Makrorecenze "James Blake" Jamese Blakea

Vydáno: 15.03.2011 12:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Jméno James Blake bude letos skloňováno víc než dost. Tenhle dvaadvacetiletý Londýňan je totiž ten, co ho porazila Jessie J v anketě BBC Sound Of 2011, ale zároveň ten, který jako statečný pionýr posouvá, nebo možná rovnou stírá, hranice mezi popem a dubstepem. Underground goes mainstream. Zase. A tak je tu makrorecenze.

James Blake - James Blake
"Jeho jméno si zapamatujte, několikrát ho poválejte po jazyku a pak nahlas vykřikněte," psali jsme v červenci 2010. Pro pravidelné čtenáře musicserveru tedy James Blake velkým objevem "z čistého nebe" nebude. Jeho existence samotná ovšem místo v makrorecenzi nezajišťuje. To mladičkému Londýňanovi zajistily bronz v myslete-si-o-ní-co-chcete anketě BBC Sound Of 2011 a hlavně nadšená devítka Tomáše Bláhy v hlavní recenzi. V té eponymní dlouhohrající debut označil za desku, která může být zásadní jak pro pop, kam směřuje, tak pro dubstep, ze kterého vychází. A tak jsme se na Blakeovo eponymní album podívali ještě v dalších pěti lidech. A nedopadlo zle. Čtyři osmy, jedna šestka, v průměru šestasedmdesát procent. James Blake na sebe může být hrdý.

Lukáš Benda - Pozor, lepí! (8/10)
Vztah k interpretovi: James Blake? Ten tenista?

Před třiceti lety se jezdilo hledat identitu do Himalájí; kdybys chtěl napodobit New Age Generation dneska, vezmi si s sebou tuhle desku. James Blake parazituje na duševní vyprahlosti facebookový generace a nabízí ti podprahový zvuk dnešní doby. Soundtrack. Je to hudba k áčkovýmu filmu. Žádný vztyčení vlajky Impéria jako u PJ Harvey. S hudbou průmyslovou, ve který se každý snaží o celosvětový hit a každý šit je ušit, jak má být - nic se příliš neliší a vše je podobné jako Gaga vejci -, to taky nemá mnoho společných rysů. James Blake se nebojí křičet tichem, a tak se v jeho písních často objevují němý díry. Nahrávka je to svou naléhavostí tak překrásně patetická, že je zbytečný cokoliv dalšího psát. Přestože maximalista, stvořil Blake vrcholný minimalistický dílo. Celek působí jako pavučina, kdy křižák James se vší precizností spřádá svý jemný postdubstepový sítě. Pozor, lepí!

Radek Londin - Forma přebíjí obsah, ale nádherně (8/10)
Vztah k interpretovi: James Blake byl pro mě dosud hlavně producent prvotřídního dubstepu.

Dubstep je dávno "novým drum'n'bassem" - změnil se v obří řeku, jejíž hlavní proud určují stokrát ohraná klubová klišé a hymničky s hloupoučkými vokály. Proto je dobře, že má postavy jako James Blake, které ho sice ředí, ale nikoli směrem k banalitě. Blake pokračuje ve své infuzi soulu do bass music, tentokrát však v popovější a klidnější podobě. Jeho přístup je stále originální a hlavně velice precizní. Ponechal zvuk "prázdného prostoru" v duchu minimalové tradice... díky vokálům a melodiím stvořil intimní future-soul, balady z delty Mississippi obalené v křemíku. První polovina desky je výtečná, druhá už celkem splývá a odkrývá jeho limity. Ačkoli má zajímavý hlas, vypracoval si pěveckou manýru, kterou nedokáže zkrotit. Vokály tak tvoří spíše harmonickou texturu a pocitově jsou dost jednotvárné. Podobné je to s muzikou. Podsouvat Blakeovi pozici songwritera by ale bylo chybou. Přesto se nemůžu ubránit představě, že by si našel subtilnější polohu, než jen takřka doslovné přebírání melodických motivů starého blues a gospelu (a soupeření s nimi na poli, kde proti jejich syrovým emocím nemůže nikdy vyhrát). Až potom by mohl vytvořit opravdu komplexní popovou desku. Uši totiž krmí opravdu mistrovsky.

Katarína Straková - Proklatě dobrý básník (8/10)
Vztah k interpretovi: Vím, že existuje.

James Blake
© myspace.com/jamesblakeproduction
První počin Jamese Blakea zaujme na první poslech, a to už od prvního taktu. Hudba je zkompilována netradičně, syntetický ambient podklad (nebo do jakého žánru to proboha zařadit) zajímavě kontrastuje s rockovým odstínem zpěvákova hlasu. Dílo Jamese Blakea je jednoznačně určeno náročnějším posluchačům: kdo je zvyklý mít naservírovaný jednoduchý a snadno stravitelný popík, ten se v této desce pravděpodobně nenajde. Ti, kteří jsou schopni spořádat kromě hudebního a snad i lehce emocionálního zážitku také autorovo nechutně rozervané srdce překypující láskou, ten bude nadšen. A to nemluvím o textech. Prvotina britského umělce se každou skladbou strefuje přímo do středu posluchačovy duše, kde se potom začnou odehrávat fantastické stavy (převážně negativního charakteru). Z depresivně-melancholických melodií "Wilhelms Scream", "Limit To Your Love" a dalších roztomile vyčnívá "Measurements" s vánoční náladou a klavírem podkreslená "Give Me My Month", jež připomíná tvorbu Eltona Johna. Během svých hudebních setů Blake člověka silně drapne a nepustí, dokud deska neskončí. Tohle CD nelze poslouchat s přestávkami a na přeskáčku. Ono totiž vypráví příběh, který je tak napínavý, že se musí vyposlechnout jedním dechem.

František Štibora - Elektrizující tóčo (8/10)
Vztah k interpretovi: Dřív jsem ho obdivoval za to, jak dokázal dubstep postavit na hlavu. Dnes ho obdivuju za to, že dokáže znít, jako kdyby se na hlavu postavil Bon Iver, nechal do sebe pouštět elektrický proud a roztočil se jako jakási neotřelá káča.

Chvílemi bylo nesnadné přenést se přes skutečnost, že po třech promyšlených exhibicích svého umu vydal James něco, co překvapivě působí jako zdlouhavá neuhlazená snůška záznamů zkoušek ve studiu (v tomto ohledu zafungoval první poslech "I Never Learnt To Share" jako nevyžádaná ledová sprcha s dlouhotrvajícími účinky). Stačilo ale, aby se uši začaly místo té nepředložené neuspořádanosti soustředit na každý moment, kdy Blake zázračně nashromáždí pronikavé napětí, které kratilinkou pauzou bryskně zašpuntuje a následně nechá na zvukovody ze všech stran vytrysknout proudy koncentrované symbiózy, a nebylo přes co se přenášet. Navíc, když se k těmto četným chvílím přidaly i věci jako "Lindisfarne" o dvou dějstvích, během nichž se James v celé kráse vyjeví jako prototyp trubadúra budoucnosti, nebo "I Mind", ve které se ona neučesanost nakonec promění v maximální přednost, už druhý poslech onen počáteční sibiřský chlad úspěšně rozehřál na poloviční Kanáry. Možná se tenhle debut neukázal být takovou bombou, jakou mu bylo předpovídáno. Možná se kvůli němu v příručkách neobjeví záznamy o žánrových revolucích. Ale jestli vaše sluchové receptory pochybovaly o tom, že ještě někdy zakusí něco smysluplného, jímavého a přitom jiného, tohle album vaše obavy s trochou vůle rozpustí. Jen musíte aspoň částečně věřit tomu, že se v přerostlých elektrizovaných vlčcích může skrývat něco jako duše.

Honza Průša - Ticho, které je slyšet (6/10)
Vztah k interpretovi: Tabula rasa.

Ten humbuk, který se kolem Jamese Blakea šíří, zapůsobil i na mou zvědavost. Ale poslechnout si jeho eponymní desku bylo pro mě strašně náročné. Pořád jsem ji odkládal, nebyl jsem schopen prokousat se dál než za třetí track. A to ne proto, že by se mi album nelíbilo. Spíš jsem těžko hledal takový stav, kdy bych byl naladěn na stejnou vlnu. Jeho hudba mě i tak fascinuje. Ten klid, to ticho, které je slyšet, samply, co čas od času vyštěknou, upravený vokál, silná atmosféra. Navíc deska zásadně mění vnímání času, posloucháte ji třicet osm minut, a máte pocit, že uplynulo alespoň půl druhé hodiny, čímž nechci říct, že by mě nudila. Jsou tu místa, která jako by na album nepatřila ("Limit To Your Love" je až moc písničková), není tu žádný hit - věc, která by z alba vystupovala a člověk ji chtěl poslouchat samostatnou. Ale jako celek, jako nálada to funguje a vlastně mě to baví. Na druhou stranu v uspěchané době, jako člověk, co věčně nestíhá, se k ní už asi nikdy nevrátím. A je to moje škoda. Ta deska si to nezaslouží.

Album: James Blake - James Blake
Průměrné hodnocení: 7,6/10
Celkový čas: 38:09
Skladby: Unluck, Wilhelm's Scream, I Never Learnt To Share, Lindesfarne I, Lindesfarne II, Limit To Your Love, Give Me My Month, To Care (Like You), Why Don´t You Call Me, I Mind, Measurements

• Hurts maj 8, 8 - že bych si je přece jenom poslech? :) (andy, 15.03.2011 16:38) Reagovat

Měl jsem trochu strach, že přílišným přetřásáním se vyznění desky spíš rozmělní, ale nakonec se s drtivou většinou napsaného shodnu. V podstatě jediná věta, se kterou mám problém, je: Dubstep je dávno "novým drum'n'bassem" - podle mě byla drum'n'bassová forma natolik těsná, že svoje možnosti vyčerpala dřív než vůbec stihla infiltrovat do mainstreamu (jasně, někdo namítne že Bowie - jenže to je eternal seeker a přece jen je někde jinde než Britney Spears). Naproti tomu dubstep skýtá tolik možností, že i když neexistuje zrovna krátce, tak pořád má potenciál přinášet dosud neslýchané výtvory - jako třeba album JB :) Takže já bych ho přirovnal spíš k houseu (eventuelně trip hopu) než k d'n'b. Podle mě jsme teď svědky něčeho, co donedávna nemělo obdoby: Madonna přizvala W. Orbita k účasti na Ray of Light v době, kdy byl z pohledu klubové muziky už trochu za zenitem - a dnes se světová extraliga přetahuje o spolupráci s dubstepovými producenty. Takové sblížení komerce a avantgardy jako dnes podle mě existovalo naposled za dob Beatles, akorát se teď role obrátily - tehdy byl tím enfant terrible, jehož 'musel krotit' businessman, interpret, dnes je to naopak producent a interpretka se zatím může válet někde v bazénu :)
    Jen lituju, že se makrorecenze neúčastnil Pavel Parikrupa - jak vidí tyhle věci člověk odkojený Beatles by mě celkem zajímalo.

• Re: Hurts maj 8, 8 - že bych si je přece jenom poslech? :) (jakub, 16.03.2011 13:06) Reagovat

za sebe můžu říct, že člověk odkojený beatles vidí tuhle placku jako jednu velkou disharmonickou nudu.....

• Re: Hurts maj 8, 8 - že bych si je přece jenom poslech? :) (Gemini, 21.03.2011 23:15) Reagovat

Taky mám problém s tou samou větou, ale přesně opačný. A tvrzení, že drum'n'bassová forma je natolik těsná, že svoje možnosti vyčerpala dřív, než se stačila infiltrovat do mainstreamu, má k pravdě celkem daleko. Jinak bych album JB moc do nu-school dubstepu neřadil.

• nazor (simeon, 16.03.2011 19:32) Reagovat

takze poporiadku...po precitani prvej recky resp. nejakeho clanku este pred vydanim som si vypocul nejaky song z albumu a mozem povedat ze som to po par sekudach vypol...ale ohladom na to v akom obdoby som sa nachadzal sa ani necuduje depresivne intimne songy som potreboval najmenej...potom sa zacalo velke halo okolo jeho osoby...dlho som sa ale do vypocutia nutil..potom to prislo je to genialne aj ked trochu potemnejsie a intimnejsie dielo... po prvom pocuti mi to prislo ako zmes napaditosti imogen heap, hlasu patrika watsona, a stylovosti owena palleta....tato zmes sa mi zapacila po prvom posluchu no neviem si predstavit ci by som sa k tomu vedel vratit ked budem zase v "stastnom "(rozumej zeny :) ) obdobi...dalsia vec je k renceziam niekde som cital ze je to cesta priblizenia dubstepu k popu s tymto nesuhlasim... v pripade Katy B a Magnetic Man s tim suhlasim tu nie .... neviem si predstavit ako by sa cez jeho hudbu niekto dostal k dubu pride mi to kategoricky ine ...v tomto albume je len ako jedna z ingriediencii vo velkom hrnci .... a posledna vec neviem preco ale v poslednej dobe v mojom iPode vedu vojnu Ghostpoet, James a Jamie Woon ... pride mi to ako keby sa na tvorbu pozerali rovnako no v tomto pripade je pre mna Ghostpoet asi pouzitelnejsi hlavne kvoli mensej depresii ... peace

• 4/10 nuda ne entou (eagle-eye, 16.03.2011 22:47) Reagovat

...nezájem

Slash, Myles Kennedy & The Conspirators, Winning Group Arena, Brno, 18.4.2024
Naživo: Slash v Brně: Bez Guns N' Roses, zato s vlastní tvorbou Legendární kytarista Slash se po pěti letech vrátil do Česka a v Brně předvedl strhující show plnou hardrockové energie. I když se fanoušci nedočkali hitů Guns N' Roses, Slash je potěšil syrovostí a vlastním materiálem. Přestože... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 17:47 v sekci Naživo