Makrorecenze "Loud" Rihanny

25.01.2011 05:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

Trvalo to jen asi rok a po poměrně temné nahrávce "Rated R" vydává Rihanna další desku - "Loud". Trvalo to jen asi rok a po makrorecenzi na "Rated R" přináší musicserver další makrorecenzi - na "Loud". Jak se pětice redaktorů a redaktorek postavila ke zpěvaččinu návratu na bezstarostné diskotéky?
Rihanna - Loud
Petr Doupal považuje předchozí Rihannino album "Rated R" za její nejlepší desku. Její pátá studiová nahrávka je pak podle něj "zábavná, velmi pestrá, řemeslně výborná, přesto zbytečně triviální". V hlavní recenzi poukazuje na to, že Rihanna se po odvážném, byť komerčně neúspěšném odklonu od přímočarého popu vrací do bezpečně vyjetých kolejí. Produkce Stargate, samplování Avril Lavigne, Enyi, hostování Nicki Minaj nebo Drakea. To všechno barbadoské Popelce zajistilo vysoké prodeje, zároveň ale také poněkud brblavé recenze. Naše makro v tomto není výjimkou - sedmičku z hlavního textu kopírují tři zástupci z redakce, zbylí dva šli ještě níž. "Loud" si tak v průměru odnáší čtyřiašedesátiprocentní hodnocení.

Lukáš Boček - Návrat k $$$ (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Rihanna byla vždy pop, ale vždy s příměsí r'n'b a dalších stylů, proto mě nikdy nenudila.

Názor na desku "Loud" nelze nezačít srovnáním s "Rated R". Každý umělec se postupem času vyvíjí a v popu platí, že se někdy pokusí přinést něco víc než konkurence a odlišit se. Tak jako Madonna nahrála "Ray Of Light", tak pro Rihannu bylo takovým albem "Rated R". Stále to byl její r'n'b-pop, ale s jasně viditelným přesahem (místy k trip-hopu, místy k rockovým kytarám). Nejen proto byla předešlá deska tím nejlepším, co vnadná Barbadosanka kdy natočila. Úspěch desky však daleko nebyl tak oslňující jako předešlý počin, a tak se s "Loud" bylo třeba vrátit tam, kde Rihanna boduje nejvíce - k jednoznačným (a jednoduchým) hitům. Nová deska takových hitů obsahuje dostatek, aby RiRi uspokojila požadavky vydavatelství i širší vrstvy posluchačů. Písněmi "Only Girl (In The World)" spolu s "S&M" a "Cheers" (mistrně samplující Avril Lavigne) má zpěvačka kolonku "vyplodit hity" splněnou. Další kolonku "r'n'b pro všechny" si pro změnu odbyla s extrémně jednoduchou "What's My Name". Celé album je tak plné nekonfliktních, líbivých písniček a přirozeně plyne bez větších zádrhelů. Jediným (a zato extrémním) krokem vedle je zběsilá "Man Down", která nechává vzpomenout na první dvě desky z diskografie mladé zpěvačky. "Loud" tak zůstává zábavným albem, které však oproti "Rated R" postrádá jakékoliv ambice.

Honza Balušek - Aspoň je to zábava (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Zasáhla mě "Umbrella", ale spíše v provedení domácích i zahraničních účastnic talentových soutěží, originál mě nebaví. Jinak jsem spíše vnímal, co se děje okolo Rihanny, než co se děje na jejích deskách.

Že si po minulé temné desce Rihanna na novince zase odskočí do vod rádiím mnohem milejším, bylo jasné. Přece jen je to mladá popová zpěvačka, která bude mít na umělečtější kousky ještě desítky let svého života, tak proč se teď radši nebavit? "Loud" je ale mnohdy rozjásané až přes míru, jako by zpěvačka chtěla i sebe přesvědčit, jak je všechno opět fajn. Ale to nevadí, rádiový pop má být zábavný, a to většina skladeb na albu rozhodně je. Naopak nejslabší je nahrávka tam, kde se snaží o nějaké zvukové osvěžení. Reggae "Man Down" nenávidím od prvního poslechu a nenávist se každým dalším jen prohlubuje. Rihanna prostě z tohoto stylu vzala to nejnudnější, zvýraznila to a postavila na tom celou písničku. Prosím, už ne. Druhým šlápnutím vedle je dvojka "Love The Way You Lie", jejíž smysl jsem nepochopil. Zbylá sestava písniček se ale pohybuje výrazně nad mainstreamovým průměrem a svůj úkol - pobavit - splňuje výtečně.

Katka Guziurová - Příliš snadná cesta k cíli (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Obdivuji její hlas, který na rozdíl od některých zpěvaček vždy bezpečně poznám.

Rihanna
© dailymakeover.co
Na "Loud" jsem se po "Rated R" moc těšila. S dětinskou radostí jsem jásala nad každým novým leaknutým songem, protože z pěti písní, které jsem před samotným vydáním slyšela, mě mnohé navnadily natolik, že jsem výsledně nemohla skrývat mírné zklamání nad tím, že kromě vynikající svíčkové je na albu i nějaká ta omáčka. Nemám nic proti, že se Rihanna vrátila v kariérním růstu o koňskou délku nazpátek. Dalo se to i čekat, "Rated R" bylo k jejímu komerčnímu jménu příliš nekomerční. Ale i takové kousky se na "Loud" najdou, třeba Jamajkou nasáklá "Man Down" nebo "Raining Men", kde slyším Beyoncé. Baví mě i druhý pohled na "Love The Way You Lie". První má slova byla, že originál zůstal nepřekonán, za čímž si stojím doteď, ale refrén je na rozdíl od prvotní verze emotivnější. Rihanna je prostě na nějaký čas zase ta zábavná, veselá holka, která chce bavit masy. Nemějme jí to vůbec za zlé, i tak patří v dnešním mainstreamu k tomu nejlepšímu.

Pavel Parikrupa - Hm, proč ne? (6/10)
Vztah ke zpěvačce: Až do minulého alba spíše přezíravý.

Vzhledem k docela časnému vydání "Loud" po loňské velmi dobré "Rated R" jsem se trochu obával. Jednak kvality materiálu, jednak návratu k diskotékové juchandě. Nakonec je pro mne novinka Rihanny spíše milým překvapením. Nějak jsem si oblíbil její barvu hlasu (tedy tu studiovou, živé záznamy zatím raději nepokouším), zábavné mi přijdou samply Avril a Enyi a dokonce se pořád najde i nějaká ta elektrická kytara - "California King Bed" je kupodivu velmi pěkná rocková balada! Rihanně sluší středně pomalá tempa, reggae (však jsem se toho popěvku rom popo pom v "Man Down" pár dnů nemohl zbavit), a čím více zpestřuje své písňové portfolio různými "netanečními" vlivy, tím lépe. A tak nakonec, proč ne? Od sofistikovaných sdělení a umění jsou tu jiní. Toto je dobrý pop, kvalitní produkt.

David Věžník - A ani nemusí být v akci (5/10)
Vztah ke zpěvačce: Guilty pleasure, na jejíž tvorbu jsem ale schopen se dívat s nadhledem.

Dobře, tehdy v recenzi na debut jsem se sekl - Rihanna nemá necharakteristický hlas. A teď, vždycky když ho slyším, cítím takové šimrání v zádech (mrazení to není, do toho má Popelka z Barbadosu skutečně daleko). Problém, který s ní mám, je nálepka se slovem "produkt". Rihanna není umělkyně, což nemusí vadit, ale je podle toho potřeba k "její" tvorbě přistupovat. Jaké je tedy zboží s názvem "Loud"? Hlasité, líbivé, tucavé, taneční, nabasované, producentské, prostinké, jednoduché, bezstarostné, neambiciózní, zpátečnické, bezobsažné, neumělecké, umělé, ploché, prvoplánové, sexy, dráždivé, kýčovité, bezpáteřní, hloupoučké, neoriginální, okaté, trapné, průměrné. Nic ve zlém. Prodávat se toto zboží bude dobře. A ani nemusí být v akci. Cíl splněn.

Album: Rihanna - Loud
Průměrné hodnocení: 6,4/10
Celkový čas: 46:39
Skladby: S&M, What's My Name? feat. Drake, Cheers (Drink To That), Fading, Only Girl (In The World), California King Bed, Man Down, Raining Men feat. Nicki Minaj, Complicated, Skin, Love The Way You Lie (Part II) feat. Eminem