musicserver.cz doporučuje hosting WEDOS.cz
Makrorecenze "V Barvách" Prago Union

Makrorecenze "V Barvách" Prago Union

Vydáno: 10.11.2011 07:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

S Prago Union už se musí počítat. A od letošního září i malovat. To totiž vydali nové album, koncepční nahrávku "V Barvách". Má šanci navázat na úspěchy předchozího "Dezorient Expressu"? Jakou budoucnost nakreslili Katovi & spol. redaktoři musicserveru? Čtěte v makrorecenzi...

Prago Union - V barvách
I přes vybitý chrup se Katovi & spol. podařilo s loňskou deskou "Dezorient Express" zabodovat, naši redakci nevyjímaje - vzpomínáte? A tak se čekalo, s čím Prago Union přijdou příště. To příště se stalo letos v září a přineslo s sebou... tramtadadá... koncepční nahrávku "V Barvách". "Srovnávat [album] s dnes již kultovním 'Dezorient Expressem' je jako míchat růžovou s červenou. Ač jsou ze stejné palety, lepší je vnímat je odděleně," uvedla Tereza Vavroušková v hlavní recenzi novinky a své vnímání proměnila v pochvalnou osmičku. Pětka vybraných redaktorů si své známky v makrorecenzi poctivě rozebrala - od osmičky po čtyřku každý po jedné -, přičemž nižší hodnocení volila paradoxně naše hiphopová úderka. O čem to vypovídá, můžete zjišťovat níže, sem patří už jen průměrná známka, a tou je čistá šestka.

Jakub Malar - Katovo barevné dobrodružství (8/10)
Vztah ke kapele: Nasedl jsem na Dezorient Express a od té doby jedu.

K Prago Union jsem se dostal skrze makro k desce "Dezorient Express". Tenkrát šlo vlastně o menší experiment zjistit, zda opravdu existuje něco jako kvalitní český hip hop. Dnes už vím, že jo. Přesto jsem k projektu "V barvách" přistupoval lehce skepticky. Vždyť to trvalo pět let, než Kato přišel s nástupcem "HDP", a novinka je tady jen lehce přes rok po "Dezorientu". Ale příště pošlu svůj skepticismus rovnou do prdele, protože Kato mě zase dostal. Nedá se nic dělat, ale on má zkrátka dar, pro ty, kdo neví, kam přijde, tam vybarví. A barvit se mu opravdu daří. Ať už jde o "Černou" ("Dobyvačná, obranná, vnitřní, výbojná/Informační, studená, svatá, odbojná") "Bílou" ("Jsem primář - bolí to? Vítej v mym špitále/Dopij to mojito, všeho moc namále") nebo "Fialovou" ("Zase zvadla, kytka v čudu/Du a řešim problém toho nejstaršího druhu"). Kato to se slovy umí, a přestože mu občas není rozumnět, tak mu to odpustíte, protože to kompenzuje humorem a charismatem, které mu může většina českých rapperů pouze závidět . K tomu si přidejte podařené beaty, (které možná nepatří k těm nejoriginálnějším, ale fungují) a mého oblíbence Felixe Holzmanna a je vám jasné, že bych musel být pěkný huhulák, kdybych dal albu méně než osmičku.

Petr Balada - Předčasný návrat (7/10)
Vztah ke kapele: ... ale pořád mě to baví...

Svůj příspěvek k loňskému albu jsem zakončil přáním, aby to další přišlo dřív než za pět let. Stalo se. Bohužel, spolu s ním se dostavila i nečekaná otázka, jestli by větší odstup novince přece jenom neprospěl. "V Barvách" vůbec není špatná deska, ale je lepší než "Dezorient Express"? Má kratší stopáž, za což náleží Prago Union díky. Některé tracky celé minulé album převyšují ("Černá", "Hnědá") a některé jsou naopak překvapivě slabé v textech ("Černobílá", "Bílá"). Výběr vysamplovaných hlášek působí trochu lacině. Hudební stránka po většinu času odpovídá názvu alba, ale v druhé půlce už barvy docházejí. Na druhou stranu i slabý song od Prago Union je pořád silnější než produkce konkurence. Ale po "HDP" a "Dezorient Expressu " jsem čekal víc. Pokud by "V Barvách" vyšlo jako EP o šesti položkách ("Černá", "Modrá", "Zelená", "Žlutá", "Hnědá" a "Fialová"), nazvu ho geniálním. Songů má ale třináct, takže u mě je to lehce nadprůměrná záležitost balancující na hraně výprodeje sama sebe. A na závěr doufám, že další deska se objeví minimálně až za dva roky.

Lukáš Benda - Quo vadis, Kato? (6/10)
Vztah ke kapele: Tričko Prago pyčo nenosím, ale vždycky když ho vidím, dotyčný stojan pozdravím.

Prago Union
© Alexander Dobrovodský
Bylo jasné, že Kato na "Dezorient Express" nechce ani nemůže navázat, bylo by tak nefér mu předhazovat, že "Barvy" jsou jiné. Je to logické, jediné správné. Přesto si neodpustím poznámku, že aktuální nahrávka má oproti té předchozí, vícerozměrové, výrazný deficit - je monochromní a plochá. "V Barvách" lze označit jako hudební joint, který ocení jen znalec.Jako by Kato tentokráte vyhalucinoval příliš složitou krajinu, po které se člověku snad ani nechce jít. "V Barvách" přichází příliš brzy na to, aby jej mohla veřejnost ocenit. Není to špatné album. Absentující kvalita na scéně jej nutí dokonce ohodnotit nadprůměrnou známkou. Není to ale ani dobré album. Přestože je stopáž o dost kratší než posledně, je stále příliš dlouhá. Na energičnosti nahrávky pak nepřidává ani chill-outová atmosféra - příjemně uspávající rap do téměř relaxační hudební složky. Ne, není to špatné, ale ani dobré. Kato je jinde než před rokem. Každý jsme jinde než před rokem, proto nikomu nepřísluší nikoho soudit za to, že nezůstal přešlapovat na místě. Ale stejně mi je starší Kato o dost bližší než ten dnešní.

Petr Bláha - Zpátky v davu (5/10)
Vztah ke kapele: Jediný hip hop, který mi nezpůsoboval psychickou újmu.

Předchozí deska mi způsobila menší otřes, když jsem zjistil, že bez závažnější psychické újmy jsem schopný doposlechnout hiphopovou nahrávku. Ale ano, skutečně je tomu tak, Prago Union jsou natolik chytlavým materiálem, že se dokázali vcelku úspěšně infiltrovat do podvědomí a povědomí řady punkerů, crusterů a hardcoristů. Ostatně se velmi dlouho a pochvalně mluvilo i o vystoupení PU se živou kapelou na Mighty Sounds. Na novou desku jsem netrpělivě nečekal, ale zároveň jsem si ji ani nenechal utéct. Ale výsledek se zkrátka nedostavil, z nahrávky je cítit výrazný kvalitativní propad, zejména po textové stránce, která mi přijde hodně standardní a nikoliv excelentní, jak tomu bylo naposledy. A co jiného hodnotit na hiphopové desce než texty? Množství platinových řetězů, luxusních domů a našlapaných sporťáků v garáži? To zabírá leda tak na MTV. Na rovinu tak mohu říci pouze to, že nové album je pro mě zklamáním a opět pádem do hiphopové šedi, která je mi jako rockerovi asi úplně ukradená. Škoda.

Petr Doupal - Expresu došel koks (4/10)
Vztah ke kapele: Velký respekt za originalitu i za úspěchy v posledním roce.

"V Barvách" přímo navazuje na "Dezorient Express", když si obě desky ale pustíte takhle v sekvenci, pocítíte kvalitativní pád o třídu níže. Na "Expressu" Kato exceloval. I když nejsem zrovna fanouškem jeho přednesu a přeju si, aby mu zase narostly zuby, jeho slovní hříčky byly neskutečné a stále jsem se musel usmívat a kroutit hlavou, jaký to je borec. Na nové desce jsem to nezažil. Koncept je sice na první poslech zajímavý, celkově ale nějak zapadne ve slovním a myšlenkovém maglajzu, který dokážete rozklíčovat a ocenit až po vyložené studii textů. Nic pro nenáročné posluchače, které baví jasné a vtipné metafory a příběhy. Navíc co se týče hudby, pochvalovat si ji budou snad jen ti, kteří frčeli na oldschool hip hopu. Přitom po první "Černobílé" a úderné válečné "Černé" jsem byl nadšen. Ze zbytku vůbec, rozveselila mě až trubka ze "Složené", kterou radši deska měla skončit. Celkově je nahrávka hudebními podklady zajímavá pro málokoho, což ale byl i případ "Expressu", jehož 80 minut bylo v kuse těžce stravitelných. U něj mě však držely aspoň ty texty, to více poslechů "V Barvách" jsem absolvoval jen povinně kvůli této recenzi.

Album: Prago Union - V Barvách
Průměrné hodnocení: 6/10
Celkový čas: 50:00
Skladby: Černobílá, Černá, Modrá, Zelená, Žlutá, Bílá, Hnědá, Červená, Fialová, Vybarvená, Složená, Tónovací, Matná

• Titulek (Hřib z listí, 10.11.2011 08:30) Reagovat

Makrorecenzanti nepochopili jednu věc, nepochopili tohle album, jelikož to není album, které se líbí na první poslech a co zde je napsáno tak soudím že makrorecenzanti si poslechli album maximálně třikrát, pač popisují věci tak jak jsem je já cítil po třetím poslechu desky. A navíc někdo napsal že má černobílá slabej text, to je z kategorie to mě pobavilo :)

• Re: Titulek (honya, 10.11.2011 15:34) Reagovat

Přesně tak...V barvách určitě není tolik propracovaná jako Dezorient, ale pořád je to věc která se dá poslouchat fakt často a dlouho. A je to něco v CR unikátního je to neskutečně kreativni a promyšleny na takové urovni co zde nikdo jinej neděla, protože by to ani nedokazal. Už jenom z toho duvodu nerozumim jak tomu někdo muže dat mene jak 7/10. Rozumim, že někdo tento styl nemusí mít rád, ale je fakt hloupe něco shazovat proto, že to někdo nepochopí, nebo to odsoudí po několika poslechách po kterých se všechno vstřebat prostě nedá...

• Spolupráce (Jan, 10.11.2011 17:15) Reagovat

Chtěl by požádat musicserver, zda by nemohl v rubrice Naživo okomentovat tento podle mě skvělý improvizovaný duet :

• Re: Spolupráce (majda, 11.11.2011 14:45) Reagovat

Souhlasím, jen bych to dala spíš do rubriky Živě v audio/video Jukeboxu.

• Myslím že dobrý. (Rex , 11.11.2011 08:09) Reagovat

Výborné CD opět, Kato exceluje. Nejlepší čeko rýmař a šprýmař. Neznám nic co by jej v českém hip-hopu převyšovalo.

Sziget 7. den, Óbudai Island, Budapešť, 16.8.2016
Naživo: Sziget uzavřel Hardwell, rozdivočeli ho The Last Shadow Puppets, zazářila Jess Glynne Spousta návštěvníků si nechala poslední den maďarského Szigetu ujít, že to ale byla velká chyba, následně potvrdila celá řada vystupujících. Kromě těch v titulku se bavíme také o Parkway Drive, Auroře, The Lumineers, rockerech... čtěte zde
Vydáno: 31.08.2016 13:27 v sekci Naživo
0
Nové desky pro 34. týden
Nové desky pro 34. týden Že okurková sezóna hudebních novinek definitivně pominula dnes, potvrzuje hned trojice světových zpěvaček. Své novinky totiž vydává Céline Dion, Barbra Streisand a Britney Spears. K nim se připojí debutující klavíristka Lauren... čtěte zde
Vydáno: 28.08.2016 05:00 v sekci Novinky | Nové desky
4
Skrillex, Pragovka, Praha, 25.8.2016
Naživo: Skrillex rozsekal Pragovku skoro tak dobře jako minule Hradec Králové Dolů, nahoru, dolů a zase nahoru. Taková je sinusoida, kterou za svou více než dvanáctiletou kariéru opsal americký Skrillex. Projekt Jack Ü, s nímž aktuálně boduje v dvojici s Diplem, sice do Prahy nepřivezl, nabídl ale výživnou... čtěte zde
Vydáno: 27.08.2016 11:37 v sekci Naživo
5
Ellie Goulding - Still Falling For You 7/10
Video: Ellie Goulding zve songem "Still Falling For You" na další filmový trhák Požádat o nazpívání titulní filmové písně Ellie Goulding je v současné době tak trochu sázkou na jistotu. To si nejspíš řekli i producenti nového filmu "Bridget Jones's Baby", který se do českých kin dostane 15. září pod... čtěte zde
Vydáno: 27.08.2016 09:00 v sekci Audio / Video | Video
10
Thee Oh Sees, Praha, Futurum Music Bar, 23.8.2016
Naživo: Thee Oh Sees proměnili špínu garáže ve zlato Pražská premiéra kalifornských Thee Oh Sees byla předem prohlášená za vrchol sezóny a byla to show par excellence, při které padaly rekordy v prolitém potu a jež strhla k nekontrolované zábavě. Lídr John Dwyer řezal do kytary, jako... čtěte zde
Vydáno: 25.08.2016 22:22 v sekci Naživo
0