Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Soutěž o auto, zájezdy, notebooky - www.POJISTENI.cz

Hledá se česká kapela na export. Zn.: Spěchá

Vydáno: 23.05.2011 05:00 v sekci Na okraj - Lukáš Benda

Když v polovině května polovina Evropy listovala atlasem světa, aby lokalizovala vítěze Eurovize - Ázerbajdžán, polovina Česka čuměla na hokej a zapařovala sedačky při pomyšlení na světovost národa českého. Jenže svět zná Nedvěda, ne Jágra, Havla, ne Klause, Gotta, ne kohokoliv jiného. A právě v tom je ta bota.

SDÍLET:    
Karel Gott
© TV Prima
Že se jako stigma (nejen) mezi hudební veřejností šíří kult Karel Gott mit uns a každý jeho zdvižený prostředníček či každý lok přeslazeného čaje v reklamě podnítí všeobecnou diskusi a davovou hysterii, jaksi patří k vedlejším efektům stádového chování moderního, standardního Čecha. Celý ten rozjetý proces ale neomlouvá fakt, že Gott i nadále zůstává jedinou, osamocenou hudební devízou Česka na zahraničních trzích, což ze všeho nejvíce svědčí o neschopnosti a nedostatku odvahy soudobých tuzemských interpretů. Chybu totiž nikdy nehledejte u Božského Káji.

Suďte jej jako komunistického Slavíka, odsuďte jej, jedno mu však nemůžete upřít. Snad i s ohledem na dobu, ve které se prosadil, se Gott nikdy na zadek z dílčího úspěchu neposadil a nespokojil se jako dnešní interpreti s pouhým dobytím domácího bitevního pole. Myslel světově. A pořád myslí světově, těžko by jinak v sedmdesáti špásoval s Bushidem. Gott se svou existencí přesně trefil do času, prostoru a bipolarity světa. Využil genia loci, navíc jej podpořil němectvím, což ještě více rozzářilo už tak jasnou hvězdu a dodalo jí punc světovosti. Jenže se pořád bavíme o době dávno minulé.

Postsametová doba

Po roce 1989 se nad Prahu genius loci opět nastěhoval. Českým kapelám se otevřel svět - a to doslova. Nálepka exotického kmene odkudsi z východního bloku Evropy fungovala mezi hudebně gramotnou civilizací na výbornou. Psí vojáci, The Plastic People Of The Universe a desítky, možná stovky dalších interpretů objížděli svět a seznamovali jej s tím novým, exotickým kmenem z Východu. Praha? Zoologická zahrada hadr. Česká scéna prošla v těsně porevolučních letech svým vůbec nejkrásnějším věkem.

Ona celá ta postsametová doba měla jistě svůj půvab, jen škoda, že bez jakéhokoliv finálního dopadu na budoucnost scény. A tak dnes střípky z její mozaiky hledáme spíše skryté v nostalgii a vzpomínkách - našich či cizích - než v reálných základech.

Žádný nový Gott se neobjevil, žádná generační výměna neproběhla. Pro srovnání se podívejme například do Švédska, ve světovém měřítku na druholigový hudební trh. Místo ABBY, dlouholetého reprezentanta švédské hudební scény, zaujali Roxette, později Ace Of Base, The Cardigans, včera Mando Diao, dnes Robyn. Naším Karlem vyhřáté místo nezaujal nikdo, jen si k němu na čas přisedl jiný Karel. Buriánek. Ale asi nezaujal.

Přiznejme si, že Ecstasy Of Saint Theresa i Sunshine byli vždycky víc světoví pro Česko než pro okolní svět, přesto jim nelze upřít hmatatelné úspěchy. Nikdo jiný se v takovém měřítku nikdy nikam nevydal a hlavně, nikde nic nevydal. I proto je tak snadné Sunz a EOST nadhodnotit / podhodnotit, jejich úspěch totiž není s čím komparovat.

Mladé české soubory, - The Roads a Pipes And Pints prominou -, raději koncertují na Slovensku nebo v Polsku a bojí se přímé konfrontace s Berlínem, Londýnem, Los Angeles, Tokiem. Muchow s Buriánkem nejprve českou hudební scénu ovlivnili, změnili, následně se pokusili jí předat své zkušenosti, ty však zůstaly pohozené vedle zprávy na pitevním stole naší kvantové, Schrödingerovsky kočičí - zároveň živé i mrtvé - scény.

Protomoderní byznys

Sunflower Caravan nebo A Banquet by se svým potenciálem už déle neměli hazardovat hraním pro pražskou, zkyslou smetánku. Dávno by měli sbírat zkušenosti na západ od nás. Z mého pohledu nevyvratitelná teze. A co teprve WWW. Jsou hotovou kapelou, čekající na export. Nejen originální, jedinečné texty (jejich zvukomalebností a rozervaností, cizincům jistě nevadí, že česko-srbské, ba naopak), navíc i světově originální, jedinečná hudba - zkrátka vklad a základ vystupovat den co den na západ, východ, sever i jih od pražských, tedy českých hranic. A ono nic...

Pražské české noci

Praze dlouhodobě schází kulturně obohacující, vzdělávací program pro turisty a cestovatele, pobývající v metropoli. Progresivnější hudební prostory by při jisté dávce odvahy mohly poskytnout azyl akcím, jež budou cílit na tourists & travellers. Stačilo by založit platformu, skrze níž budou těmto dvěma skupinám instantních obyvatel Prahy představováni čeští intepreti, znějící jako světoví (Airfare, FiHa, Charlie Straight, Love Gangsters, LUS3, NiceLand, Jitka Charvátová a jim a JI podobní) a také interpreti, kteří opravdu znějí světově (Cartonnage, Kazety, Moimir Papalescu, Načeva, DJ Wich a několik málo dalších). Podobné večery jsou na zahraničních scénách, které se chtějí prodat, naprosto běžnou, všední záležitostí, jenže my žijeme v Praze, to je tam, kde se očividně nikdo prodat nechce. A přitom by to možná nemocnou scénu uzdravilo, nebo ji minimálně uzdravit pomohlo.

Tuzemská hudební produkce potřebuje konfrontaci se zahraničním fanouškem a trhem. A čas se krátí. Pokud chceme do podvědomí světa vyplivnout nástupce Karla Gotta, měli bychom si pospíšit, protože Mistrova celosvětová sláva vyvrcholí několik hodin po jeho skonu a je takřka jisté, že bez patřičného Gottova nástupce svět existenci české moderní hudby zcela vytěsní z paměti. Stejně jako kdysi vymizelo kouzlo postsametové exotiky. Tak dlouho se nic nedělo, až už se vlastně ani nic stát nemohlo.

V době, kdy mladí hokejisté utíkají za lepším do zámoří (nebo Ruska), se mladí čeští interpreti spokojili s tuzemskou extraligou, která není vůbec extra a ve srovnání s ostatními zeměmi působí pořád tak přísně pralesně. Jediným naším sexy vývozním artiklem - s výhledem do budoucna - zůstává triumvirát Dvořák, Janáček, Smetana. Sice každá druhá evropská země měla v protomoderní hudební historii své velikány, ale proč by na tom Česko-Rakousko nemohlo postavit byznys. Žít z minulosti a úspěchů druhých se v poslední době - hned po závisti - stalo největším neduhem naší maločeské, velkorakouské mentality.

Velvyslanci v Trabantu

Koneckonců, proč ne? Proč by nemohl být právě Traband tím souborem, který posune českou scénu - v očích těch zahraničních - dál. Ve druhé polovině května Traband vydal hudební DVD pro neslyšící, na kterém tlumočníci a tlumočnice pohybem zhmotnili hudbu. Světově unikátní koncept, pro celý svět lehce srozumitelný, byť těžce pochopitelný zážitek. Nadjazykový nadčasový nosič, který otevírá Huxleyho Brány vnímání a rozlišování světa bez ohledu na váš mateřský jazyk. "Neslýchané". Tak ještě, aby na to svět neslyšel!

Zbývá jen ten originální nápad prodat - záznamy se mohou při troše štěstí, kterému je samozřejmě důležité jít naproti, stát fenoménem YouTube.com raz, dva. A krok dva? Nebát se vycestovat do světa, začít tam hrát s čistým štítem, tabula rasa a šířit osvětu a povědomí o české hudbě. Samozřejmě, Trabant je na dlouhý, celosvětový roadtrip přece jen poněkud nepojízdný, jenže nová auta dosud nic podobně inovativního nenabídla. A to je škoda.

WEDOS.cz - Nejlevnější registrátor domén v ČR, neomezený webhosting, virtuální a dedikované servery

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Francie (ronaldik, 23.05.2011 09:01) Reagovat

    Minulej rok jsem byl na praxi ve Francii, kde jsem se bavil s tamějšími středoškoláky o hudbě. Nepřekvapilo mě, když řekli, že neznají z české hudby ani ň. Překvapilo mě, když jsem na FB profilu jednoho z nich viděl písničku od The Prostitutes, kterou posílal svojí mladé... Když jsem se ho potom na FB ptal, tak jsem se dozvěděl, že The Prostitutes jsou ve východní Francii strašně populární, ale nikdo nějak nevěděl, že jsou z Česka... Malá propagace domovského státu :) Asi tak :)

  • aha (jan, 23.05.2011 09:16) Reagovat

    O tomhle textu dost vypovídá už věta v perexu "Jenže svět zná Nedvěda, ne Jágra". Jasně - o Jágrovi ve světě nikdo neví, a autor míchá hrušky s jabkama.
    Něco jiného je totiž úspěch v mainstreamu a něco jiného interpreti, kteří mají originalitu i provedení na nadnárodní úrovni. Traband (u kterého není tak těžké si zjistit, že odehrál řadu koncertů na prestižních francouzských festivalech nebo sérii koncertů po Japonsku) je stejný případ jako Voňková a další - je pro mainstreamový úspěch prostě nepoužitelný - příliš svůj, příliš originální, příliš ignorující trendy - stejně jako třeba Už jsme doma s jejich šesti sty odehranými koncerty ve Státech a deskami vydanými tam i v Japonsku.
    Pokud by někdo chtěl uspět v mezinárodním měřítku mainstreamově (a ne jako třeba Iva Bittová, která je celosvětovým pojmem - ovšem jen v oblasti alternativní a moderní vážné hudby) musel by míst za sebou celosvětový management. Na schopnostech by to zas až tak nezáleželo. To, že dnes už v zahraničí hrají desítky našich skupin (dokonce i ty vidlácké jako Kabát nebo Tři sestry) bez větších úspěchů, je toho jasným důkazem.
    Na druhou stranu vůbec jen úvaha, že by mohl uspět někdo tak plagiátorský, jako jsou The Roads nebo Charlie Straight, je až komická....

    • Re: aha (Ben, 23.05.2011 17:38) Reagovat

      Naprostý souhlas. Chtěl jsem napsat něco podobného (i s podobnými příklady), ale je vidět, že nemusím :)

    • Re: aha (timichal, 24.05.2011 23:59) Reagovat

      Komentář snad lepší než samotný článek :) k němu jen technická - Traband se těžko prosadí ve světě klipy pro neslyšící, když má každá země svůj znakový jazyk a vzájemně si nerozumí...

  • propagace propagace propagace (martin zoul, 23.05.2011 10:09) Reagovat

    přidávám se k názoru, že největší problém je ve špatné propagaci a líném managementu. nejde ale jen o konkrétní manažery konkrétních kapel. země sama by se prostřednictvím ministerstva kultury a dalších vrcholných institucí měla snažit o export toho nejlepšího, co u nás vzniká. když může mít speciální úřad pro propagaci domácí hudby norsko, francie nebo taková litva, proč bychom ji nemohli mít my?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Rammstein - Vždy připraveni provokovat
Komentované diskografie: Rammstein - Vždy připraveni provokovat Dvojkoncert německých Rammstein v pražském Edenu, který se uskuteční ve dnech 28. a 29. května, se nezadržitelně blíží. Proto jsme se rozhodli zrekapitulovat dosavadní diskografii skupiny a připomenout si ty nejzajímavější a... čtěte zde
Vydáno: 26.05.2017 11:35 v sekci Publicistika | Komentované diskografie
2
Pokáč - Když jsem byl malý, žral jsem Lunetic
Rozhovory: Pokáč - Když jsem byl malý, žral jsem Lunetic Jedním z objevů loňského roku je písničkář Pokáč, který právě vydává své debutové album "Vlasy". O tom zároveň prohlašuje, že se jedná o jeho best of. Jeho vzorem je Xindl X či Kato z Prago Union, rád by spolupracoval s... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2017 16:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
3
Depeche Mode, Eden Arena, Praha, 24.5.2017
Naživo: Depeche Mode v Praze zahnali déšť i chmury Praha je vzhůru nohama, schyluje se k dešti, doprava je šílená. Předskokany nestíhám, což zvláště u The Raveonettes vážně zamrzí. Nedá se nic dělat. Českou republiku už podesáté zasáhla horečka s názvem Depeche Mode. A... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2017 07:24 v sekci Naživo
30
Linkin Park - One More Light 3/10
Recenze: Pop od Linkin Park na "One More Light" je zoufale bezzubý Člověk nemusí být věštkyně Jolanda, aby si po poslechu prvních ukázek z nové desky Linkin Park "One More Light" mohl říct "vidím velký špatný". To, co naznačoval singl "Heavy" a pak i následující novinky, se stalo skutkem a my... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2017 13:00 v sekci Recenze
47
REC.stage: druhá šance pro devět kapel, druhá šance vyhrát vstupenky
REC.stage: druhá šance pro devět kapel, druhá šance vyhrát vstupenky Právě dnes začíná druhé finále, ve kterém devět kapel usiluje o tři poslední místa na unikátní buskingové scéně REC.stage na festivalech Rock for People, Colours of Ostrava, Benátská, Sázavafest a Sweetsen fest!! Pro hlasující... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2017 08:00 v sekci Novinky | Tiskové zprávy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: DJ Wich na další producentské desce "Veni, Vidi, Wich" čiší pestrostí (26.05.2017 09:30)
- Muzikál "Mamma Mia" bude mít pokračování (24.05.2017 10:55)
- Nové desky 20/2017 (23.05.2017 21:25)
- Nové desky 19/2017 (16.05.2017 06:20)
- Martina Bárta bude už v úterý večer soutěžit v letošní Eurovizi (09.05.2017 19:38)
- Indie rockeři British Sea Power se po čtyřech letech vrátí do Prahy a představí novou desku (21.04.2017 14:52)
- Nové desky 10/2017 (14.03.2017 09:37)
- U příležitosti premiéry muzikálu s písněmi Karla Gotta "Čas růží" vychází stejnojmenná kompilace (10.03.2017 17:49)
- Karel Gott prodělal operaci střev (17.02.2017 11:19)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2016 podle musicserveru (30-21) (27.01.2017 10:20)

ALBUM TÝDNE 21/2017

Insania
Na počátku byl spam

"Humor nemá být laskavej, má ti hnout se žlučí a čím je lepší, tím víc lidí vytočí." Téměř čtyři roky jsme museli vyčkat na další studiovou desku brněnské Insanie a Polyho brutálně pokleslou poetiku. Jejich poslední tři počiny patří k vrcholu tuzemské crossoverové scény, i proto byla očekávání vysoká.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)


Chaty

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 28.05.
Rammstein (DE) (Eden Arena, Praha)
Po 29.05.
Rammstein (DE) (Eden Arena, Praha)
St 07.06.
Gojira (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 11.06.
Aerodrome 2017 (Letiště Letňany, Praha)
Po 12.06.
System Of A Down (USA) (O2 Arena, Praha)
St 14.06.
Alter Bridge (USA) (Forum Karlín, Praha)
Po 26.06.
The 1975 (UK) (Forum Karlín, Praha)
Po 26.06.
Placebo (UK) (Pavilon G1 (BVV), Brno)
Út 27.06.
Foo Fighters (USA) (O2 Arena, Praha)
Čt 29.06.
The Dead Daisies (AUS/USA) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Coldplay Lady Gaga Madonna Sia Ewa Farna Rihanna AC/DC Kryštof The Cure Adele Ed Sheeran Lana Del Rey Taylor Swift Metallica Ben Cristovao Tomáš Klus Lucie Bílá Aneta Langerová Britney Spears
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2017 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
DOPORUČUJEME: Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: MUSICSERVER)
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver