14. března 1981 ve východoslovenském Prešově. Hudbě se věnovala odmalička a už ve čtrnácti letech se stala vokalistkou IMT Smile. S Táslerovci natočila v roce 1997 desku "Klik Klak". Poté kapelu opustila a stála u založení skupiny Peha. S tou vydala čtyři úspěšné studiové desky "Niečo sa chystá" (1999), Krajinou (2001), "Experiment" (2003) a "Deň medzi nedeľou a pondelkom" (2005). Po odchodu na sólovou dráhu začala spolupracovat se zahraničními producenty. Album "Zodiak" (2008) producentsky zaštítil Head, novinku "Tajomstvá" (2012) zase Christian Eigner, člen koncertní sestavy Depeche Mode. Katarína Knechtová je autorkou řady popových hitů ("Naoko spím", "Za tebou", "Spomaľ") a chovatelkou faraónských psů. Je svobodná a žije ve svém rodném městě.

Jakým způsobem spolupráce probíhala? Přinesla jsi do studia už hotové písničky?

Ze začátku to bylo zvláštní. Představ si situaci, kdy se máš setkat ze svým idolem. Obdivuješ ho, posloucháš jeho desky, sleduješ, co dělá. A teď se s ním máš vidět a povídat si o tom, jak by sis představoval svoji desku. Měla jsem stáhnutý zadek, to přiznávám. Probíhalo to tak, že jsem do jeho domácího studia u Vídně nosila hotové písničky a Christian z nich vždycky vytáhl kostry. Bylo zajímavé sledovat, jak si hrál s náladou jednotlivých písní. Když jsem byla o nějakém songu přesvědčená, že to bude smutná balada, udělal z něj taneční věc. A naopak. Ze všeho nejvíc byl ale Christian maximální profesionál, který chce slyšet jasný názor. Takže jsme občas hledali rovnováhu.

Katarina Knechtová, Rozhovor, 6.2.2012
© Tomáš Břínek / musicserver.cz
To mi připomíná rozhovory českých fotbalistů, kteří po přestupu do zahraniční soutěže téměř bez výjimky přiznávají, že se tam tréninku a přípravě věnuje neporovnatelně víc času.

To bude asi ten samý případ (směje se). Když jsem přišla do studia, musela jsem mít jasno v tom, co chci. Producent vyžaduje, abys byl stoprocentně připravený, protože ve studiu už s tebou řeší konkrétní věci. Nemůže se ti stát, aby na tobě cítil, že v tom nemáš jasno.

Nakolik tahle spolupráce zahýbala s pokladnou vydavatelství?

Moc ne. Vlastně se to celé mohlo realizovat díky náhodě. Byla jsem pozvána jako host na koncertní turné skupiny Alexandrovci a tam jsem potkala člověka z agentury B4P. Chtěli investovat nějaké peníze do hudby a tenhle projekt se jim líbil, takže jej zaplatili. Jinak by nebyla šance, já bych to nepokryla. A vydavatelství? Za celou dobu, co zpívám, jsem od vydavatelství peníze na produkci desky nikdy nedostala. To je něco jiného než zaplatit videoklip.

Říkala jsi, že se ti na téhle desce podařilo splnit si sen v podobě Christiana Eignera. Máš v hlavě nějaký další? Nějaké další producentské jméno?

Víš, ono se to mění. Tím, že jsem sólový interpret, můžu s hudbou různě pracovat. Lidé mají v jistém smyslu potřebu škatulkovat a my jsme někdy v uvozovkách otroky toho, co nám způsobí slávu. Když se ti jednou podaří dobrá píseň, jako byla v mém případě "Muoj bože", "Spomaľ" nebo "Za tebou", lidé najednou nechtějí nic jiného. Ale to není možné. Já pořád věřím v otevřenost svých fanoušků, kteří mi dají možnost ubírat se různými směry. Chtěla jsem mít vždycky zajímavý zvuk, v tomto případě ovlivněný hudbou osmdesátých let. A co bude dál? Možná, že když si tenhle sen můžu odškrtnout, půjde příště třeba jen o nějaký minimalismus. A další album bude čistě klavírní. Uvidíme.

Každopádně zůstaňme ještě u aktuální desky "Tajomstvá", která drží jedno prvenství. Objevil se na ní totiž poprvé tvůj vlastní text "Pocit". Jak se to přihodilo?

Já si zkoušela něco psát sama už dřív, ale moji textaři to popsali vždycky lépe a blíže k tomu, co jsem sama chtěla vyjádřit. Do mých předchozích, písničkovějších aranžmá byla slovenská lyrika aplikovatelná, ale tohle byla pro mé textaře velká výzva. Na "Tajomstvá" bylo hrozně těžké psát texty. Některé do hudby vůbec neseděly - bylo to, jako kdybys do tanečního songu recitoval nějakou klasickou báseň. Stalo se třeba to, že u písně "Porcelán" jsme si museli posílat text skoro po každém slově. Bylo to šílené. No a v písničce "Pocit", která je asi nejalternativnější z celé desky, nebylo pomalu možné se dopracovat k ničemu, co by s hudbou znělo alespoň trochu kompaktně. A najednou - nevím, co se stalo - v průběhu deseti minut jsem si sedla, sama napsala text, nazpívala ho a písnička byla hotová. Rozhodně šlo o nejsnadněji napsaný text na celém albu (směje se).

Katarina Knechtová, Rozhovor, 6.2.2012
© Tomáš Břínek / musicserver.cz
Co anglická verze desky, o které se mluvilo?

Pracovali jsme na ní paralelně, ale vyjde o něco později. V rámci Česka a Slovenska půjde asi o nějakou limitovanou edici. Je určená spíš pro zahraničí.

Plánuješ ji venku podpořit nějakými koncerty?

Samozřejmě, i když situace s živým hraním je dnes taková zvláštní. Uvidíme, co se vlastně podaří domluvit, ale rozhodně se budu snažit dostat písničky mezi lidi i v rámci koncertů. Nechci s tím cédéčkem sedět doma a bít se v prsa, jak jsem dobrá.

Liší se tvé dnešní skládání od způsobu, jakým vznikaly písničky Pehy?

Ten princip je pořád stejný, i když dříve to šlo možná snadněji. Když objevíš nový hudební nástroj, je pro tebe každý akord obrovskou inspirací. Ale postupem času se obehraje, takže hledáš nové způsoby, jak lovit harmonie. Hodně jsem se o tom bavila s Christianem ve studiu. Říkala jsem mu, že se cítím omezená a že je to asi proto, že nemám žádné hudební vzdělání, žádnou kompozici. Prosila jsem ho o kontakt na nějakého učitele, ale pověděl mi, abych se nic neučila. Abych nad tím raději seděla o týden déle, ale že je to dobré takové, jaké to je. Christian použil při produkci všechny mé klavíry, bavilo ho, že je to jiné. Žádné školené hraní. Takže je to vždycky o tom hledání a stále asi bude. Například inspirativní je pustit si vysavač nebo mixér. Často si dělám mixované polévky z brokolice. A když je mixérem míchám, stane se, že se mi nahodí nějaká harmonie. Tak musím přestat mixovat a jdu hrát. Je to různé.

Nechybí ti coby sólovému interpretovi hudební opozice?

Mně to takhle vyhovuje. Já se dokážu pohádat i sama se sebou. Už k tomu ani ty chlapy nepotřebuju (směje se). Ráda spolupracuji s různými muzikanty a mám ráda nové lidi. Děsí mě představa stagnace. Zároveň ale potřebuji prostor. Není to tak, že bych v kapele všechny dirigovala. Jsem otevřená diskuzi. Mám ráda tvůrčího ducha, jenže už nechci dělat kompromisy určitého druhu. Někdy je to tak, že ti lidé mají pravdu, ale někdy to zkrátka musí být tak, jak řeknu já. Ty věci si potřebuji vykomunikovat především sama se sebou. Čím déle s těmi písničkami jsem, tím lepší představu mám o tom, jak by měly vypadat.

A jak je to se sdílením radosti? Třeba tvůj oblíbenec Bono obdivuje Boba Dylana, že zvládl všechny krize i úspěchy, protože na ně byl sám.

To mi vůbec nevadí, protože jsem na to zvyklá. Víš, ona je úplně jiná situace, když jsou v kapele samí muži, nebo když je tam žena. I když jsi s těmi čtyřmi lidmi, cítíš se většinou být sám. A já se teď cítím méně sama, než když jsem byla v Peze. Tím, že písničky vychází především ze mě, se dělím s blízkým okolím. V konečném důsledku to je ale moje největší radost.

Katarina Knechtová, Rozhovor, 6.2.2012
© Tomáš Břínek / musicserver.cz
Peha byla v závěrečné fázi kapela, která vyprodávala haly a její písničky hrála rádia do omrzení. V rámci našich podmínek jste skutečně naplnili statut hvězd. V jaké pozici jsi podle tebe nyní, čtyři roky po odchodu z kapely?

Když jsem z Pehy odcházela, bylo mi jasné, že jdu deset schodů dolů. A že si je buď vyšlapu zpátky, nebo ne. Pro mě byla ale hlavní hudba, a proto jsem ten krok udělala. Dnes je situace taková, že tu zůstávají jenom legendy. Haly jsou už asi jenom pro Elán a Kabát, což souvisí s tím, co se v hudbě děje. Je přetlak a lidé jsou v jistém smyslu rozmazlení. Hodně věcí se za ty roky změnilo. Neplatí už ani to, že když tě hrají rádia, lidé přijdou na koncert a obráceně. Já jsem vděčná, že tady dneska můžu sedět, zahrát si koncert a někdo venku se těší na moji desku. Mohlo to dopadnout totiž i úplně jinak.

Přesto - nestýská se ti po tom pozlátku slávy?

Ne, nevrátila bych to. Je to paradox. Šlo o krásné, ale strašně složité období. Sami v kapele jsme to nedokázali rozdýchat, nedokázali jsme si uspořádat čas. Všechny nás ten kolotoč vyčerpal a poslal na různé světové strany. Vrchol byl, když jsme hráli pět koncertů za den.

Tak teď mi skoro zaskočilo kafe.

Představ si, že jsme začali o půl šesté a poslední koncert měli o půl čtvrté ráno. To bylo zabilo i koně. Bylo toho hrozně moc. Nemohla jsem pomalu ani do obchodu pro rohlíky a byla jsem strašně psychicky i fyzicky vyčerpaná. Nemůžu říct, že bych se v tom období těšila. Bylo pro mne jedno z nejtěžších. A i tohle asi způsobilo, že v kapele neměl nikdo energii s nikým nic řešit. Už to nešlo.

Nelezly ti někdy na nervy vaše hity? Můžeš třeba dneska hrát "Spomaľ" bez sebezapření?

Písničky jsou právě to, co mi zůstalo. Třeba "Spomaľ" hraji velmi ráda a vždycky se na ni těším. Ale jsou i takové, které jsem raději nechala v Peze (směje se). Třeba "Dialkové ovladanie", to je píseň, která... zazní první akord a ježí se mi chlupy po těle!

Zneužila jsi někdy popularity?

Já ani ne, ale moji rodinní příslušníci ji zneužívají pravidelně. Když se chtějí třeba k doktorovi dostat dřív, dají mu podpiskartu a už jsou v ordinaci. Tohle pravidelně zneužívá moje babička (směje se).

Katarina Knechtová, Rozhovor, 6.2.2012
© Tomáš Břínek / musicserver.cz
A co takové ty banality, když tě v autě zastaví policie?

O tom mi ani nemluv. Předevčírem jsem špatně zaparkovala a myslíš, že mi k něčemu bylo, že jsem nějaká zpěvačka? Odtáhli mi ho a já musela zaplatit. Ale třeba u nás doma mi prochází jedna finta. Když mě zastaví, začnu mluvit o tom, že je správné, že policisté dělají svoji práci. Oni mezitím koukají střídavě do občanky a střídavě po mně a přemýšlejí, jestli mě odněkud neznají. A uzavřou to slovy "Tak slečno Knechtová, ale naposledy..." (směje se). Takže u nás to trošku funguje, přiznávám.

Míváš privysokú rýchlosť?

Od doby, co jsme měli s Pehou bouračku, se v autě docela bojím a řídím méně. My tenkrát v zimě dostali smyk a skončili v příkopě na střeše. Nějaká tyč prorazila střechu kousek od mojí hlavy a já zůstala viset na páse. Když mi za pár dní došlo, co se mohlo stát, začala jsem se bát v autě cestovat. Je to pro mě docela utrpení, takže v tomhle zákon příliš neporušuji. Když už musím řídit, rychlost dodržuji.

Křičíš často muoj bože?

No ježišmarjá!

Katarina Knechtová, Rozhovor, 6.2.2012
© Tomáš Břínek / musicserver.cz
Když je interpret muž, má někdy fanynky, které jsou schopny provádět různé bláznivé akce. Od vhazování spodního prádla na pódium až po stanování před domem. Jak to mají zpěvačky?

To by ses divil. Mám i takové fanoušky a někteří jsou, možná, i životu nebezpeční. Třeba jeden mě už roky pronásleduje a dvakrát jsem na něho musela volat policajty. A pak jsou různé zajímavé příběhy, kdy hraješ koncert a v předních řadách se najednou začnou líbat děvčata. No vážně!

Nepocítila jsi už tlak přestěhovat se z Prešova do hlavního města?

To teda ne. Tlak cítím akorát v tom, že musím splácet hypotéku (směje se). Ale přestěhovat se do Bratislavy? Já bych se tam cítila frustrovaně. Mám ráda venkov, i když Prešov je v podstatě třetí největší město na Slovensku. Doma nejsi prorokem a ani novinářům se tam moc nechce, takže mě tam nikdo nechodí paparazzovat. Mám tam svůj klid.

Z toho tě určitě musí vyvádět věčné otázky na to, kdy založíš rodinu...

Na to se mě ptají už od mých pětadvaceti. Ale vůbec to neřeším. Víš, to jsou věci, na které můžeš odpovědět jedině tím tradičním klišé: co má přijít, to přijde a všechno má svůj čas.


NÁZORY
  • oprava (jarecek, 17.02.2012 09:44) Reagovat

    Hudbě se věnovala odmalička a už v šesti letech se stala vokalistkou IMT Smile.

  • chyba (marin, 17.02.2012 12:09) Reagovat

    narodila sa v 1981, nie v 1989

  • xx (Anthony, 18.02.2012 21:13) Reagovat

    Dobrej rozhovor se skvělou, sympatickou a pěknou zpěvačkou. Držim palce do budoucnosti..

  • HEAD (Tomáš, 22.02.2012 15:51) Reagovat

    Solový debut ji opravdu produkoval Ten HEAD z Korn ? Nebo je to nejaký jiný HEAD ?

  • Ďábelská kombinace. (Josef Emi, 23.02.2012 23:54) Reagovat

    Fantasticky vypadá a fantastický zpívá, to je ďábelská kombinace.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slash, Myles Kennedy & The Conspirators, Winning Group Arena, Brno, 18.4.2024
Naživo: Slash v Brně: Bez Guns N' Roses, zato s vlastní tvorbou Legendární kytarista Slash se po pěti letech vrátil do Česka a v Brně předvedl strhující show plnou hardrockové energie. I když se fanoušci nedočkali hitů Guns N' Roses, Slash je potěšil syrovostí a vlastním materiálem. Přestože... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 17:47 v sekci Naživo
Aneta Langerová - Není na škodu se jednou za čas ohlédnout zpět
Rozhovory: Aneta Langerová - Není na škodu se jednou za čas ohlédnout zpět "Dvacet let za mnou. Mám pocit, že nemusím nikomu nic dokazovat, ani sama sobě. Důležité je vnímat hudební cestu takovou, jaká je, a nepřetvářet ji do něčeho, co není," říká bilancující Aneta Langerová. Výběrové dvojalbum... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Fletcher - In Search of the Antidote 8/10
Recenze: Fletcher na "In Search of the Antidote" hledala, až našla Americká zpěvačka Fletcher svou kariéru sice odstartovala hned v první řadě amerického X Factoru, stalo se to ale už dávno. Tak dávno, že si tuto informaci můžeme odbýt hned v perexu a celý článek věnovat jejímu skvělému... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2024 16:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 15. týden 2024
Kometa roku 2024 Benson Boone debutuje v top trojce české albové hitparády Letošní rok sice ještě nedošel ani do své třetiny, vypadá to však, že o jeho největším hudebním objevu je rozhodnuto. Americký zpěvák Benson Boone boduje po úspěchu singlu "Beautiful Things" také s albovou prvotinou. Nahrávka... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2024 10:00 v sekci Novinky | České hitparády
Dave Matthews Band, O2 universum, Praha, 16.4.2024
Naživo: V hlavní roli hudba. Dave Matthews Band přivezl do pražského O2 universa neokázale strhující koncert Dave Matthews Band v Česku zahrál poprvé až před pěti lety. Na kapelu s více než třiceti lety na hrbu je to docela pozdě. Návrat poté zhatila pandemie. Nakonec se dobrá věc podařila a Prahu letos americká parta nevynechala.... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 20:21 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Depeche Mode se loučí s érou desky "Memento Mori". V "People Are Good" hledají to dobré v nás (06.04.2024 08:00)
- Elán v Praze zahraje i se symfonickým orchestrem (11.03.2024 09:42)
- Video: PJ Harvey si do mysteriózního klipu "Seem an I" pozvala herečku Ruth Wilson. Ta ve snímku utíká z farmy (01.03.2024 15:57)
- Bob Dylan a Willie Nelson v létě znovu vyrazí na společné festivalové turné (28.02.2024 14:32)
- Naživo: Depeche Mode v Praze skvěle zahráli, svou show ale neoslnili (23.02.2024 14:13)
- Fotogalerie: Depeche Mode odehráli ve čtvrtek v O2 areně koncert, na který se bude ještě dlouho vzpomínat (23.02.2024 08:35)
- Video: Katka Knechtová s Xindlem X zvou duetem "Si zabil, kámo" ke sledování seriálu "Policie Hvar" (13.02.2024 15:38)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (20-11) (30.01.2024 21:35)
- Video: Depeche Mode se v "Before We Drown" symbolicky loučí (30.01.2024 08:52)

ALBUM TÝDNE 16/2024

The Libertines
All Quiet On The Eastern Esplanade

Je tomu už dlouhých devět let, co The Libertines fanouškům naservírovali povedenou desku "Anthems For Doomed Youth". Nyní se anglická formace vrací, aby se vytáhla se svým dlouho očekávaným čtvrtým albem "All Quiet On The Eastern Esplanade". Obstála také tentokrát?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 19.04.
Queenie (O2 universum, Praha)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Prince Justin Bieber Vladimír Mišík Kabát Themroc Adele AC/DC Queen U2 Sia Taylor Swift Bono Rush Mirai Beyoncé Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu