Makrorecenze alba "Benny Cristo" Bena Cristovao

14.06.2011 07:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

Po nejrůznějších peripetiích, cestách mezi vydavatelstvími a PR agenturami, změnách v marketingových plánech a dalších piškuntáliích nakonec finalista první Česko Slovenské SuperStar Ben Cristovao vydává své druhé album. Jmenuje se "Benny Cristo", a protože v recenzi dostalo pochvalu, přichází na řadu makro.
Ben Cristovao - Benny Cristo
Původně to mělo být winter album, pokračování summer alba, ale to už asi víte. Zkrátka Ben Cristovao přichází s druhou studiovou nahrávkou, která je takřka eponymní a podle některých je po produkční stránce "výrazně před čímkoli, co v Česku vzniká". Citovaný Honza Balušek ve své hlavní recenzi ocenil zejména cílevědomost finalisty první Česko Slovenské SuperStar, jeho osobitost a fakt, že "Benny Cristo" zní moderně, a album ohodnotil chvalitebně - za sedm. Pochvaly velké řeči zahrnují a velké výzvy skýtají, a tak jsme desku podrobili ještě pěti dalším pohledům. Vějířek čísel 8-7-6-5-4 dal v průměru snědému sympaťákovi nálepku s číslem šest.

Petr Doupal - Zábavná deska dle světového gusta (8/10)
Vztah ke zpěvákovi: Fandím mu. Tenhle žánr je nutné dělat i v Česku.

Žánr tanečního popu je už nějakou dobu světovým fenoménem, tvorba v ČR to ale vůbec nereflektuje. Naštěstí tu máme jednoho zachránce: Bena. Sice se jeho fanoušci (do minulého týdne jich měl na FB více než Rytmus) rekrutují hlavně z řad teenagerek, zábavný mix popu, r'n'b a taneční hudby je ale přístupný pro všechny. Album "Benny Cristo" je dokonalým materiálem pro rádia a je podivné, že ho docela ignorují. Elektronická produkce od Verse-Atila je světová a Benův pěvecký styl je na naší scéně úkazem a lehce si ho oblíbíte (přičemž platí, že ho lze i jednoduše začít nesnášet). Překvapily nezvyklé české texty, oceňuji jeho nadhled a též i ironii v "No a co", která je spolu s "Na zdraví" největším vypalovákem. Do výborné "Mimozemšťanky" jsem se pak jednoduše zamiloval. Neduhy vidím dva: Ben si zpívá po svém a někdy je jeho vyslovování nebo frázování zlé; a Verse-Atilův problém je, že se možná brzy vyšťaví, už i zde opakuje stejné melodie. Tak třeba na příští desce bude více Mikea Trafika, otvírací track "Žízeň" se mu klasicky velmi povedl.

Lukáš Benda - Rádio, hrej! Tu máš Bena! (7/10)
Vztah ke zpěvákovi: "Mimozemšťanka" přetavila posměch a předsudky v respekt a adoraci.

Taktně upozorňuju - navzdory sedmičce, respektu a adoraci budu tentokráte obzvláště nepříjemnej. Jou, ty primitivní, polo-uloupený, v patetičnu plně utopený podklady Versatilky mě od druhýho poslechu nebaví, od čtvrtýho doslova serou. Okleštěná trial verze lacinýho automatu na dávkovanou nudu. Electro od labutí z Matějský. Srovnání s Traforem ("Žízeň") vyznívá až komicky, kdyby tedy playlist Evropy2 nebyl tak tragický. Benova druhá studiovka má, podobně jako jeho debut, více neduh než duh, ale na český scéně má svoje místo. A to v záři reflektorů! Nikdo tu nic podobnýho nedělá. Jen Ben. Jeho česká výslovnost je osobitá, sympatická, přirozená; jeho zpěv, jak tvrdím, čistě rádiový. V "Mimozemšťance" vůbec nejrádiovější. Kytarovky svou válku s éterem - i přes vyhraný dílčí bitvy - prohrály. Je na čase dát prostor produkci "Benny Cristo". Produkci, která mohla být o třídy lepší, kdyby nějaký beat navíc utrousil Mike Trafik, nějaký feat PSH, Verse-Atile odkoukal fígle u The Subs a někdo Benovi konečně ujasnil, že česky zní mnohem víc sexy než v angličtině a mnohem míň jako kluk, co ti v kabince H&M projede prdel.

Lukáš Boček - Hudební maturita za 16. Prospěl, ale s odřenýma ušima (6/10)
Vztah ke zpěvákovi: Benovo nezpívání mě častěji rozčilovalo, než těšilo. Přesto mu (do budoucna) držím palce.

Ben Cristovao
Málokdy se v ČR stává, aby vyšlo popové album, po kterém nemá posluchač chuť utrhnout si uši a následně je rituálně obětovat hudebním bohům. Jenže Benovi Cristovao se to s "Benny Cristo" napůl (ne)podařilo. Zvukově se jedná o prvotřídní electropop západních kvalit (ty z vás, kteří ho neměli rádi doteď, ani Benova druhá deska zřejmě nepřinutí změnit názor). Pěvecky a textově však album jednoznačně pokulhává. "No a co" je takový nedomrlý bráška "Jebe" od Rytmuse. Tam, kde u slovenského egoisty doteď nechápu, zda svou píseň myslí vážně, u Bena mám překvapivě jasno. Myslí ji smrtelně vážně a jeden z nejpříšernějších textů české popmusic budu rozdýchávat ještě pár let. Vyrovná se mu snad už jen Klára se svým "Koukáš na mý kytky, koupíš třeba zbytky". V momentech, kdy Ben pustí češtinu k šípku, znějí písničky hned daleko snesitelněji. Více než snesitelná je i "Chci" s hostující Monikou Bagárovou. Kdyby se mladá zpěvačka na své desce vydala tímto směrem, mohla dopadnout přibližně o prsa Pamely Anderson lépe, mezi bývalými účastníky SuperStar totiž funguje magie o síle dvou Voldemortů. Proto, když příště Ben šátečkem zamává češtině úplně, znovu přivede zajímavé hosty a nechá si skvělého producenta, má šanci stát se interpretem, kterého lze brát vážně. A záměrně neříkám zpěvákem - tím Ben prostě nikdy nebude.

Katka Guziurová - Beníkova cesta (5/10)
Vztah ke zpěvákovi: V době, kdy plul na vlně SuperStar, jsem měla jiné favority.

Během poslechu mi na mysl šla ta letitá fráze používaná během nějakých nejapných narážek, jež říká, že všechno je jednou poprvé. Já jsem poprvé za své bytí v duchu odpočítávala vteřiny do konce u každé písně, kdy Ben Cristovao začal ze svých úst reprodukovat české zvuky. Je to bída. Aniž bych se chtěla dotknout všech lidí, jejichž orientace směřuje ke stejnému pohlaví, neodpustím si poznámku, že Ben v češtině pěje jako buzna. Navíc, i když točím na puse někdy větu, že texty v dnešní době nejsou zase tak podstatné, tak nad významem některých vět, by se měl textař pořádně zamyslet a i začervenat, případně vzít lopatu a studem se zakopat. Benův výraz je většinou velice plochý, nezaujatý, což celkovému výsledku moc nepřidá. Pár pozitivních míst se na placce najde, třeba duet s Monikou Bagárovou nebo pilotní singl "Mimozemšťanka". Na Benovi oceňuji, že to po soutěži nevzdal a nestal se dalším hudebním ztroskotancem, ale zkouší to a hledá se, bude to ale ještě chvilku trvat, než dojde do stanice Cíl.

Tereza Vavroušková - Ben je ve formě. Nad obsahem. (4/10)
Vztah ke zpěvákovi: Spíše vizuální než hudební.

Ben Cristovao natočil opravdu skvělý klip k písničce "Alien Girl" i k jeho české verzi "Mimozemšťanka". Ano, vizuální stránku bychom měli zvládnutou. Bohužel, jediná poslouchatelná píseň na albu je Trafikova "Žízeň". Zbytek zní jako D-side nevydaného dema americké studentské kapely, která se už počtvrté snaží probojovat prvním kolem X-Factoru. Texty zřejmě Ben ukradl 50 Centovi a protáhl Google překladačem (prostě název písně "So What" by zněl strašně cool, "No a co" už tak moc ne, chápeš), a když démonickým vysamplovaným hlasem zpívá: "Pojď na bar prachy neřues (fonetický přepis) ...tuc tuc buch buch," máte chuť strčit hlavu mezi dveře a zavřít je. Když posléze z úst sladkého Beníka vyjde: "Když máte výstřih jako vrata, tak si prostě chceme hrát," a u toho se díváte na milounké promo fotky usměvavého Bena s Monikou Bagárovou, připadáte si už opravdu ztraceni v překladu. A jsem si jistá, že pokaždé když Ben vysloví slovo "prdel" , Bůh zabije alespoň tři koťátka.

Album: Ben Cristovao - Benny Cristo
Průměrné hodnocení: 6/10
Celkový čas: 35:13