shop.musicserver.cz
Bon Iver, Kathleen Edwards, Columbiahalle, Berlín, 1.11.2011

Bon Iver je mrtev. Ať žijí Bon Iver!

Vydáno: 05.11.2011 19:04 v sekci Naživo - Miroslav Böhm | foto: facebook.com

Jedna, dvě, Justin jde, tři a čtyři, k Berlínu míří, pět, šest, drž mu pěst, sedm, osm, ztratíš rozum, devět, deset, stát, po takové show nejde spát! Justin Vernon přivezl Bon Iver podruhé do Berlína. Poprvé nabídl geniálně nesmělou Emmu, tentokrát show hodnou megastadiónů i samotného Pánabona (a jeho 360° pódií).

Live: Bon Iver

support: Kathleen Edwards
místo: Columbiahalle, Berlín
datum: 1. listopadu 2011
setlist: Perth, Minnesota, WI, Holoscene, Towers, Michicant, Hinnom, TX, Wash., Flume, Creature Fear, re: stacks, Skinny Love, Calgary, Lisbon, OH, Beth / Rest, The Wolves (Act I And II), Blood Bank, For Emma

Kathleen Edwards
© facebook.com
"We actually have real bears in Canada, so fuck you!" prohodila kanadská písničkářka Kathleen Edwards řízným tónem a poslala třítisícový dav Němců, pětistovku Poláků a nějaké ty drobné ze zbytku světa v berlínské C-halle do kolen. Narážela v tu chvíli na to, že právě medvěd je symbolem Berlína a především pak zdejšího hokejového klubu (ač ženská, pořád je to prostě Kanaďanka...). Holka od rány, s láskou k Neilu Youngovi v hudebním srdci a s humorem suchým jak saharské velbloudí hrby si publikum naštěstí získala, a proto si mohla podobné fórky dovolit. Nestává se často, aby během opening štěku někdo měl pozornost většiny davu, ale tentokrát se to povedlo.

Opět. Když poprvé Justin Vernon rozmazlil projektem Bon Iver berlínské publikum - tehdy, v roce 2008, ještě pouze třísethlavé - předskakovala mu písničkářka Anaïs Mitchell, která dokázala totéž. Buď zde platí jiný kraj, jiný mrav a Němci jsou hudebně zvědavější, nebo si Vernon umí vybrat otvírák. Čert ví, každopádně ta půlhoďka s Kathleen utíkala k cíli rozhodně rychleji než prodloužení s Kanadou v Naganu '98. Při porovnání s již zmiňovanou Anaïs Mitchell však působila přeci jen všednějším dojmem. Nedošlo tak tentokrát na efekt synergický, pouze se krátilo čekání na hlavní akt. A nebyla to ztráta času.

Že Bon Iver dnes není jen Vernonův moniker, víme všichni. Ostatně, už na onom prvním berlínském koncertu k Emmě bylo na pódiu o tři Wisconsiňany více než v lovecké chatě při jejím nahrávání. Od dob alba "Bon Iver, Bon Iver" je ale i čtyři málo, takže scéna sestávala nejen z devíti podélných světelných tyčí, ale také z devíti muzikantů, kteří obsluhovali krom klasických nástrojů (kytary, klávesy, bicí soupravy, perkuse) i nástroje žesťové, dechové a smyčcové. Nejpikantnější na tom je fakt, že množné číslo u škopků není chyba, a to ještě bylo třeba zapřáhnout do rytmické sekce jedenapůltunového černocha s paličkou za činelem...

Bon Iver
© facebook.com
Posun mezi koncertem z roku 2008 a tím aktuálním byl asi stejný jako mezi oběma alby, se kterými Bon Iver do Berlína přijel. Ležérní lo-fi intimita zmutovala v plnohodnotný a ambiciózní indie sound, který už nestojí jen na vrstvení vokálních linek, ale nabízí také překládání instrumentálních ploch, které se naživo spojují se stejnou lehkostí a samozřejmostí jako ve studiu. Na pódiu vše navíc dostává ještě další rozměr, protože instrumentace je zdánlivě košatější. Tam, kde na desce žestě a smyčce hrají až druhé housle, se v živé podobě draly na povrch a celková hluková stěna rezonovala mezi stěnami C-halle tak silně, že by slušela i fotbalovým stadiónům.

Vernon během koncertu moc nemluvil, a když už ano, spíše hledal slova a skončil u "love you (guys)". Povětšinou za to mohl fakt, že se přecházelo z jedné písničky přímo do druhé, nebo mezi ně byly vkládány do detailů vymazlené mezihry. Není stand-up komik a na řeči prostě nebyl čas. Publikum přesto perfektně reagovalo - v tichých pasážích pobízelo výkřiky, při gradacích tleskalo do rytmu, přídavek si vyřvalo vytleskalo a vydupalo, děkovačky byly spontánní, dlouhé a hlavně zasloužené.

Setlist byl očekávaný a zaznělo až na výjimky vše podstatné. První třetinu koncertu obstaral blok prvních sedmi písní z aktuální novinky v nezměněném pořadí a bylo možné si tak snadno potvrdit, že naživo album zní ještě o třídu lépe. Ačkoli se převedení celého toho balíku zvuků mohlo zdát na pódia nepřenositelné, opak je pravdou. Skladby jako "Perth", "Holocene", "Michicant" či "Beth/Rest" naživo šlapou ještě lépe než duo Angela a Merkel při jednáních o řízenou nezáchranu Řecka. Mírným zaváháním v souhře trpěla až v závěrečné třetině pilotní singlovka "Calgary", ve které některé nástupy nevyšly na sto procent, ale jak říká maminka Zdeňka Pohlreicha - nedokonalost je znakem ruční práce.

Bon Iver
© facebook.com
Album "Bon Iver, Bon Iver" nakonec zaznělo v Berlíně celé, z debutu "For Emma, Forever Ago" chyběly "Lump Sum" a "Blindsided". A protože je Vernon znám tím, že je fanatickým týmovým hráčem (v jednom z jeho předchozích projektů musel být na promo fotkách i zvukař, protože i on je přece součástí kapely!), dočkaly se skladby z Emmy nových verzí pro devět rukou a hlasů. Jen písničku "For Emma" odehrál Vernon sám na lespaulku.

"Flume" se tak rozpadla na intimní první část a fullbandovou dohru, "Skinny Love" obohatil osmikrký druhý hlas, "Creature Fear" brutální až zběsilé mezihry a "Wolves (Act I And II)" se dočkala ještě našlapanějšího virválu v závěru, který byl vyšperkován i berlínským singalongem, o který si Vernon před začátkem sám řekl. Dokonce i těm starým věcem ze srubu nový kabát slušel a zamrzela tak vlastně jen absence "Lump Sum" a "Blindsided". (A skalní fanoušci možná ještě tesknili po "Woods" z épéčka "Blood Bank", ale na tu si teď zřejmě už žárlivě dělá nároky Kanye West...)

Bon Iver dokázali v Berlíně to, že na současné alternativní scéně momentálně zapadají někam k TV On The Radio a Arcade Fire, odkud cesta vzhůru už nevede a odkud nespadnout je sakra těžké. Naživo ostatně s ústřední čtveřicí vystupují hudebníci, kteří hrají s The National či právě Arcade Fire. Z jednoho skromného demáče wisconsinského barda se tak stal ambiciózní projekt, který umě protíná intimní lyriku s harmoniemi a kakofoniemi a který by byl naživo schopný (co do kvantity i kvality show) utáhnout klidně i stadiónové turné.


Bon Iver - Holocene (live in Berlin)

Přesto Vernon zůstává pořád stejně skromný a klidně si společně s kapelou před koncertem vyrazí do parku venčit psa. (Ne nebyl jeho, on je totiž spíše cat-person.) V huňaté růžové mikině, zimní čepici a s palestinou kolem krku, ačkoli venku bylo pěkných šestnáct stupňů nad nulou. Vsadím honorář na to, že během oné procházky několikrát zapomněl, že je v Evropě a v myšlenkách odplul domů, do Eau Claire ve Wisconsinu.

NÁZORY
  • wow (tomes, 05.11.2011 19:31) Reagovat

    Super! závidím a doufám,že ho někdy naživo uvidím,podle videí z tohoto turné to vypadá skvěle...tak snad někdy třeba navštíví aspoň tu Vídeň pro nás moraváky...

  • iver (Jan, 06.11.2011 11:14) Reagovat

    Taky doufam, ze zavita i do te Vidne, koncert to musel byt vynikajici.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně
Rozhovory: Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně "Pomíjivost divadla je pro mě někdy bolestná. Oproti tomu kratičká píseň toho může obsáhnout spoustu a zůstane v nás, můžeme si ji zpívat," říká herec a muzikant Igor Orozovič. Svou čerstvě vydanou debutovou desku "Když muž... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 11:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mark Knopfler - One Deep River 8/10
Recenze: Na "One Deep River" je Mark Knopfler pořád stejně solidní Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 00:00 v sekci Recenze
Grey256 - Tentokrát 8/10
Recenze: Rapper Grey256 na desce "Tentokrát" všem mladým pop-rockerům ukázal, jak se to dělá. A přitom to má jako vedlejšák Grey256 patří mezi spousty mladých rapperů, o nichž na musicserveru kromě pravidelného komentáře hitparád nepíšeme. V redakci totiž nemáme žádného teenagera, který by jim rozuměl. Jednadvacetiletý interpret se nyní rozhodl... čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Big Red Machine vydají v srpnu druhou řadovku. Mezi hosty jsou Taylor Swift nebo Sharon Van Etten (01.07.2021 08:26)
- Justin Vernon chystá duet s Taylor Swift (15.04.2021 12:59)
- Nové desky 32/2020 - od Jacoba Colliera přes The Levellers po Kieszu (19.08.2020 08:00)
- Video: Michael Stipe dal své sólové písni "No Time For Love Like Now" studiovou podobu (12.06.2020 17:11)
- Billie Eilish, Lady Gaga, Rihanna, Beyoncé a další volají po spravedlnosti za smrt George Floyda (01.06.2020 13:08)
- Video: Sarah Siskind si v písni "Carolina" vyřizuje účty se svou domovinou (24.04.2020 11:33)
- Audio: "Prosím, nežijme ve strachu!" vzkazuje Bon Iver v písni "PDLIF" (21.04.2020 16:23)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2019 podle musicserveru (30-21) (29.01.2020 08:00)
- Nové desky 36/2019 - od Sheryl Crow přes Tarju po Lanu Del Rey (03.09.2019 08:00)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2016 podle musicserveru (20-11) (01.02.2017 11:00)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele AC/DC Queen Sia U2 Kabát Rush Bono Beyoncé Mirai Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu