Makrorecenze "Gorila vs. Architekt" Vladimira 518

Vydáno: 07.04.2008 13:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

Vladimir 518, třetina legendárních PSH, konečně vydal sólovku "Gorila vs. Architekt", na níž si přizval mnoho hostů, namátkou Kateřinu Winterovou nebo Leška Semelku. Deskou potvrdil výsadní postavení svého labelu Bigg Boss na českém trhu, prý jde o výborné album. Myslí si to i pětka našich redaktorů?

Vladimir 518
Můžu vás uklidnit hned na začátku - myslí. Vladimir 518 si se svou prvotinou "Gorila vs. Architekt" vysloužil již v hlavní recenzi vysokou devítku, Karel Veselý rozebral jeho desku do detailu. Zmínil například, že Vladimir je více architekt než gorila a zařadil jeho prvotinu mezi alba, která nezapadnou do šedi průměrnosti, která stojí zato si pustit, i když nepatříte mezi hiphopové nadšence. Ostatní redaktoři s ním víceméně souhlasí, souhrnné hodnocení se zastavilo přesně na osmdesáti procentech.

Radek Hendrych - Suverénní. 518/10? (9/10)
Vztah k interpretovi: Vřelej, a ne úplně krátkej. Začalo to kdysi "Jižákem"...

Co napíšu do tohoto příspěvku, je Vladimirovi 518 víte kde. Trochu mě napadlo, jestli po vyslechnutí si kázání v "Nemůžu se zalíbit všem" neni trochu absurdní psát recenzi. Neodolal jsem z jednoho prostýho důvodu: deska je to skutečně vynikající, bohatá, hranice posunující. Tím prvkem, díky němuž Vladimirovi 518 můžeme dávat respekt, je brilantní dynamika alba. Napětí mezi gorilou a architektem ji žene kupředu, přičemž nelze než souhlasit s Karlem Veselým, že Vladimir je spíše architektem. "Gorila vs. Architekt" je skvostná - nebavíme se o regionálních kontextech. Vladimir zahraje kouzelníka, pak dělá čerta teenage děťátkám na akcích. Zjebu nebyli ušetřeni ani vypalovači hudby. K ostrýmu charisma dodá protipól, viz cesta zimním lesem v "Pražský producenti jsou top" nebo "Chci k ohni blíž" - to je ta dynamika. Nechybí nadstandardně nápadité vložky ("H.C.H.B", "Santa Klaus") a "použití" Leška Semelky, to je ten typ detailu, který odděluje bomba desky od těch jen dobrejch. Mrzí čím dál víc iritující projev Oriona, kvílející Ivan Hoe a místy textové křeče.

Jakub König - Léčba bičem (8/10)
Vztah k interpretovi: Rap není můj život, ale Vladimír ho dělá fakt dobře.

Sakra, vypadá to, že jsem si na sebe zase ušil bič, řikám si po prvním poslechu. Rapovou scénu nesleduju, jsem takovej tichej sympatizant. Jo, líbí se mi, jak pánové dokážou nacpat do jednoho tracku takovejch slov, že by si s nima běžná kytarová kapela vystačila na dvě desky. Fascinuje mě, jak pracujou s rytmem a přízvukem, super. Mluvim teď samozřejmě o těch šikovnejch, patlalů jsou všude tuny. A Vladimir 518 je teda extra šikovnej. Akorát si nejsem jistej, jestli se se svým rozhledem můžu pustit do nějakýho zasvěcenýho rozboru. Řikám si po tom prvním poslechu. Ale co, jednou jsem se dal na vojnu, tak musim pěkně bojovat. Pohled laika je někdy taky důležitej. "Gorila vs. Architekt" je sakra sebevědomá deska. Nikoho se neptá, jestli může, normálně rozkopne dveře a začne nakládat. Může si to dovolit. Vladimir dobře ví, o čem mluví, žádný velkohubý plácání. Václavák má stejně dobře prochozenej jako nonstopy a noční kluby. Zná svý lidi. A řek bych, že skvěle definoval ty dvě půlky, který se perou v každým z nás. Divokou, rozjetou a nebezpečnou gorilu, která ti urve ruce, když ji vyrušíš při jejím tanečku na stole. A pracovitýho a chytrýho chlápka, kterej, když je potřeba sednout k práci a makat, tak si prostě sedne na prdel a maká. Protože bez toho to nejde. No a podle toho ta deska taky vypadá. Někdy je špinavá, někdy sprostá a připitá a přihulená. A někdy lehká a svěží, promyšlená, zábavná, vtipná s jedním koutkem vytáhnutým v ironickým úšklebku. Super, poctivě promakaný cdčko. Hodně práce a svěží myšlenky. Na to nemusim bejt žádnej expert.

Ondřej Pravda - Originální český hip hop (8/10)
Vztah k intepretovi: Hip hop poslouchám výběrově, Vladimira (a PSH) jsem však víceméně sledoval a místy mě dost zaujali.

Vladimir 518
© biggboss.cz
Kromě těch stylových fellaz existují i další lidi, kteří si občas hip hop dají, oceňují jeho silné stránky, ale vadí jim ta spousta balastu okolo, který průměr scény považuje za důležitý (samozřejmě se to netýká jen hip hopu). Vypálím to na začátku - tuhle desku by měli zkusit i ti mimo scénu, je zajímavá. Pokus o Vangelise v intru se mi umělecky zrovna k takové desce moc nehodil, ale rozhovory s Vladimirem 518 mi osvětlily nejen to. Obecně se povedly beaty, baví mě ty tvrdší, místy se povedly fakt hutné kousky. Nejvíc mě bere "H.C.H.B" se samply dechů, tam mi hip hop dává smysl, "Chci k ohni blíž" dokazuje, že v Česku existuje originalita i v rámci žánru, "Václavák" je také výborný, pamětníci by mohli ocenit několik organických odkazů na Pražský výběr. Vladimirův rap mě většinou sedne, nejspíš i kvůli hlubší poloze hlasu, rychlost není všechno. Obsah sdělení je taky vzhledem k průměru scény v pořádku, minimálně stojí za víc poslechů. Jasně, ještě pořád je na desce příliš ega, málo nadhledu. Různý styl producentů a další souvislosti máte v hlavní recenzi, to tak neřeším, pojítko Vladimir 518 je silné. Ale logicky se na sedmdesáti minutách i přes zapojení hostů nelze vyvarovat splývání do jedné masy. "Pražský producenti jsou top" je přehnaně dlouhá kvůli textu, opakovaný refrén otravný, jinak hudebně jsou tam zajímavé části. Zapojení Semelky v "Děti ráje" je zajímavé, ale nadšení nesdílím, opakování refrénu mě ke konci skladby irituje. Pár skladeb mělo jít ven. Takže takhle - hodně slušný počin (Prago Union mohu víc, ostatně "H.C.H.B" by se na "HDP" hodila velmi). Ale na Vladimirovu muziku k filmu si počkám, tam by mohl udělat majstrštyk.

Lukáš Benda - Odraz české hiphopové kultury (8/10)
Vztah k interpretovi: Odkojen partou kolem Sifona, který pro Vladimira připravil ty nejsilnější tracky této desky.

Celé album má svůj typický a nezaměnitelný sound, hlavní hvězda se zde představuje jak v roli jedinečného umělce, tak v roli typického tuctového kšiltovkáře. Nejsilnějším trackem jsou "Děti prázdnoty", o tom žádná. Hlas Leška Semelky působí jako retro, přesto píseň svůj účel splnila - jedná se o dokonalý obraz moderní dekadentní generace. Dětmi prázdnoty jsou prakticky všichni dnešní umělci, Sifon je pak jejich králem. Písní "K ohni blíž" byla má mysl paralyzována na několik týdnů. Skvělý dojem zanechal i autentický "Smíchov - Újezd". V nevídané formě se v něm ukazují jak Hugo Toxxx, tak Orion. Skladba "Pražský producenti jsou top" dává šanci k víře v lepší budoucnost českého hip hopu. Mezi nadprůměrné věci patří i egostické intro s názvem "518" a procházka po václavským Václaváku. Originální zvuk, originální beaty, originální frázování, originální rap. Originalita z tohoto alba přímo září. Za výše uvedené tracky ale Vladimir rozhodně nezíská příznivce z řad standardních kšiltovkářů, na to je jeho album příliš syrové a složité. Ortodoxní příznivce WWW pak Vladimir zase zcela jistě zklamal podprůměrnými skladbami; největší slabinou desky je tak nevyváženost. Mezi unikátními tracky se objevují i dílka ryze amatérská, příkladem budiž šmoulí "Santa Klaus". Celkový dojem z alba kalí právě podobné výstřelky. Vladimir svou premiérovou deskou potvrdil pozici na české hiphopové scéně, při vší úctě k jeho umění si ale přeji, aby jednou dospěl a vyvaroval se chyb. Poté vznikne album, které bude do světa křičet deset z deseti! "Řekni Vladimir. Vladimir. Řekni Big Boss. Big Boss!"

David Věžník - To Vladimirovy pičoviny. Co já s nima? (7/10)
Vztah k interpretovi:Víc se bavím posloucháním než psaním.

Truhla s nápisem "Poklad českého hip hopu". Nepřestává mě fascinovat. Její obsah je totiž pestřejší, než se zdá. Posledně to ukázal Vladimir 518, co není Američan, ale "Gorila vs. Architekt". Vytáhl z ní našláplé electro boogie "Václavák", hiphopový opus "Pražský producenti jsou top", ale i semelkovinu (čti srajdu, jo) "Děti prázdnoty". A tam dole, na dně té truhly, tam, co jsou texty, tam odtud vyhrabal taky dobrý kousky - pobaví měšcem dadaismů (trafor, Mordor, hip hap hop... kris kras kros, Big Bag Boss, tip ťap ťop), udivuje hrstkou hyperkorektismů (to jest, brož(???)) a překvapuje špetkou zástěrkových neologismů (krel) položených vedle vulgarismů, takže tu rodičovskou nálepku ta krabička stejně dostane, takže k čemu ňáká krel...? Taky se možná trochu moc opakuje (jsem myslel, že život hiphoppera je pestřejší). Ale jak říká on sám hned na začátku: To Vladimirovy pičoviny. Co já s nima? Baví mě to poslouchat víc než o tom psát.

Album: Vladimir 518 - Gorila vs. Architekt
Průměrné hodnocení: 8,0/10
Celkový čas: 69:59
Skladby: Intro, 518, Václavák feat. Kateřina Winterová, Pražský producenti jsou top, H.C.H.B. feat. Ivan Hoe, Gorila, Nenechám si vzít svůj klid feat. Orion, Kung-fu rap feat. X-Kmen, Děti prázdnoty feat. Lešek Semelka, Nemůžu se zalíbit všem feat. Ivan Hoe, Smíchov - Újezd feat. Hugo Toxxx, Orion, Nespoutáš mně feat. Ridina Ahmedová, Santa Klaus feat. Bony a klid, Vítěz sebere všechno feat. James Cole, LA 4, Chci k ohni blíž, Boogie Down Praha

• Hiphop moc neposlouchám, ale tohle líbí (Morena, 07.04.2008 17:22) Reagovat

Radek Hendrych to asi vystihl nejlíp, včetně negativ z poslední věty.

• Nesouhlasím (Matouš Fridrich, 08.04.2008 01:11) Reagovat

Jsem zásadně proti! Hip hop poslouchám už nějaký ten pátek, takže mohu nesebekriticky říct, že mám docela přehled. Této desce se nedá vytknout inovátorství a pár dobrých nápadů, ale celkově to není dobrá deska. Nebudu hodnotit beaty, to je jen otázka vkusu (i když sám jsem zastáncem spíše starší školy), ale rád bych poukázal na hlavní stavební kámen alba - Vladimírův rap. Je osobitý. To je ale tak jediné, čím může zaujmout. Jeho rýmy jsou slabé, nedokáže vymyslet dobré slovní spojení, jeho obraty jsou od Rap'n'Rollu naprosto stejné, dokola se opakující výrazy pobaví v jedné skladbě, ne na celé desce, maximálního vrcholu dosáhla jeho flow někdy v době Prahy (s jedinou výjimkou, kterou je Du dolu). Nazývat rádoby metafory, které nemají hlavu a patu, sděleními budoucím generacím je opravdu výsměch. Mám-li být zcela upřímný, tato deska neměla nikdy vyjít. Uznávám Vladimíra za jeho minulou tvorbu, ale tohle je v roce 2008 krok vedle. Neříkám, že je to názor objektivní, ale za ten nepovažuji ani výsledek makrorecenze. Vzpomeňte si na to, až si na tuhle desku nevzpomene nikdo za rok, což by se u hodnocení 8/10 nemělo nikdy stát.

• Re: Nesouhlasím (Lk_s, 08.04.2008 21:10) Reagovat

Naprosto přesně!! Nevím co na tom všichni vidíte. CZ hiphopová scéna nemá až na hodně málo vyjímek žádného dobrého textaře. Všichni pořád řeší flow a beaty, aby se do toho dalo dobře kývat, ale zdělení žádný. A oceňuji Vladimíra, že chtěl udělat svoje album trochu jinak, ale mám pocit, že buď ty svoje umělecké fantazie nějak neukočíroval, nebo to je opravdu jen snůška blábolů napsana během víkendu, aby tam teda nějaký texty jako byly... a vzal si k tomu půl knihovny slovníků, aby to znělo intelektuálně.

• Re: Nesouhlasím (Morena, 09.04.2008 09:55) Reagovat

Neděláš si doufám iluze, že texty špiček světového hiphopu jsou umělecká veledíla...?

• Re: Nesouhlasím (joss, 10.04.2008 11:48) Reagovat

Ked chcete kvalitne HH texty, tak si pustite Modre Hory napriklad

Pohled do českých hitparád - 49. týden 2018
Kralování Lucie končí, nejžádanější desku mají díky strahovskému živáku Kryštof První místo českého rádiového žebříčku je už pošesté stejné, ale aspoň za neohroženým Georgem Ezrou se něco děje. Albovou hitparádu si podmanili Kryštof, kteří triumfují se živákem z koncertů na pražském Strahově. Není... čtěte zde
Vydáno: 13.12.2018 06:30 v sekci Novinky | České hitparády
5
As I Lay Dying, MeetFactory, Praha, 10.12.2018
Naživo: Odporná minulost As I Lay Dying nezabránila skupině v Praze odehrát dobrý koncert Že v klubu MeetFactory hořelo, už asi víte. Pomyslnou jiskru ale dost možná zažehli svým plamenným vystoupením kontroverzní metalcoreisté As I Lay Dying o den dříve. I po přesunutí z původně plánovaného Futura bylo vyprodáno a... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2018 21:36 v sekci Naživo
4
Mňága a Žďorp, Lucerna Music Bar, Praha, 11.12.2018
Naživo: Mňága a Žďorp naživo, to je klasika, která se nikdy neomrzí Oblíbená kapela z Valašského Meziříčí (čti z Valmezu) Mňága a Ždorp obsadila na dva večery vyprodaný Lucerna Music Bar. Doprovod jí dělali klavírista Milan Nytra z Buty a Jitka Andrášková. A výjimečně si pozvala i hosty, a to... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2018 13:13 v sekci Naživo
0
Katarzia/Pjoni, MeetFactory, Praha, 11.12.2018
Naživo: Koncert slovenské dvojice Katarzia/Pjoni přerušil požár Slovenští hudebníci Katarzia a Pjoni po práci na hudební inscenaci "Antigona" vydali stejnojmennou desku. Pro pražský křest nahrávky si vybrali prostor bývalé smíchovské továrny MeetFactory. Druhou část vystoupení bohužel přerušil... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2018 10:27 v sekci Naživo
1
David Stypka & Debbi, Palác Akropolis, Praha, 10.12.2018
Naživo: Debbi publikum roztančila, David Stypka uhranul slovy Nejen fakt, že Debbi a David Stypka jsou úřadujícími držiteli Ceny Anděl, lákal v pondělí večer do pražské Akropole. Oba interpreti loni natočili výborné desky, oba mají signifikantní hlasy a srší z nich pěvecké charisma. Také... čtěte zde
Vydáno: 11.12.2018 14:26 v sekci Naživo
0