Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Bárta krade písním duši, i když elegantně

Vydáno: 03.12.2010 05:00 v sekci Recenze - Radek Londin

Dan Bárta vybral dvanáctku svých oblíbených písní a nazpíval jejich akusticky laděné coververze. Doprovází ho jako obvykle zkušené jazzové Robert Balzar Trio. Původní verze písní známe například od The Police, Jamiroquai, Simply Red, Björk, Led Zeppelin, AC/DC nebo Joni Mitchell, ty nové se ale ne vždy povedly.

SDÍLET:    
5/10

Dan Bárta & Robert Balzar Trio - Theyories

Vydáno: 23.10.2010
Celkový čas: 58:09

Skladby: Spirits In The Material World, Brother Wolf & Sister Moon, Too Young To Die, Someday In My Life, Isobel, No Quarter, Beating Around The Bush, Even After All, Slow Car To China, Last Chance Lost, Fool Of Me, O Maria O Felix Puerpera

Vydavatel: Ansambl

Coververze jsou velice vděčným hudebním tématem. Existuje ale riziko, že milovníci originálů odmítnou nově nabídnuté souvislosti. Ačkoli hned několik zde přezpívaných interpretů patří mezi mé oblíbence, na zásadní předělání jsem se spíše těšil. Dan Bárta s ansámblem elegantně a snad až příliš nekonfliktně přepracovali hudební stránku písní. Horší však je, že mnohdy dost necitlivě pozměnili jejich náladu. Skladby tak možná mají atmosféru, ale jejich emocionální svět je někdy rozporuplný, jindy mdlý.

Mezi povedenější kusy patři ty, kde původní interpret nevstupoval na osobnější rovinu. Poselství "Spirits In The Material World" od Police se rytmicky drží originálu a hrátky Bárty s hlasovými efekty v druhé polovině smysl písně ještě vtipně "oduševňují". Stejným potěšením je poslouchat start-stop rytmiku v "Too Young To Die", kde swingující spodky spolu s rozjetým Bártou posunují funkovost originálu od Jamiroquai na další level.

Zdařila se také "No Quarter" v originále od Zeppelinů. Silný harmonický motiv si zde udržel majestátnost i vzdušnost - kapela i s Bártou zvolí ve střední části kratší mezihru, následně se moudře vrátí k valivé mantře. Výsledný kus je hudebně komplexnější a přitom se v tom správném smyslu drží jádra písně. AC/DC jsou velice vděčný materiál k akustičtějšímu a klidnějšímu předělání, jak dokazují časté folkové covery. Zdejší "Beatin Around The Bush" to jen potvrzuje.

Jenže zbytek - snad až na středověkou lidovou "Omaria O Felix Puerpera", která je mimo kategorie - zanechává smíšené pocity. V nich zůstává Bárta sice technicky precizním interpretem, ale potěšení nad vlastním muzikanstvím často přebíjí prožitek. Týká se to hlavně balad, které jednou trochu přesladí ("Brother Wolf, Sister Moon" od The Cult), jindy snad až příliš odzívá ("Someday In My Life" od Simply Red).

Bárta jako by se bál brát písně osobně, v čemž mu pomáhá pro mne trochu nepochopitelné převedení hned několika textů z první do třetí osoby. Smysl to může mít v "Isobel" od Björk - Bárta by zpíval, že je Isobel (i když ono "jmenuji se Isobel" je i v originále silně metaforické). Zrychlená a swingová "Isobel" bez charakteristického severského prostoru - a s hlasovými přemety na místě původních bublajících emocí - vyznívá jako povzbuzující šálek ve vaší oblíbené kavárně... na který už si ale zítra nevzpomenete.

Doslova vraždu provedl Bárta na hluboce osobní písni "Fool Of Me" od Me'Shell Ndegéocello. Ta je v originále jednou z nejvíce srdce svírajících a hořkých písní současné pop music. Jenže u Bárty už to není "fool of me" ale nezaujaté "fool of her" včetně uvolněného zpěvu se spoustou kudrlinek!? Když to kapela rozjede ve vysokém tempu a Bárta začne takřka euforicky poletovat ve výškách, dílo zkázy je dokonáno. Ví vůbec, jaký text zpívá? Je to možná zábavné, ale jen když neznáte procítěnou sílu originálu. Přitom Bárta umí smutně a pomalu. Experimentovat s formou písně ano, ale s její podstatou?

Například jedna z nejznámějších současných jazzových zpěvaček Cassandra Wilson má na každé své desce nějaké popové coververze. Rozdíl v jejím přístupu ve srovnání s Bártou je, že si opravdu pečlivě vybírá kusy, z nichž buď evidentně, nebo v silném spodním proudu tryská blues - její specialita. V tomto duchu tyto melodie také odzpívá a dá jim s přispěním kapely hloubku, kterou původní popové pojetí nemohlo nabídnout. Bárta oproti tomu prostě vybral své oblíbené písničky a využil je pouze jako odrazový můstek k jamování s kapelou. Překvapilo mě, jak málo pokory projevil k jejich duši.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • tak (Ax, 03.12.2010 10:51) Reagovat

    Velice slušně napsaná recenze, v obou významech toho slova.
    Dlužno (a smutno) mi říct, že takto na mě působí většina Bártovy tvorby v době po Alici...a to nejsem rozhodně zarytý rocker. Nicméně jeho (?) texty v Alici měli co říct. Nyní jsou to jen pěkná slovní spojení co hezky zní a udělají nějakou tu náladu.
    Vokální kudrlinky a jazzově postupy (bez jazzového timingu ale!) dělají pro mě jeho hudbu bohužel bezduchou, respektivě postrádající další rozměr sdělení.

    • Re: tak (Rodrigo, 05.12.2010 00:36) Reagovat

      Takhle přísně bych Bártu určitě nesoudil. Illustratosféra i jeho další původní tvorba patří k tomu nejlepšímu, co tady za posledních deset let vzniklo. Tahle poslední deska mi ale taky moc nesedla.

    • Re: tak (Panda, 07.12.2010 16:34) Reagovat

      Proč si čím dál víc myslím, že se proti Bártovi vytvořila skupina lidí, kteří mu nemůžou zapomenout, že Alice už neexistuje a že Bárta se naučil pořádně zpívat a proto všude do všech diskuzí píší pořád a znovu to samé? V Alici zpíval jako mladý rocker. A texty se okolo toho plus mínus točily, ovšem nijak výrazně. Teď Bárta píše texty zvukovamalebné ukazující jeho práci s češtinou, které MAJÍ SVÉ VÝZNAMY, pokud ovšem člověk umí vnímat - i když tedy kritizovat u desky coververzí jeho texty? Nechápu. A co se týče zpěvu - Bárta je jedním z nejlepších zpěváků u nás, co se týče techniky, cítění a výrazu, kterého u nás máme. Má svůj styl, který je navíc "muzikantský". Upřímně - díky za to, že se naučil zpívat a zdokonalovat se. Ono totiž stárnout a být pořád tvrdý stejný rocker, je absurdní, a funguje to leda v ČR, nikoliv v zahraničí (viz. Visací Zámek a podobné kapely, které se za celou dobu existence nenaučily hrát a nedokázaly hudebně udělat krok stranou ze svého malého rybníčku), kde praví hudebníci "zrají".

  • pan zadumaný (dzany, 03.12.2010 13:08) Reagovat

    protože dáda bárta těžko může dát něčemu hloubku, tak maximálně klišovitý facelift zadumaného mudrlanta. ty jeho pózy jsou přece úplně neuvěřitelný-myslím že je coby komik nepřekonatelný. ale co já vím, možná to funguje na holky...


  • Svata pravda (Tupolev, 04.12.2010 09:15) Reagovat

    Jsem potesen kvalitou recenze. Po dlouhe dobe pohled, ktery bez adorace nebo nenavisti pohlizi na Album.
    Formulace "potěšení nad vlastním muzikanstvím často přebíjí prožitek" by se mela vytesat v centralach organizaci, ktere poradaji ruzne hudebni ankety. Pak by tam jiste okamzite zavedli novou kategorii "hlasovy ONAN roku" a tu by mel zmiňovaný interpret kazdorocne vyhravat. Zpevak roku je jina kategorie a tam on nepatri - zpevak a pisne maji vypravet pribehy, coz DB evidentne nechape.
    Jakub Smolik je proti nemu Leonard Cohen.
    Bylo by skvele, kdyby DB dokazal spojit techniku s vypravenim, ale obavam se, ze pokud bude fungovat jako dalsi clen jazzoveho tria, nestane se to. Zatimco Sting vyuzil takovou muzikantskou ligu ve prospech svuj a prospech pisnicek, tay je to obracene.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Colours Of Ostrava, 2. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 19.7.2018
Naživo: Kensington v Ostravě překonali další metu, Aurora očarovala i napodruhé Také druhý den měl festival Colours Of Ostrava co nabídnout. Kromě výše uvedených přilákali tisíce návštěvníků také islanďané Kaleo, roztančený projekt Mura Masa nebo soulový zpěvák Jacob Banks. A spousta zajímavých věcí... čtěte zde
Vydáno: 20.07.2018 14:09 v sekci Naživo
4
Colours Of Ostrava, 1. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 18.7.2018
Naživo: Pharrell s N.E.R.D. Ostravu "Happy" neudělal, Beth Ditto však ano V den, kdy uběhlo deset let od premiéry "Temného rytíře" v kinech, se Heath Ledger nejspíše probudil z mrtvých a coby Joker s nadsázkou řečeno připravil ostravský festival o první oběť. Mimo to ale vystoupili i Future Islands, George... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2018 14:29 v sekci Naživo
1
Nové desky 27-28/2018 - od Florence And The Machine přes The Vamps po druhý díl "Mamma Mia!"
Nové desky 27-28/2018 - od Florence And The Machine přes The Vamps po druhý díl "Mamma Mia!" V Nových deskách tentokrát shrneme novinky posledních dvou týdnů, a tak se konečně dočkáte čtvrté desky Florence And The Machine, debutu Tom Grennan, soundtracku k druhému dílu "Mamma Mia!" či denní části posledního alba The Vamps.... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2018 06:57 v sekci Novinky | Nové desky
1
Pohled do českých hitparád - 28. týden 2018
Kodaline i Drake uhájili vedení, žebříčky se ponořily do prázdninové nudy Jedno z nejméně záživných kol v celém tomto roce mají za sebou české hitparády IFPI. Vítězové minulého kola nenašli přemožitele ani tentokrát, a navíc se toho mnoho významného nestalo ani na dalších příčkách. Okurková... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2018 16:07 v sekci Novinky | České hitparády
0
Jon Hopkins - Singularity 8/10
Recenze: "Singularity" je 50 odstínů tvorby Jona Hopkinse Své páté album "Singularity" vydal po pěti letech od velmi zdařilé "Immunity". Jon Hopkins zde ještě více nechává rozeznít kontrasty své tvorby umístěné kamsi mezi acid house a sonický ambient. A svůj převážně hybný hudební... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2018 10:21 v sekci Recenze
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Prvnímu dni Metronome Festivalu vévodili mimo Massive Attack také skvělí Sexy Dancers (24.06.2018 09:51)
- Zaprášenosti: Jamiroquai - Emergency On Planet Earth (14.06.2018 17:10)
- Recenze: Když Led Zeppelin potkají stoner rock: Greynbownes (23.05.2018 11:00)
- Fotogalerie: Dan Bárta okouzlil pražský Palác Akropolis (29.03.2018 09:49)
- Nové desky 12/2018 - od Jacka Whitea přes Barboru Polákovou po Kurta Ellinga (26.03.2018 00:35)
- Rozhovory: Dan Bárta - Potřeboval jsem se v sobě dopátrat nějakých hlubších pravd (08.03.2018 11:02)
- Led Zeppelin plánují oslavy svých padesátin (26.02.2018 10:41)
- Led Zeppelin vydají ke svým padesátinám reedici nahrávky "How The West Was Won" (29.01.2018 17:58)
- Publicistika: Nejlepší zahraniční videoklipy roku 2017 podle musicserveru (18.01.2018 15:00)
- Video: Jamiroquai hodnotí v "Nights Out In The Jungle" noční život (10.01.2018 11:57)

ALBUM TÝDNE 29/2018

Buddy Guy
The Blues Is Alive And Well

Ze žijících bluesmanů je Buddy Guy asi tím nejhvězdnějším, lze-li to v rámci tohoto starého žánru vůbec takto nazvat. Ani ve svých jednaosmdesáti letech ale nelení a neužívá si muzikantského důchodu, naopak dál tvoří i koncertuje. S nikdy nemizejícím úsměvem na tváři letos vydal album "The Blues Is Alive And Well".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 22.07.
The Dead Daisies (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 28.07.
AIR Festival (Festivalpark, Hradec Králové)
Út 31.07.
Robert Plant & The Sensational Space Shifters (UK) (Tipsport Aréna, Pardubice)
St 08.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Pá 10.08.
Dance Divas (Výstaviště Holešovice, Praha)
Ne 12.08.
Goo Goo Dolls (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 12.08.
alt-J (UK) (Sono Centrum, Brno)
Po 13.08.
Grizzly Bear (USA) (Roxy, Praha)
Čt 23.08.
Hop Hop Kemp (Festivalpark, Hradec Králové)
Čt 23.08.
Hip Hop Kemp (Festivalpark, Hradec Králové)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Puding pani Elvisovej The Cure Linkin Park Beyoncé Ewa Farna Adele Lady Gaga Kryštof Rihanna Coldplay Madonna Sia AC/DC Metallica Avicii Richard Krajčo Ronnie Wood Ed Sheeran Pavel Callta Traktor
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver