shop.musicserver.cz
Co poslouchá musicserver 10/2008

Co poslouchá musicserver 10/2008

Vydáno: 08.03.2008 05:00 v sekci Publicistika - Pavel Novák | foto: facebook interpreta

V desátém letošním díle se ohlédneme hlavně za hudbou devadesátých let. Zmínka padne o téměř deset let staré desce Zuluville, irské kytarovce Whipping Boy, elektronice v podobě Leftfield, uklidněné Madonně a téměř čtyřicet let starém počinu Milese Davise.

Co poslouchá musicserver
© facebook interpreta
Seriál "Co poslouchá musicserver" je tu od toho, aby se s vámi naši redaktoři a fotografové podělili o dojmy z alb, která je buď v poslední době zaujala, anebo neodmyslitelně patří do jejich playlistů. Připomeneme si jak desky dávno vydané, jimž se v médiích mnoho prostoru nedostává, tak alba nová, o nichž by ale jinak na musicserveru třeba ani nepadla zmínka. Že mnohdy půjde o velmi pestrou kolekci, je nasnadě. V tomto díle přijde řeč na Zuluville, Whipping Boy, Leftfield, Madonnu a Milese Davise.


David Věžník: Zuluville - Ovela entabeni (1999)

Zuluville - Ovela entabeni
Ty brďo, to už bude deset let, co tahle nahrávka vznikla. Takže tak devět nebo osm od world music období mého života. To to letí. Tenkrát do uší vtrhli Brňáci Zuluville a taky Brňáci Čankišou. Upřímně, ty první jsem měl vždycky radši, přestože je jim dneska konec kdovíkde. Tenkrát, těch osm devět let zpět, totiž pořád probíhalo zároveň dance období mého života. A Zuluville kloubili obojí - exotické nástroje, rytmy a hrdelní zpěv se smyčkovanými beaty a drze odosobnělou elektronikou. A produkovala to šéfka ostravských Colours, to nemůže být špatný.
Nejlepší skladba: "Ninda"


Ondřej Michal: Whipping Boy - Heartworm (1995)

Whipping Boy - Heartworm
S blížícím se jarem na mě začínají doléhat, tedy kromě příznaků alergie, také vlny splínu a nostalgie. Projevují se tím, že se stále častěji vracím k deskám, které jsem poslouchal před dávnými roky. Zvláště pak k těm, jež mám spojené s nějakými životními událostmi či obdobími. V podstatě už ani tak nezáleží tom, zdali byly příjemné či nikoliv. V jedné takové chvíli jsem ze závějí prachu mého archivu vyprostil album "Heartworm" irské polozapomenuté kytarovky Whipping Boy. Z téhle kolekce také pochází věc "We Don't Need Nobody Else", se kterou v polovině devadesátých let úspěšně bodovali nejen na nezávislých hitparádách. Kromě snadno zapamatovatelných melodií a textů pojednávajících o běžném životě se kapela proslavila i svými koncerty, na kterých se zpěvák Ferghal McKee řezal kusy skla. Ačkoliv se o albu dá hovořit jako o hitovém, možná právě proto, že na něj kapela již nedokázala navázat, nakonec upadla téměř v zapomnění.
Nejlepší skladby: "We Don't Need Nobody Else", "When We Were Young"


Dan Hájek: Leftfield - Leftism (1995)

Leftfield - Leftism
Paul Daley a Neil Barnes coby Leftfield vydali první release v roce 1990. Pět let se škrábali k vrcholu, kterým je pro mě bezpochyby opus "Leftism", někteří však preferují následnou "Rhythm & Stealth". Tomu úrodnou půdu připravil vypečený singl "Open Up" s hostujícím Johnem Lydonem ze Sex Pistols. Nedávno jeden nejmenovaný telekomunikační operátor využil předehry songu "Release The Pressure" ve své reklamě, takže jsem jí opětovně oprášil a zavzpomínal. I s odstupem třinácti let deska funguje a patří přesně k tomu, co pro mě znamenají devadesátky v taneční muzice společně s "Music For The Jilted Generation" The Prodigy nebo "Insides" Orbital. Ambientní kráska "Melt", úchvatná "Song Of Life" nebo hitovka "Original" - "Leftism" je rovných jedenáct tvarů na téma elektronická hudba. Hostující vokalisté byli pečlivě vybráni, Djum Djum v "Afro-left" je prostě nepřekonatelný. Dnes již nefunkční Leftfield se nesmazatelně vecpali mezi má oblíbená alba nebo tracky a vřele doporučuji si sehnat edici z roku 2000, která obsahuje bonusový disk s remixy.
Nejlepší skladby: "Open Up", "Song Of Life", "Melt"


Pavel Novák: Madonna - Bedtime Stories (1994)

Madonna - Bedtime Stories
Kdyby vás zajímalo, která deska Madonny je moje nejoblíbenější a zároveň ji považuji za nejlepší, nejspíš bych řekl "Ray Of Light", ale rozhodně bych notnou chvíli váhal, jestli neříct spíš "Bedtime Stories". Stylově sjednocená deska, z níž vyčnívá pouze titulní "Bedtime Story", kterou pro Madonnu napsala Björk. Ke skládání a nahrávání byli přizvaní mimo jiné Dallas Austin, jehož ta největší sláva tehdy teprve čekala, Babyface nebo Nellee Hooper. Pro milovníky Madonniných tanečních hitů nebude tahle deska asi to pravé, ale fandové hudby ovlivěné hip hopem a ti, kteří berou Madonniny skladby i z obsahové stránky, ji nepochybně ocení. Nelze neocenit skvělou narážku v "Human Nature" na kritiku Madonniné kontroverzní trilogie v podobě alba "Erotica", knihy "Sex" a filmu "Tělo jako důkaz". Na "Bedtime Stories" se Madonna umírnila a předvedla, že dokáže natočit skvělou desku i bez doprovodných excesů.
Nejlepší skladba: "Human Nature"


Radek Hendrych: Miles Davis - In A Silent Way (1969)

Miles Davis - In A Silent Way
Všichni, kdo čtete tuhle rubriku pravidelně, už asi tušíte, že se specializuju na Milese Davise. Bylo nad nebesa jasný, že "In A Silent Way" se tu musí časem objevit nutně, vzhledem ke svý pozici v dějinách moderní hudby. Asi takhle: říká se, že je to první Milesovo fusion album, hrajou na něm Chick Corea i Herbie Hancock. Bicí jistí Tony Williams, který přináší přesně to, co v té době uměl (ehm... kdo to kdy jindy uměl tak dobře?) jako jediný - hrát svižně odsýpající a energické rytmy do naprosto pomalých podkladů. Tenhle rytmicky kontrastní prvek je u Miles Davis Quintetu skrze celý šedesátky k vidění v tolika skladbách, že ani nebudu uvádět příklady. Nepřekvapí, že celá tahle dějinná linka se uzavře něčím tak pompézním, jako je právě "In A Silent Way". Jen škoda Rona Cartera, kdyby ten hrál basu... možná by nebyl k zahození v té době již zcela "ready" Stanley Clarke. Další z nekonečný řady deviz alba je pochopitelně fakt, že na něm jako na prvním Milesově projektu spolupracoval Teo Macero. Ten, ruku v ruce s Milesem pomáhal zničit hudbu starýho světa a připravoval soundtrack k příchodu toho novýho. Byly to ideály, ale tahle destrukce, která ve svém hlavním proudu pochopitelně začala a skončila rokem 1969, však ještě měla dojít rozvinutí. Výsledkem je album "On The Corner" roku 1972, Davisovo definitivní přestřelení do tváře kritikům, který ho servali, a posléze toho litovali až běda. Stejně jako spousta jiný hudby z konce šedesátek i "In A Silent Way" má naprostou platnost pro dnešek.
Nejlepší skladba: Album obsahuje dvě skladby. Obě dvě jsou nejlepší!



NÁZORY
  • To Radek Hendrych (gosim, 08.03.2008 13:46) Reagovat

    1. Teo Macero spolupracoval s Davisom uz ovela ovela skor a na mnohych predchadzajucich projektoch a vie to kazdy, kto sa o jazz aspon trochu zaujima.
    2. Neviem z akeho dovodu nie je spomenuty John Mclaughlin, ktory bol evidentne hlavnym tahunom Davisovej koketerie s fusion a zvuk jeho gitary je charakteristicky pre cele toto obdobie (a inak bol to prave Williams a Mclaughlin, ktory Milesa ocarili a priviedli k fusion, po tom ako Miles videl nazivo Tony Williams´ Lifetime).

    Nehraj sa na znalca Davisa, ked o nom preukazatelne nic nevies. Ked chces vyzerat ako intelektual, aspon nepis bludy. Tvoj cely prispevok je smiesny. Milesova "elektricka" tvorba vyvrcholila Bitches Brew, ktory je zapisany v analoch kazdej jazzovej encyklopedie. Pamatny je aj koncert na Isle of Wight. To boli skutocne vrcholy a prielomy, vdaka ktorym sa podarilo rozsirit fusion do mainstreamu. In a silent way bol len zaciatok a On the corner koniec. To co bolo medzi tym je dolezite.

    • Re: To Radek Hendrych (Radek Hendrych, 09.03.2008 23:01) Reagovat

      Která předchozí alba produkoval? Zbytek vašeho příspěvku je plácání prázdné slámy. V textu zmíním to, co je pro mě důležité. Že někdo (zbytek hudebně publicistické scény) zmíní Bitches Brew jako vrchol, je pro mě zcela nepodstatné. Protože In A Silent Way je asi tak desetkrát lepší album. Plácání o Bitches Brew se s Davisem táhne do dneška, zatížené nekritickým přístupem adorantů a otrockých čtenářů encyklopedií.

      • Re: To Radek Hendrych (Radek Hendrych, 09.03.2008 23:10) Reagovat

        Pochopitelně spolupracovali (s Macerem) již mnohem dříve, ovšem až na "In A Silent Way" je jeho role opravdu signifikantní. Každopádně se ale omlouvám, protože jsem to zkrátka a jednoduše napsal špatně.

        • Re: To Radek Hendrych (maceo, 10.03.2008 07:17) Reagovat

          Takze mam tu pred sebou zadnu stranu platne Seven steps to heaven. Je tam napisane: Produced by Teo Macero - a je z roku 1963. Neviem aky chces este dokaz.

          A prispevok nebol o nicom. Mclaughlin je dolezitejsi ako vacsina osob ktore boli spomenute a za tym si stojim. Bez neho by sa asi nepodarilo dosiahnut zvuk taky, aky je.

          Adorovanie Bitches Brew nie je len tak pre nic za nic. Samozrejme, je tazsie pristupny ako ostatne fusion albumy a vyzdaduje viac posluchacovej interakcie, napriek tomu je to vrchol toho obdobia a fusion sceny vobec. To som si nevymyslel, to je v jazzovych kruhoch proste jasny fakt. Jeho komplikovanost a struktura vyzaduje cas, za to sa ten album bohato odmeni.

          A na zaver. Keby si pisal o nejakej avantgardnej kapele alebo malo znamom projekte, chyby by sa dali ospravedlnit. Vzhladom na to, ze sa jedna o najznamejsieho jazzmana je pritomnost kardinalnych chyb neospravedlnitelna. Preboha, ved staci tak malo a je to bez problemov. Informacie su vsade. Inak ti mozem len odporucit biografiu Milesa (ak to teda s nim myslis vazne), ktora tusim vysla aj v ceskom preklade a je to velmi zaujimave citanie. A nabuduce by bolo lepsie menej vseznalectva ale prispevok aj skonfrontovat s faktami a zbytocne nezavadzat ludi, ktori o jazze nemaju az taky prehlad. Nie je to zas az tak vela...

          Zdravim

          • Re: To Radek Hendrych (fishGuy, 15.03.2008 13:12) Reagovat

            pocuvaj chlapce... mozem sa ta spitat kolko krat si tu jeho biografiu precital? podla mna urcite si jej venoval viac casu ako pocuvaniu milesovej hudby... to ci je bitches brew vrcholom tvorby je diskutabilne, ale ja napriklad suhlasim, je to urcite najkomplexnejsie dielo jeho fusionovej tvorby. To ze On The Corner bol pre kritikov nestravitelny je tiez fakt. Predaje boli mizive ale kazdym rokom sa zvysovali a dneska patri urcite medzi najvplyvnejsie jazzove albumy (co sa tyka vplyvu na ine, ty by si asi pouzil vyraz "nizsie" zanre - hip hop, rock, funk a pod.). A co je take katastroficky zle na zopar faktografickych chybach... ako zober si to takto... nie je to jedno? Dolezita je muzika a cloveku ktory sa s tym cedeckom bude zoznamovat bude 15 ako sa vola bubenik. Jazzovy snobizmus povazujem za epidemiu. Masturbovat pred zrkadlom, pocuvat jednym uchom dnu a druhym von Milesa alebo Coltranea, ale hlavne ze vies aku znacku toaletneho papiera si kupoval ;)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Caleb Landry Jones - Hey Gary, Hey Dawn 10/10
Recenze: Magnum opus. Caleb Landry Jones natočil bezchybnou desku "Hey Gary, Hey Dawn" Bezmála rok a půl po předešlé řadovce "Gadzooks Vol. 2" se americký zpěvák a herec Caleb Landry Jones vrací s dalším hudebním materiálem. Jeho nové album "Hey Gary, Hey Dawn" se ale od těch předchozích přece jen trochu liší.... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 16:00 v sekci Recenze
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně
Rozhovory: Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně "Pomíjivost divadla je pro mě někdy bolestná. Oproti tomu kratičká píseň toho může obsáhnout spoustu a zůstane v nás, můžeme si ji zpívat," říká herec a muzikant Igor Orozovič. Svou čerstvě vydanou debutovou desku "Když muž... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 11:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mark Knopfler - One Deep River 8/10
Recenze: Na "One Deep River" je Mark Knopfler pořád stejně solidní Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Madonna ukončí turné koncertem zdarma pro milion(y) brazilských fanoušků (18.03.2024 07:46)
- Publicistika: Čtvero ohlédnutí za "Ray of Light" Madonny (03.03.2023 08:00)
- Film o Madonně se ruší. Zřejmě kvůli turné (29.01.2023 12:11)
- Nové desky 48/2022 - od Ollyho Murse přes NOFX po Andreu Corr (08.12.2022 07:00)
- Video: Madonna, Jimmy Fallon a The Roots zahráli "Music" na nástroje z hudební výchovy a je to pecka (04.09.2022 09:11)
- Nové desky 33/2022 - od Demi Lovato přes Five Finger Death Punch po Markétu Irglovou (25.08.2022 10:00)
- Madonna shrne padesát klubových remixů svých hitů do jednoho boxu (05.05.2022 15:13)
- Video: Virální remix hitu "Frozen" od Madonny se dočkal (vcelku zbytečného) klipu (18.03.2022 09:34)
- Madonna vyjádřila podporu Ukrajině novým klipem k remixu písně "Sorry" (28.02.2022 09:56)
- Madonna připravuje "vizuální autobiografii", tedy film o svém životě (12.10.2021 15:06)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Queen Adele AC/DC Kabát Sia U2 Rush Bono Beyoncé Mirai Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu