Makrorecenze "Hard Candy" Madonny

24.06.2008 05:00 - Redakce | foto: facebook interpreta

Královna popu Madonna spojila na novém albu "Hard Candy" síly s Timbalandem. Snad proto, aby nebyla out, snad proto, aby byla in. V každém případě jsme se na jejich společný výsledek zaměřili v naší další makrorecenzi, která by zřejmě ani jednoho z nich nepotěšila.
Madonna - Hard Candy
Pětadvacet let na výsluní popu je hodně slušný důvod na poplácání po zádech, předání nějakého toho celoživotního ocenění a potřesení rukou na rozloučenou. Ale ne pro Madonnu, protože její slavná mezera mezi zuby se stále ještě dostatečně neokoukala a zástupy jejích fanoušků neustále volají po nějakém tom albovém přídavku. A tak se popová královna spojila s nejžádanějším popovým rádcem Timbalandem (a korunním princem popu Justinem Timberlakem) a natočila "Hard Candy" - desku, která je podle osmičkové hlavní recenze Dana Hájka dalším úspěšným krokem s dobou a potvrzením, že Madonna má stále co říct. Dalších pět našich redaktorů si ale povětšinou myslí něco jiného a hodnocení vyvážilo na průměrných šedesáti procentech.

Jaromír Koc - Nová deska Madonny, nebo Timbalanda? (7/10)
Vztah k interpretovi: Madonnu sleduji bedlivě již od počátku její kariéry a zbožňuji od alba "Like A Prayer".

Nová deska Madonny byla velkou událostí již několik měsíců před svým vydáním. Ohlásit do světa, že na ní bude Timbaland, Justin Timberlake, Kanye West nebo Pharrell Williams, je dozajista výzva. Pilotní singl "4 Minutes" většinu lidí na první poslech šokoval, ale s odstupem času jsme si všichni už zvykli, navíc, jak se zdá dle prodejnosti, je tak trochu jedno, s čím Madonna přijde - prostě vždy zabojuje. První setkání s deskou "Hard Candy" bylo zklamání (některé písně jsem ani nevydržel do konce), s odstupem času jsem si na ní ale své oblíbence našel. Patří mezi ně například nový singl "Give It 2 Me" nebo "Beat Goes On" s Kanye Westem. Co se spolupráce s Timbalandem týče, ta je jako vždy promakaná do posledního tónu a efektu, leč tohoto obtloustlého černocha je v poslední době všude tolik, že na mě jeho přítomnost na "Hard Candy" rozhodně nefunguje jako reklama, spíše naopak. Jsem vážně zvědavý, jak nové písně budou znít naživo, obávám se ale, že ve mně krev nijak zvlášť nerozproudí.

Honza Kulig - Více škody než užitku (7/10)
Vztah k interpretovi: Uznávám ji jako personu, ale láska tam nikdy nebyla.

Popová babička. Asi takový vztah mám k téhle padesátnici, která rok od roku dokazuje, že nepatří do starého železa, že stálé dýchá pro své fanoušky. Na aktuální placce to nejen potvrzuje, ale sahá ještě někam daleko výš. Jak jinak si vysvětlit, že ta deska je dobrá, ba co víc, že se nebojí experimentovat a ukazuje Madonnu zase v trochu jiném světle? Je toho spousta, co vás na té desce bude bavit, největší plus však vidím ve vyváženosti alba. Nejsou tam vyloženě hity a kolem nich zbytek marastu. Každý song by mohl být singlem, ale zároveň ne megahitem, který zbourá hitparády; s výjimkou singlu "4 Minutes". Co však sráží "Hard Candy" v mých očích dolů? Duo Timbaland & Timberlake. V určitých pasážích jakoby to ani nebyla Madonna, jen host na nějaké kompilaci, kde se mihne ve dvou sekvencích. Ač Timbalanda uznávám a myslím si, že producent je to dobrý, začíná se opakovat. A to cítíte na téhle desce až moc. Více škody než užitku.

František Matějíček – Dělám to zase jinak, héééč! (6/10)
Vztah k interpretovi: Mám její tvorbu rád. Zhruba od vydání singlu "Vogue".

Madonna
© time.com
Madonna je chytrá obchodnice nehledící na věk ani na to, že její hudební souputníci už dávno žijí jenom z recyklace dřívějších úspěchů. Dáma, co údajně udává mainstreamové tóny, si na nové album přizvala Pharella Williamse a duo Timbaland-Timberlake. Oni jsou úspěšní a ona přece vždycky byla za tu, co svoji tvorbu plnou celkem běžných nápadů obohacuje změnou aranžmá a kupou nápadů šikovných spolupracovníků. "Hard Candy" je v tomto ohledu poměrně přizpůsobivé - tak trochu přináší nové prvky všeho možného, ale není v ničem výjimečné ani průkopnické. Sympatické songy se sympatickými nápady střídají méně nápadité produkty. Trochu škoda, že si páni producenti vzali za posledních pár let příliš mnoho práce. Je celkem pochopitelné, že písnička "Heartbeat" začne tlukotem srdce anebo že "Spanish Lesson" bude odbývána za pomocí latinskoamerického motivu, u Madonny bych ale čekal víc. Každý hudebník má své mantinely a tady je to trochu znát. Když snaha o kombinaci žánrů, kde nechybí groove, funky, hip hop ani prostý pop, končí úspěchem pěti skladeb, je to škoda. Takže jde o desku bez přidané hodnoty, nikoliv však bez nápadu.

David Věžník - Je čas udělat Timbalandovi "pá pá" (6/10)
Vztah k interpretovi: Závist, respekt i lítost.

Další "nejtanečnější Madonnino album"? Heh, kolik jich ještě bude? Pět? Čtrnáct? Bude každé další tanečnější než to předchozí? Jak se to měří? A má vůbec smysl se tím zaobírat, když výsledek je sice taneční, ale rytmus jaro nedělá? Bylo to tak už na "Confessions On A Dancefloor", je to tak i na "Hard Candy". Je až s podivem, že Madonnin obdivuhodný čich na producenty tentokrát selhal: je to jako hodit Timba-jehlu do Timba-sena a pak ji hledat. Ta deska zkrátka vyšla s křížkem po funuse - teď je čas udělat Timbalandovi "pá pá". To neznamená, že to nezní dobře a že se kolenní kloub občas nezavrtí (občas = "Beat Goes On" a "Dance 2night"). Znamená to, že člověk má pocit, jako když si prohlíží staré kalendáře. Motiv z "Heartbeat" zvládl líp Angelo Badalamenti, respektive Moby ("Twin Peaks Theme", respektive "Go!"), "The Devil Wouldn't Recognize You" zní líp od Rihanny ("Rehab") nebo Justina ("Cry Me A River"). A tak dál. "Hard Candy" je typický příklad producentské vyždímanosti podpořené slaboučkými melodiemi, ale zabalené do lesklého obalu. Lízátko, co se musí před focením postříkat lakem na vlasy, aby vypadalo hezky, se pak jíst nedá, musí se zahodit.

Honza Sedláček - R'n'b soumrak velké Madge? (4/10)
Vztah k interpretovi: Značně rezervovaný, už jen proto, že Madonně nelze v její tvorbě věřit vlastně vůbec nic.

Ať už vydala Madonna cokoliv, vždycky to bylo absolutně top, trendy či chcete-li in. Jestli totiž něco zpěvačka ovládá, pak je to umění naskočit na tu správnou vlnu středního proudu, nechat se na ní svézt, ba dokonce si ji umě přizpůsobovat ku posilovnou vylepšovanému obrazu svému. Problém je, že bych měl ve všem to pochlebování používat spíše už jen minulý čas. Novinka velké Madge se v tomto směru totiž docela prudce vyklání z řady. Už když se začalo spekulovat, že na desce bude pracovat pomalu, ale o to jistěji vadnoucí Timbaland, padla na mě zvláštní předtucha, že tentokrát to trefou do černého neskončí. A taky že ne. Madonnin pokus o popasování se s minulými a současnými r'n'b hvězdami končí poměrně velkým fiaskem. Deska drží tvar, je snadno vstřebatelná, ale kromě prvního singlu "4 Minutes" jí schází další záchytné body v podobě potenciálních masových hitů. Jistě, paličatá dramaturgická obec nám nějaký kolovrátek nakonec stejně vnutí, ale i jí musí být jasné, že takhle slabý materiál od takového jména dosud neobdrželi. Stručně řečeno, jestli má nějakou deskou začít ústup madam Ciccone ze slávy, pak vězte, že smrákat se začíná právě dnes.

Album: Madonna - Hard Candy
Průměrné hodnocení: 6,0/10
Celkový čas: 56:21
Skladby: Candy Shop, 4 Minutes (feat. Justin Timberlake & Timbaland), Give It 2 Me, Heartbeat, Miles Away, She's Not Me, Incredible, Beat Goes On (feat. Kanye West), Dance 2night, Spanish Lesson, Devil Wouldn't Recognize You, Voices