Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Jsou hudební vydavatelství nutné zlo?

Vydáno: 21.04.2008 05:00 v sekci Na okraj - Miroslav Böhm

V poslední době je trendem plivat na hudební vydavatelství. Spousta kapel neprodlužuje smlouvy a vydává si své desky sama nebo je prostě věnuje svým fanoušků zdarma. Ale co na to mladá krev? Kdo zaplatí její vzestup do fáze, kdy i ona bude moci dát kopačky těm, kteří je na vrchol vytáhli?

SDÍLET:    
The Beatles
© www.wikipedia.org
Je vcelku jednoduché ukázat prstem. Diktují rádiím, co mají hrát, odírají o chechtáky zaběhaná jména a na čerstvý závan z alternativní scény hážou bobek. Na cedla nám tisknou blbé vlaječky, vytrhávají celé vnitřky bookletů a člověk pak aby regulérní edici svého oblíbence hledal po celém Slezsku, po půlce Brna nebo obešel dvakrát dokola Václavák. Leckoho pak potěší, když tihle namyšlení kravaťáci dostanou direkt od někoho, od koho to nečekají - jejich vlastní ovečky nabádají fanoušky, aby si alba stahovali zadarmo a publikují bez souhlasu písně na serverech MySpace.com či YouTube.com, největší komerční esa zase neprodlužují smlouvy a zakládají si vlastní labely nebo pouští desky přes internet. Hurá, chce se volat. Zloděj je "okrádán", ať žijí hudební robinhúdové!

Jenže tato zvolání jsou lehce krátkozraká. Je fajn, když si kapely, ze kterých dlouhá léta vydavatelství žila, konečně pořádně vydělají - i když pořádně v tomto případě znamená jen přidání dalších nul za velkou řadu nul již existujících -, ale přesně tyhle peníze následně chybí na alba nadějných kapel. Pokud máte rozpočet, který musíte dodržet, a vypadne vám z něj stoprocentně ziskový kůň, tak rozhodně nezačnete jako šílení sázet na nadějné outsidery. Vsadíte všechno na druhého v pořadí, abyste přežili. Nejde už o to získat pro sebe co nejvíc a u toho podpořit i talentované "juniory", protože i ti nejlepší to jednou zabalí a potřebujete za ně náhradu do budoucna, ale jde vám o přežití. Jde o to vymáchat z toho zbytku co nejvíce. Volnost hudebních gigantů tak paradoxně může poškodit jejich zatím bezvýznamné a rodící se nástupce.

Keith Richards
© Allan Tannenbaum
Jistě, prosadit se můžete i jinak. Doma cvičíte svou techniku, ve zkušebně se sehráváte s kapelou, po malých klubech získáváte reputaci. Pak už jen hurá do studia, s nahrávkou na MySpace.com a kvalita se ukáže. Vždyť je to vlastně fér, aby za vás mluvila jen hudba. To by ale všichni museli mít stejné startovní podmínky. Custom Gibson jde pod ruku mnohem lépe než otřískaná akustika, u které podjíždí ladící závit u spodního éčka, zkušebna se lépe hledá v místech, kde jsou lidé vstřícní, do malých klubů vás dostanou peníze nebo dobří známí, studio stojí aspoň tři kila za hoďku, přičemž pět hodin se budou jen stavět a zvučit bicí a zbytek dne hrajete pořád dokola jednu písničku a doufáte, že vaše levné nástroje budou mít dobrou chvilku a budou ladit všechny najednou... A pak? Pak jste si vlastně koupili tiket do loterie s přesvědčením, že zrovna vy máte ta nejlepší čísla.

Ale kolik velkých jmen už prorazilo jen díky tomu, že narazilo na mesiáše z vydavatelství, který do nich cpal prachy, který jim koupil pořádné nástroje, podplatil majitele klubů a zaplatil studio? Kolik kapel prorazilo až třetím albem? Ono se lépe rozhoduje, že zasvětíte svůj život hudbě, když máte v kapse smlouvu na šest desek. První neúspěch tak notně neznamená zlámanou kytaru a odchod do fabriky dělat něco pořádného. Hudební vydavatelství mají své mouchy a nejsou malé, ale je opravdu tou největší snaha vydělat? Měli bychom vůbec nějaké R.E.M., U2, Oasis, Radiohead, Madonnu či Coldplay, kdyby někdo nechutně "neokrádal" The Beatles, The Rolling Stones, Led Zeppelin nebo Elvise Presleyho?

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • trochu pises z cesty (gosim, 21.04.2008 07:06) Reagovat

    Ano, ano, firmy su tie dobre ktore laduju peniaze do mladych kapiel a davaju im zmluvy na 6 albumov...
    Sa zobud, situacia, ktora nastala, je len uzkazkou, ako firmy doviedli svoje pozieracstvo ad absurdum. Dnes, ked sa ukazuje, ze aj alternativna distribucia hudby moze nahradit klasicku, sa ludom postupne otvaraju oci a aj muzikanti si to uvedomuju.
    A co sa tyka mladych kapiel, si uvedom, kolko sa presadilo vdaka napr. myspace (napr. arctic monkeys a to bol iny uspech) a kolko "objavili" velke firmy. Stavka na istotu a pchanie penazi do ludi ako Britney bitch jasne ukazuje, ze nikto si nechce odkrojit z kolaca, len niektori interpreti su si na firme rovnejsi ako ostatni a kapely si to uvedomuju.
    A to, ze odchadzaju velke kone ako radiohead, NIN, Prince, Stones a podobne je len dalsi logicky krok. Hudbu robi interpret a nie firma a preto aj on rozhoduje o sposobe jej distribucie.

    Prestanme sa hrat na to, ako su velki majors dobri a ako podporuju hudbu. Nechajte si najkomercnejsi maistream, verim tomu, ze kreativne kapely si svoj priestor najdu.

    Ako uz hovorili chancers v obdobi prveho albumu - copy kills music industry, tape this cd for your friends.

    Aj tak si myslim, ze sa vacsina z nas stretne na koncerte...

    • Re: trochu pises z cesty (larry, 21.04.2008 10:24) Reagovat

      Myslím, že jsi trochu mimo. Autor v tom článku - až na jednu výjimku - má pravdu. Internet hudbu nedělá, internet nám hudbu zabíjí, protože ono je krásné se promenádovat na myspace či youtube, ale kdo ti tu nahrávku kvalitně udělá?? To potřebuješ celkem slušné peníze, pokud to doma nesmolíš na PC. Což je naprosto na nic. Hudba dělaná doma může maximálně uspět v oblasti elektroniky, a to když si nakradeš samply a ty poskládáš za sebe v nějakém pořadí a doufáš, že to bude úspěšné. Ale myslíš, že třeba U2 by byli schopni nahrát svou hudbu na PC? To jistě ne. Takže potřebuješ někoho, kdo ti zaplatí nahrávání CD. Pokud tedy nemáš bohatého manažera, který vytuneloval jisté železárny a cpe peníze do naparujícího se spratka.
      Neříkám, že velká vydavatelství jsou dobro, internet zlo. Evidentně stojíme na nějaké křižovatce a ani tyto velké kapely, jako Radiohead či Coldplay vlastně neví, co se bude dít. Ale jistě, oni mají peníze na to, aby si tu placku nahráli a pak ji nějak prodali. Ale začínající kapela, která hraje akustickou muziku? Nahraje to v garáži? A nepotřebuje kvalitní studio, mikrofony, mistra zvuku...? Promiň, nic proti tobě nemám, mám jen tento názor a jsem z branže, vydávám CD a je to stále těžší. Ale faktem je ta věc, že pokud člověk "potřebuje dělat hudbu", tak ho snad ani to pirátství ve velkém, co teď na netu probíhá, nezastaví.
      Ještě poznámku k autorovu článku - ta věc, s kterou nesouhlasím, je, že nadnárodní irmy opravdu "nediktují", co se bude hrát. Diktují si to rádia a jejich nesmyslné výzkumy. Bohužel. Firmy už jsou na lopatkách z toho, že jim rádia nechtějí hrát singly ani od zavedených kapel. Jinak se s článkem ztotožňuji.
      L.

      • Re: trochu pises z cesty (daalbarizer, 21.04.2008 10:27) Reagovat

        Taky jsem z branze a poznamka o kradeni samplu me urazi. O elektroniku se zajimam uz delsi dobu, nejakou dobu ji i delam a znam spousty profiku na ceskem internetu a ujistuji te, ze nidko z nas, co to mysli vazne, samply nekrade. Je pekny mluvit o elektronice jako o 'lehke' hudbe ale pochybuju, ze nekdo z tehle velkohubych profiku co o tom 'pise' ji nekdy zkousel solidne delat.

        • Re: trochu pises z cesty (larry, 29.04.2008 11:35) Reagovat

          No, já svého elektronického alba prodal přes nadnárodní firmu něco přes 12 tisíc. Vím trochu, o čem mluvím a vím, jak se chovají někteří muzikanti.

    • Re: trochu pises z cesty (Tomas, 21.04.2008 11:23) Reagovat

      Jenom bych tě rád opravil - Arctic Monkeys měli již v začátku finanční podporu velkého nakladavatelství, které je objevilo na Internetu.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Robin Mood - Jsem rád za každou příležitost, kde se můžu otrkat
Rozhovory: Robin Mood - Jsem rád za každou příležitost, kde se můžu otrkat Za jménem Robin Mood se skrývá producent, kytarista Eddie Stoilow a nově také zpěvák Jakub Lenz. Jeho nový pseudonym odkazuje na Robina Hooda ne náhodou. Sám říká: "Tak jako Robin Hood šířil dobro sekyrou, já ho šířím muzikou a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2018 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Kodaline, Lucerna, Praha, 16.10.2018
Naživo: Kodaline teplotu v tradičně vyhřáté Lucerně nezvedli Irské pop-rockery Kodaline máme v České republice rádi. Hit "All I Want" zněl z mnoha dětských pokojíčků už před pěti lety a od té doby se skupinu naučili znát jak návštěvníci letních festivalů, tak i rádioví dramaturgové,... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 22:34 v sekci Naživo
1
Pohled do českých hitparád - 41. týden 2018
Twenty One Pilots triumfují s deskou "Trench", v rádiích díky Mirai a Lipovi boduje česká hudba Zatímco rádiím aktuálně kralují tuzemští interpreti, jako jsou Mirai a Lipo, v albovém žebříčku naopak září zahraniční hvězdy. Pomyslné zlato si mohou na krk pověsit Twenty One Pilots, kteří uspěli se žhavou novinkou... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 15:30 v sekci Novinky | České hitparády
1
Jess Glynne - Always In Between 7/10
Recenze: Jess Glynne zpívá i na druhé desce "Always in Between" pořád tu samou písničku. Ale pěknou! Po obřím úspěchu debutové desky nesešla Jess Glynne z cesty a ani na albové dvojce neskrývá ambice vyhrávat ze všech rádií. Novinkou "Always In Between" si určitě pojistí svou pozici na evropském trhu, snad jen škoda, že při její... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 08:10 v sekci Recenze
1
Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou
Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou Aktuálním hudebním novinkám vévodí debutující Tom Morello s albem plným hostů, jemuž sekunduje vánoční Eric Clapton, debut Marty Jandové, po nemoci se navrátivší Elvis Costello, Angličanka Jess Glynne, australští Parcels a Dorota... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
5
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Oasis se připomínají s trochu opožděným lyric videem k "She's Electric" (04.10.2018 18:16)
- The Beatles po Seržantu Pepři luxusně zreedují i "Bílé album" (28.09.2018 13:01)
- R.E.M. nabídnou sbírku materiálu z archivu britské BBC (09.09.2018 08:45)
- U2 nedokončili koncert v Berlíně. Bona zradil hlas (updatováno) (02.09.2018 12:29)
- Recenze: Svartanatt na "Starry Eagle Eye" hrají hard rock par exellence, made in Sweden (29.08.2018 16:49)
- Naživo: Robert Plant & The Sensational Shape Shifters si do sbírky trofejí přidali i Pardubice (01.08.2018 23:07)
- Naživo: The Rolling Stones v Praze zpívali "Pec nám spadla" (05.07.2018 09:21)
- Fotogalerie: Kameny se přivalily do Prahy a s nimi i čirá radost - The Rolling Stones v obrazech (05.07.2018 09:00)
- Před Rolling Stones zahrají Pražský výběr a Gotthard (12.06.2018 08:21)
- The Rolling Stones vydají box s vinyly všech řadových alb. Přidají i limitovanou kolekci triček (28.05.2018 17:36)

ALBUM TÝDNE 42/2018

Manon Meurt
MMXVIII

Každá doba potřebuje svoje básníky. Ty zasněné, zadumané osoby, které se citlivě noří do niter vlastních i cizích a dovedou dát tvar i v hloubce ukrytým emocím. Takoví jsou i rakovničtí Manon Meurt, kteří až nyní, po čtyřech letech od prvního EP, vydávají svůj regulérní debut "MMXVIII".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 19.10.
Peter Bjorn and John (SWE) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 19.10.
UpTONE: Solomon Grey (UK) (Cross Club, Praha)
So 20.10.
Definition House: Bioday + Cubik + Tibiza (Roxy, Praha)
Po 22.10.
Yellowjackets (USA) (Metro Music Club, Brno)
Čt 25.10.
The Black Queen (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 25.10.
Jason Derulo + Marcus&Martinus (Tipsport Arena, Praha)
Po 29.10.
Stu Larsen (AUS) + Natsuki Kurai (JAP) (Vila Štvanice, Praha)
Út 30.10.
Dirty Loops (SWE) (Metro Music Club, Brno)
Čt 01.11.
[loveit] sound: Metric (CAN) (Roxy, Praha)
Pá 02.11.
Our Last Night + Hands Like Houses + Hawthorne Heights + Jule Vera (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Lady Gaga Coldplay Sia Ewa Farna The Cure Adele Kryštof Rihanna AC/DC Madonna Debbi Pokáč Britney Spears Linkin Park Voxel Jananas Tomáš Klus Avril Lavigne Marilyn Manson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver