Makrorecenze "I'm Not Your Computer" Cartonnage

29.08.2011 10:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

"Cartonnage potřetí a nejlépe." Tak zněl titulek recenze na aktuální studiové album tuzemské electropopové partičky Cartonnage "I'm Not Your Computer". Ten měl evidentně naznačit, že tvorba Vandy a Armina má vzrůstající tendenci. Potvrdit, nebo vyvrátit se to pokusila pětka redaktorů v makrorecenzi.
Cartonnage - I'm Not Your Computer
Cartonnage v Česku budou možná už navždy narážet na stigma tuzemské hudební žurnalistiky (a co žurnalistiky, možná i tuzemských fanoušků) - věčné srovnávání. Prostě jednou si vysloužili nálepku čeští Goldfrapp a ta pohled lidí na ně bude dost ovlivňovat. Buď v dobrém - jako že konečně v Česku dělá někdo tak dobrou hudbu jako Alison & spol. -, nebo ve špatném - že sto let po opicích někdo magicky přispěchal s poněkud zaprášeným zvukem z Británie. Na zjišťování toho, na jakou stranu se přikloní čtenářská obec, jsou dole Názory, co si o aktuální tvorbě myslí vybraní zástupci redakce musicserveru, může každý zkoumat níže. Vodítkem jim byla tentokrát slova z devítkové recenze Honzy Baluška: "'I'm Not Your Computer' se po všech stránkách naprosto bez problémů zařazuje mezi světovou elitu alternativního popu." A výsledek makrorecenzentského klání? Dvaasedmdesát procent...

Lukáš Boček - Český "Junior", na kterého jsem nečekal (8/10)
Vztah ke kapele: Carto...co?

Opět malá konfese na úvod - Cartonnage jsem doteď neznal. "I'm Not Your Computer" mi do klína spadlo větší náhodou než Newtonovi jablko na hlavu. Nikdy jsem si nemyslel, že by snad Češi byli schopni vyprodukovat něco, co s trochou fantazie připomíná "Junior" od Röyksopp, pro mě zásadní electropopovou desku tohoto desetiletí. Ale ouha! Silná potemnělá melodie "Banne Idée" nádherně kvasí a rozhodně není na albu náhodně strefeným terčem. Povedených zásahů je zde totiž více. Přesto všechno tato nálož zhudebněných jedniček a nul sem tam mine. Nedokážu se ponořit do pomalostí typu "Hold Me Or Just Stand Back", které desku zbytečně vytrhávají z tempa a působí jako reklama uprostřed napínavého zápasu. Poslední rýpnutí budu směřovat k "Don't Stop" - zní mi až příliš juchavě (zcela ve stylu Seleny Gomez) a kytarové riffy zavánějí Martinem Solveigem. Přesto všechno je nejnovější počin Cartonnage výbornou deskou, osmdesátky v popu právě frčí a je jedině potěšitelné, že se i u nás, kytarově založeného národa, někdo pokusil o seriózní electropop světového formátu.

Dan Hájek - Rozkošné electromatematické pozlátko (8/10)
Vztah ke kapele: Od "Curiously Connected" ta alchymie funguje; nedávno potvrzeno v Roxy.

To, že si je Oceán pozvali jako parťáky na turné, byla asi ta nejlepší možná reklama na novinku "I'm Not Your Computer" (kdy titulní track hbitě připomene šalamounské Goldfrapp). V Roxy mě jejich současná stylizace natolik chytla, že jsem se nové desky nemohl dočkat. Pokud "Curiously Connected" bylo poskládáno s maximální pečlivostí a nápaditostí (ano, i špetkou trhlosti, v dobrém smyslu, v hitovce "Patisserie"), tak na kompjůterské sekvenci toto drobet paradoxně postrádám. Na jednu stranu je zde jasná paleta hitů, které mají velkou šanci oslovit nemalé spektrum fandů do elektroniky, na stranu druhou však právě postrádám pestřejší odstíny nálad. Pulsující disco zvuk (např. v "Running") je nyní všude, Cartonnage mu naštěstí vštěpují nemalý kus sebe, takže je i tentokráte rozpoznáte. "I'm Not Your Computer" tedy není ona čokoládová bonboniéra mnoha chutí, ale přesně definovaná odnož popu dle současných postupů. Matematický chlad však nepřekračuje možné riziko rádiové nudy a stejně je jako Robyn zahraje jen rádio Expres, což je škoda (nenávidím zaprděné hudební dramaturgy!).

Pavel Parikrupa - A pak že to u nás nejde (8/10)
Vztah ke kapele: Od "Curiously Connected" jsem jejich fanoušek.

Cartonnage
© Katarína Bričová
Na podzim se v tuzemské populární hudbě chystají minimálně tři velké věci: nové album připravuje srdcerváč Petr Kolář, se svou "Vozovou hradbou" triumfálně vyjede do českých měst Daniel Landa a po deseti letech vydá novou desku Michal Nonstop David a podpoří to koncertním turné označovaným za kulturní událost roku (a to jsem si, prosím, skutečně nevymyslel). Že vás to nezajímá? Tak dobře: co zkusit novou desku kapely Cartonnage "Nejsem tvůj počítač"? Jasně, není to žádná velká hlubokomyslná filozofie, kytary tam nejsou, zpěvačka zní jak nějaká naivní princeznička a dokonce se tam, považte, zpívá anglicky a francouzsky. Je to takový zábavný, taneční, nic moc neřešící electropop, a přesto nemáte pocit, že by z vás někdo dělal blbce. "I'm Not Your Computer" je jednoduše další vysoce kvalitní česká deska vzniklá v roce 2011. To já jen, až někdo zase bude skuhrat, že letos u nás v popíku nic pořádného nevyšlo.

Honza Průša - Ani pop nemusí nudit (7/10)
Vztah ke kapele: Vím o nich, svým způsobem mě zajímají, ale doteď jsem byl línej si je poslechnout.

První desku jsem vůbec nezaznamenal, o druhé jsem jenom četl a říkal si, že bych si ji měl poslechnout, ale nestalo se tak. Když jsem pak letos viděl hrát Cartonnage na Colours Of Ostrava, divil jsem se, co na nich všichni mají, a odešel po druhé skladbě. Stan České spořitelny vytvořil kapele umělé prostředí s podivnými návštěvníky a člověk se tu cítil spíš jako na firemní party. Cingrlátka, sterilita, plochá a nanicovatá akce. Jenže z desky vypadá všechno jinak. Ani electropop nemusí nudit, a to i přesto, že zpěvačka víc než cokoliv jiného připomíná svým hlasem panenku Barbie. "I'm Not Your Computer" funguje díky své pestrosti. Srovnejte třeba nádhernou a podle mě nejlepší věc "Banne Idée" s následující "Love Is Within". Jsou to dva odlišné světy, různé nálady, různá dynamika. Cartonnage svou třetí deskou neurazí. Zaujmou i posluchače, který se v daném žánru vůbec neorientuje. Takže to bude asi fakt hodně dobrá deska.

Petr Balada - Z téhle placky jde chlad (5/10)
Vztah ke kapele: …naživo pořád dobrý…

Během jejich koncertu můžete při troše štěstí dostat od zpěvačky bonbon. Novinková deska už však tak štědrá na pamlsky není. Stejným překvapením, jakým bylo druhé album, je i trojka. Bohužel, pro mě překvapením ve smyslu ne zrovna přívětivém. "I'm Not Your Computer" zkrátka zůstal se svým sterilním electropopem v jeho stínu. Tracky jsou mezi sebou zaměnitelné, což by ještě nebyl takový problém, pokud by obsahovaly něco, co by je alespoň odlišovalo od masové produkce zbytku světa. Stačí si poslechnout například skladby "Anticipating" nebo "Hold Me Or Just Stand Back". Že jsou za nimi zrovna Cartonnage, byste na prvním místě netipli. Na druhou stranu je to vlastně dobrá zpráva, když tu vzniká tak kvalitní nápodoba spotřebního mezinárodně srozumitelného popu (k čertu s originalitou!?). "I'm Not Your Computer" chybí víc barev. Tahle placka je elektronicky chladná až příliš. Ale abych nebyl jenom za rejpala, závěrečná třetina už se dá docela dobře strávit. A dokonce se nebojím prohlásit, že "Love Is Within" patří k tomu nejlepšímu, co Cartonnage prozatím nahráli. Takže ve finále průměr.

Album: Cartonnage - I'm Not Your Computer
Celkový čas: 42:42
Skladby: Attention Please, I'm Not Your Computer, Anticipating, Hold Me Or Just Stand Back, This Mess We're In, Running, Bravo Viva, Dynamighty, Don't Stop, Banne Idée, Love Is Within