Makrorecenze "Baromantiky" Lenky Dusilové

Vydáno: 21.02.2012 09:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

Ať si kdo chce co chce říká, Lenka Dusilová je na české hudební scéně pojem. S každou další deskou pro sebe i pro své posluchače objevuje (jí i jejími posluchači) dosud neprobádané vody. Tou poslední, nazvanou "Baromantika", se posunula až někam do elektronického alt popu. Povedlo? Zjišťovali jsme v makrorecenzi.

Lenka Dusilová - Baromantika
Dan Bárta, Jana Kirschner, Imogen Heap. To jsou jména, na která můžete velmi pravděpodobně narazit, pokud budete číst nějakou recenzi na aktuální album Lenky Dusilové "Baromantika" (ostatně ani níže se jim nevyhnete). Hudební cesta této muzikantky rozhodně stojí za pozornost a tuto pozornost si vysluhuje s každou další nahrávkou větší a větší. S tou poslední se ale (konečně?) dostává na led kontroverze. Zatímco třeba Honza Průša v recenzi nešetřil chválou, album ohodnotil vysokou devítkou s tím, že je "zkomponováno s pokorou a zároveň přirozenou jistotou", jinde můžete klidně narazit na charakteristiky typu: "Dusilová elektroniku tlačí na sílu a bez vkusu." Kde je pravda, jsme zkusili zjistit v makrorecenzi. Pět názorů se u nás od zmíněné devítky zas až tak nevzdálilo, Dusilenka si tak vysloužila slušných šestaosmdesát procent.

Lukáš Boček - Nejušlechtilejší z ušlechtilých (10/10)
Vztah ke zpěvačce: Dlouholetý obdiv a stále se stupňující obliba její hudby.

Češi potřebovali svou "Krajinu rovinu". A lepší! Ucelenou desku, která se nebojí vycházet z popu a přesahovat ho do všech světových stran. Podařilo se to Lence Dusilové, a to tím nejlepším možným způsobem. "Baromantika" exceluje v každé z disciplín - je pestrá, jednotná (neplést s jednotvárná!), má co říct. A co se mi na ní líbí nejvíce - je velice poslouchatelná. Desky, které se těší velké přízni recenzentů, bývají nedobytné, chladné, frigidní. To Lenka není ani v jedné ze skladeb. Z písniček "Baromantická" nebo "Valerie" je cítit obrovská dávka citu i emocí, v druhé zmiňované se navíc nenásilně daří přinést našim posluchačům i prvky dubstepu, který je tak trochu módní záležitostí, v temné a proměnlivé skladbě však nepůsobí samoúčelně. Nejnovější Lenčin počin je cítit dospělostí a zní světově. Kdybych měl vybrat nejlepší českou desku posledních mnoha let, nebudu váhat ani sekundu. Tato poetická deska jednoduše žije a vy s ní budete chtít tvořit pár.

Kristina Bílá - Decentně čarovný bar (9/10)
Vztah ke zpěvačce: Do této doby lehce nadprůměrná fanynka. Od nynějška posedlá obdivovatelka!

Lenka Dusilová si díky "Baromantice" vysloužila přezdívku Dan Bárta v sukních. Pche, Lenka přece není kopírka - což její poslední studiovka rozhodně dokazuje. Zavádí totiž posluchače do krajů, do nichž se kvůli zatuhlé české scéně jen tak nepodívají. Navíc počítá s posluchači, kteří jsou ochotní soustředit se. Tady se totiž hned tak nepřistihnete při broukání primitivního refrénu. Tradiční strukturu písní nechala Dusilka venku před barem, s oblibou se u ní evidentně nesetkává. "Baromantika" vyžaduje soustředění, ale těm nejstatečnějším se dostane zasloužené odměny v podobě nevšedního hudebního zážitku. Dusilová bravurně zkombinovala akustickou a elektronickou složku, skvěle si pohrává s gradací melodií a v neposlední řadě vdechla svým hlasem desce nezaměnitelné kouzlo. Nevykašlala se ani na image a zvolila decentní, avšak přesto působivé vzezření. I celý přebal zpěvačka vyladila do detailu a obdařila jej povedenými fotografiemi - zkrátka radost pohledět! Jediným nedostatkem bookletu se tak stala nepochopitelná absence několika textů. Tím ale negativa končí. A teď nerušit! Jdu si to pustit znova.

Jaroslav Hrách - Mezi barokem a romantikou (9/10)
Vztah ke zpěvačce: Pro mě nejoriginálnější česká zpěvačka.

Lenka Dusilová
© Martin Janecký
Kdo by čekal, že jedno z nejlepších českých alb roku vyjde až v polovině prosince. Lenka Dusilová na jazzový projekt "Eternal Seekers" nepřímo navazuje deskou "Baromantika". Některé skladby se nesou v podobném duchu, ale celkově je album pestré a plné inovací. Ačkoliv postrádám chytlavý hit a nahrávce jsem musel dát víc poslechů, zamiloval jsem si ji. Hlavně díky skvělému zpěvu, básnickým textům a promyšlenosti většiny skladeb. Už první song "Baromantická" zaujme svou propracovaností a dynamičností. Hudební podklady jsou povedené, střídají se různé polohy a kromě živých nástrojů zazní i syntetické zvuky. Při poslechu "Mrazy" vás jistě zamrazí. Vrcholem alba je úžasná "Valerie", ve které se Lenka nebála experimentovat, a tak v polovině skladby uslyšíte dubstepovou vsuvku. Na desce nejsou jen české texty, ale také jeden polský ("Wspomnienie" s hostující zpěvačkou Dorotou Barovou) a anglický ("Brother" s americkým písničkářem Justinem Lavashem). "Baromantika" je pro mě jednou z nejlepších českých desek roku 2011.

Lukáš Benda - Dan Bárta v sukních?! (8/10)
Vztah ke zpěvačce: Mám rád ji, její Pusu i její hlas.

Existují alba, která každým poslechem rostou, ale i ta, u kterých se jizvou času prvotní euforie přetaví v pocit vyprázdnění. Existují alba, která všichni chválí, a vy dost dobře nechápete, proč by tomu mělo být jinak, až vám Karel Veselý otevře oči, vyčistí uši. A osvětlí vaší duši, že vše je jinak. Dusilenka natočila své rozhodně nejméně srozumitelné album, u kterého si po jeho prvních posleších budete připadat jako omámeni. Stejně se ale dříve či později přistihnete, že začínáte v té její dokonalosti hledat chyby, protože i Lenka je jenom člověk a chyby k lidem patří. Stále platí, že Dusilence porozumíte teprve ve chvíli, kdy vy povyrostete (anebo ona poklesne). Deskou "Baromantika" ovšem vyrostla tak vysoko nad mraky, že už snad není ani kam dále růst. A taky není možnosti albu porozumět. Řemeslně výborně odvedená práce, ať již po hudební, či textové stránce. Ale ve výsledku tak úplně nevím, co tím vším chce Lenka sdělit. Ještě pořád není Danem Bártou v sukních, ale rozsypáním tetrisu ve "Valerii" jí začal rašit knírek...

Radek Londin - Dělat pop umělecky (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Zaujat její hudební emancipací.

"Baromantika" je po "Eternal Seekers" zklamáním, není totiž tak organická. Její předchůdce se dal možná příliš snadno zaškatulkovat jen jako moderní jazzový crossover, ale právě v akustičtějším a folklórem načichlém univerzu mi přišla Dusilka svobodnější a přesvědčivější. Přiznaná barokní zdobnost novinky s dospělým a indie popem poučeným soundem je bezpochyby zdařile uchopená... a kritici mohou ke své spokojenosti použít v recenzích momentálně tak světácké a devalvované slovo DUBSTEP!!!, ačkoli ho je na desce tak pět deka. Nahrávka nabízí kopu producentských hrátek a nápadů, jenže Dusilová s nimi chvílemi svádí souboj - za zdobného doprovodu působí její básnivé texty občas explicitně, až prvoplánově. Jakoby inscenovaně. Dělat pop opulentně znamená balancovat na laně ve větru okázalosti a vyžaduje artistu s teatrální duší. Naturel Lenky Dusilové mi k němu moc nesedí. Baromantika se jeví jako elegantní přešlap v kariéře muzikantky, která se nebojí hledat. Každopádně takovou desku český pop jistě potřeboval, dá-li se to tak říct.

Album: Lenka Dusilová - Baromantika
Průměrné hodnocení: 8,6/10
Celkový čas: 44:59
Skladby: Baromantická, Mrazy, Království zvyku, Luna, Moje milá má všechny přednosti vody, Wspomnienie, Brother, Smiluje, Ptáci, Valerie, Kontrapunk

• baromantika je (ricochet, 23.02.2012 14:16) Reagovat

nejpřeceňěnější domácí deska posledních deseti let.

• Re: baromantika je (Andy, 16.03.2012 20:52) Reagovat

Souhlasim

• Re: baromantika je (ondra, 24.03.2012 11:27) Reagovat

Mýlíte se, je to skvělé, mega a precisní! Zvedla mi ta deska náladu.

• BAROMANTIKA (Marian, 28.02.2012 21:49) Reagovat

BAROMANTIKA... Album roku 2011, ne-li album desetiletí. Nejbarvitější album naší nejosobitější zpěvačky, které se zatřpytilo jako další klenot na Lenčiném hudebním nebi. Dusilenka znovu potvrdila své výjimečné pěvecké kvality a dokázala všem, že oprávněně patří do triumvirátu Hegerová-Dusilová-Langerová, který stojí na vrcholu české populární hudby. Étos Baromantiky, který je namíchán z Lenčiných vzpomínek na minulost, poetických textů a hrátek se zvuky, od začátku do konce formuje svůj barokní tvar, který má však v hloubi romantickou duši. Již první skladba na albu "Baromantická" uvádí posluchače do krajiny světelných bouří Lenčiny milované Aljašky, kam se ráda vrací, kde "Mrazy" skutečně zamrazí a "Luna" temnotu prozáří. A hudba plyne... Tisíce barev se zrcadlí v nápaditých aranžích. Drsná výrazovost "Valerie", která až na kost odhalí touhu zpěvačky po experimentu, s jistotou potvrzuje, že Dusilenka zcela s přehledem ovládla svět elektroniky a směle kráčí dál "Mezi světy", kde se cítí nejlépe, obklopena těmi, se kterými hudebně souzní. I v tom koneckonců spočívá kouzlo této nepřehlédnutelné zpěvačky, skladatelky, producentky a textařky. Zbývá jen Lence popřát, ať během své kariéry ujde co nejvíc kilometrů. Svými výlety za hledáním tajů hudebního výrazu zvedá laťku hudebního vkusu.

• BAROMANTIKA (Honza, 19.06.2012 20:30) Reagovat

Už dlouho se mi nestalo, že bych si 5x po sobě pustil jeden song u ,,BAROMANTICKÉ" se mi to stalo :-))

Oceán - Femme Fatale 8/10
Recenze: Oceán usiluje s "Femme Fatale" o osudovou nahrávku. Nakročeno má slibně Znovuzrození kultovní formace Oceán bylo před lety na domácí hudební scéně velkou událostí. Každá jejich aktuální práce se tak i nyní setkává s velkými očekáváními. Na konci letošního roku čtveřice hudebníků přichází... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2018 00:00 v sekci Recenze
1
Jelen, Forum Karlín, Praha, 15.12.2018
Naživo: Jelen a Míša Tučná vzdali ve Foru Karlín poctu Michalovi Tučnému Jelen vyrazil na turné i letos, ačkoliv koncerty k desce "Vlčí srdce" se uskutečnily už loni. Tentokrát však na šňůru pozval Míšu Tučnou a společně odehráli celý blok písní Michala Tučného. Samozřejmě nechyběla Kateřina... čtěte zde
Vydáno: 16.12.2018 13:01 v sekci Naživo
0
The Smashing Pumpkins - Shiny And Oh So Bright, Vol. 1 LP: No Past. No Future. No Sun. 6/10
Recenze: The Smashing Pumpkins na jubilejní desáté nahrávce "Shiny And Oh So Bright, Vol. 1" šetřili písněmi i nápady Asi i nejvěrnější fanoušek The Smashing Pumpkins pochyboval, že by se prchlivý Billy Corgan usmířil se zbytkem kapely a nahrál nový materiál v takřka zakládající sestavě. Rok 2018 však Dýním přál, a tak tu máme comeback... čtěte zde
Vydáno: 15.12.2018 10:15 v sekci Recenze
14
All That Remains, Rock Café, Praha, 13.12.2018
Naživo: All That Remains hráli výborně i přes nízkou návštěvnost Američtí All That Remains, jedni z metalcore klasiků, se po devíti letech vrátili do Prahy. S novou deskou, a naopak bez zesnulého kytaristy Oliho Herberta. Předvedli skvělou show, bohužel jí přihlíželo jen velmi málo lidí. I když se... čtěte zde
Vydáno: 14.12.2018 13:03 v sekci Naživo
1
Sofian Medjmedj - Odmalička jsem miloval být středem pozornosti
Rozhovory: Sofian Medjmedj - Odmalička jsem miloval být středem pozornosti "Není nad to mít velké cíle a věřit, že se jednou splní," říká Sofian Medjmedj. Zlomem v jeho kariéře bylo vystoupení Justina Biebera. "Během koncertu jsem si uvědomil, že to je to, co bych chtěl opravdu dělat, a řekl jsem si, že... čtěte zde
Vydáno: 14.12.2018 08:05 v sekci Publicistika | Rozhovory
0