Makrorecenze "Rated R" Rihanny

28.12.2009 05:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

Svým předchozím albem "Good Girl Gone Bad" Rihanna konečně prolomila ledy mainstreamových vod. Najednou přestala být tou, která žádá o spolupráci, a začala být tou, která je žádána. Deska "Rated R" je tak i z tohoto důvodu novou kapitolou kariéry této Barbadosanky, která nemohla uniknout makrorecenzi.
Rihanna - Rated R
Pro jedny bude Rihanna už navždy jen hloupou pipkou s minimem talentu, která ví, za jaký ocásek zatáhnout, aby svůj barbadoský sen plnila. Tyhle lidi nebude zajímat, které žhavé jméno jí aktuálně pomáhá ke slávě ani které trendy při tom sleduje. Pro jiné ale zase bude kráskou, která zpívá opravdu chytlavé písně, na které se dobře tančí. Pravda může být kdekoliv, faktem ale je, že "Umbrella" je skutečně megahit a že po jeho úspěchu si tahle zpěvačka prožila svoje. O albu "Rated R" se tedy mluví jako o vážné autobiografické nahrávce, která navíc zní na pop nezvykle temně. Můžou za to dubstepoví producenti i chladné texty, kterými se Rihanna vyzpívává ze špatných chvil. Petra Doupala tento krok ohromil a v hlavní recenzi desce udělil osm bodů z deseti. Průměr z makrorecenze se ale drží o dost níž - dosahuje šestašedesáti procent.

Katka Guziurová - Konečně bez vesnických odrhovaček (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Až do "Rated R" se můj přehrávač s Rihannou neznal.

Teda ne že bych nevěděla, kdo Rihanna je, to by bylo vzhledem k mé slabosti pro ženské vokály nemožné, ale žáden z jejích předešlých hitů mě nedonutil poslechnout si celou desku. A ani si starší počiny neposlechnu, zbytečně bych si tím zkazila příjemný pocit z téhle desky. Konečně už to není ucintaná disco Rihanna, pro niž platilo, že alfou a omegou jejího úspěchu byly prostoduché melodie a jednoduché texty. "Rated R" je pro mě syrová deska, která ukazuje na stříbrném podnose zlomené a ponížené zpěvaččino srdce. Líbí se mi její náhlý přechod do ženskosti, i když trochu drsnější, než bývá zvykem. Silněji na mě kupodivu působí songy s rychlejším tempem ("Rude Boy", "Wait Your Turn", "Hard") než pomalejší útlocitné balady ("Stupid In Love" i "Russian Roulette"), ve kterých pro mě Rihanna zní lacině. Po tom všem, co tahle zpěvačka letos zažila, je fajn vidět, že se hodila do pohody a všechny svoje frustrace a nářky ventilovala skrze hudbu, jen by byla pro mě větší frajerka, kdyby do televizí šla se svým příběhem dřív než těsně před vydáním alba. Ale management určitě ví, že PR v podobě hry na city zabírá nejvíce.

Pavel Novák - "Rated R" se vrací do dob, kdy r'n'b a pop za něco stály (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Druhá deska mě ve své době docela bavila.

Na začátku jsem ji moc nemusel, ale svou druhou deskou mě přece jen přesvědčila, že v ní něco je a že by to jednou někam mohla dotáhnout. Nemýlil jsem se, protože šílenství, které s sebou přinesla její třetí deska, asi málokdo čekal. A stejně tak málokdo čekal, že Rihanna někdy vydá něco podobného "Rated R". Nebudeme z ní dělat veleumělkyni, protože všichni víme, že u lidí, jako je Rihanna, jde především o ty, kteří nejsou až tak vidět, a ti tentokrát odvedli znamenitou práci. Zpěvačka se navíc autorsky podílela docela slušně, za což má u mě jedině plus. Co si však zaslouží největší pochvalu, je zvuk desky. V době, kdy r'n'b a pop stojí absolutně za nic a všichni kopírují sebe navzájem a všechny skladby znějí tak nějak stejně, se tohle album zcela vymyká a vrací se do dob, kdy tahle hudba za něco stála. "Rated R" ze mě žádného fanouška Rihanny neudělá, ale rozhodně si získala mé uznání.

Pavel Parikrupa - Den, kdy jsem začal poslouchat Rihannu (7/10)
Vztah ke zpěvačce: Nikdy bych nevěřil, že nějaký vztah bude, tedy kromě poslechu vydařených coververzí Rihanniných písniček.

Rihanna
Moje pubertální dcera asi před dvěma roky Rihannu láskyplně překřtila na Řihannu, čímž pregnantně vyjádřila nejen svůj, ale i můj názor na jinak hezkou děvčicu z Barbadosa. Bejvávalo. "Rated R" je velmi dobrá deska a otázka je, zda by tomu tak bylo i v případě, kdyby to nebohé děvče nebylo dostalo výprask od svého stupidního přítele. Místo toho, aby své pracky používal na senzuální masáž, nechal se Chris tak nějak unést a zmaloval holku do fialova. A o tom je tahle deska - takže vážněji, temněji a smutněji. Ne že by se na to nedalo tančit, ale bezstarostná juchanda to není. Nakolik se jedná o kalkul, nevím, avšak k albu se vracím dobrovolně, i když jinak to vůbec není typ hudby, kterou bych primárně poslouchal (připomíná mi v tomto zatím poslední desku Justina Timberlakea). Písně jako "Te Amo", "Fire Bomb" nebo "Russian Roulette" jsou vynikající - a každá jinak.

Matěj Vaněček - Pořádně zaujme jen obal (6/10)
Vztah ke zpěvačce: V dlouhodobé oblibě. Zatím...

Čekal jsem opěvovanou desku, která posouvá hranice žánru. Jakési probuzení ženy, které naznačovaly recenze. Nedočkal jsem se. Místo temnosti jsem nalezl až "vypočítavou" sladkobolnost a texty zněly většinou jako nepovedená klišé. Snad není deska "Rated R" znakem Rihannina hudebního ustrnutí, její plácání se v mělčinách rockové hudby se však jeví přinejmenším prazvláštně. Hledaje legendárního Slashe, jsem píseň "Rockstar 101" pouštěl znovu a znovu a znovu... Jako by ani neexistoval. Ještě hlouběji klesá deska s písní "Te Amo". Smysl konstrukce skladby s použitím pouhých dvou španělských slov v celém textu, které Rihanna obohacuje komolením angličtiny do hispánských feelingů, mi při každém poslechu naprosto uniká. Celkový obraz desky se tak jeví mnohem roztříštěněji, než jaký by byl bez této skladby. Pozitivy tak zůstává jen "Cold Case Love", umě vystavěná Justinem Timberlakem (kde vlastně Rihanna skoro nezpívá), a "Photographs", za kterou vděčí zpěvačka will.i.amovi. Aféra s Chrisem Brownem evidentně desku "Rated R" prodává, pro její kvality bych si ji ale nikdy nekoupil.

David Věžník - Takhle to vyšlo zas jen tak napůl (6/10)
Vztah ke zpěvačce: "Umbrella" je jednou ze skladeb roku 2007, za což ale vděčí svým lidem, neb její talent je nadále pouze průměrný.

Popelka z Barbadosu (vzpomínáte na debut?) to dokázala! Za pomoci usilovné práce svého producentského týmu se Rihanně podařilo dostat se na špičku současného popu. "Good Girl Gone Bad" byla relativně povedená deska s pár pěknými písněmi a jedním ultrahitem, deska, která ale dělala to, co všechny předchozí nahrávky téhle pěvule - sledovala trendy. A "Rated R" vlastě dělá to samé, i když jen z části. Z té nudnější nutno říct. Ta druhá část, kde se Rihanna skutečně rozhodla udělat krok stranou, vytírá zraky. Tam patří bezchybný start alba v podobě trojice prvních tří písní a druhého dechu v parádně gradující "Cold Case Love". Mezi tím vším jsou písně příjemné, u jejichž poslechu člověk nemá výhrad, ale po jejich odeznění si na ně nevzpomene, i ty vycpávkové nepodarky, jimž kraluje tuctová "The Last Song" a jimž čest nezachraňuje ani zcela a naprosto nahraditelný Slash. A může za to ta producentská směsice. Kdyby Rihanna opravdu chtěla zariskovat, svěří se do rukou dubstepové dvojice Chase And Status docela. Pak mohla vzniknout skutečně temná a nekompromisní nahrávka, která by vzala vítr z plachet všem brblajícím hlasům. Takhle to vyšlo zas jen tak napůl. Jen jedna věc od dob "Music Of The Sun" neplatí - Rihannu už jde poznat po hlase!

Album: Rihanna - Rated R
Celkový čas: 51:48
Skladby: Mad House, Wait Your Turn, Hard feat. Young Jeezy, Stupid In Love, Rockstar 101 feat. Slash, Russian Roulette, Fire Bomb, Rude Boy, Photographs feat. will.i.am, G4L, Te Amo, Cold Case Love, The Last Song