shop.musicserver.cz

Objektivní kritika neexistuje. A je to dobře!

Vydáno: 12.12.2007 10:00 v sekci Na okraj - Radek Hendrych | foto: facebook interpreta

Nadpis článku aspiruje na nežádoucí titul "široce rozšířené klišé". Přemýšliví čtenáři si však čas od času uvědomí jeho pravdivost. Jakkoli tenhle výrok sám o sobě relativizuje vlastní smysl hudební publicistiky, je potřeba mu přiřknout pravdivost a držet se ho. Proč?

Kritika
© radio.cz
Výrok o tom, že objektivní kritika jako taková neexistuje, nebo že přesněji ani existovat nemůže (nemá), je potřeba rozebrat. Určitě je to nutné pro jeho počáteční vágnost: ta je daná tím, že se na pravdivosti takového tvrzení jistě všichni neshodneme (kdyby ano, vznikla by smrtící nuda.) Výstupem rozboru pak budou právě dvě (víceméně, je to filosofie) přínosná stanoviska.

První bude toto: objektivní kritika, jak ji obvykle vnímáme, nejenže nemůže existovat, ona ani není žádoucí! Pokud totiž objektivní kritiku vnímáme jako hodnocení založené na absolutním rozhledu a odstupu, dosaženého jakoby pasivním pozorováním, nemůžeme o ni žádným způsobem stát. Z jednoduchého důvodu: i kdyby hypoteticky takovýto postup byl možný, ústil by nutně pouze v naprosto odosobněný popis. Takováto "kritika" se může jevit příjemně korektní a technická, přesto však trvám na jejím odmítání. Důvody jsou opět nasnadě.

Když před sebe na stůl položím zelenou krychli o určitých rozměrech, a budu ji pouze pozorovat zrakem, mohu se dopídit určitého poznání. Pravděpodobně si všimnu její barvy a rozměrů (překvapivé, uznávám). Na základě tohoto ji můžu popsat bezpochyby: mohu říci, jakou má barvu, jaké je velikosti. To však není hodnocení, kritika. Objektivní kritika nepřipouští žádné "vnitřní", tedy duševní relace mezi objektem a hodnotitelem. Co však musím udělat, abych kriticky posoudil, jak moc je tahle krychle dobrá na to, abych si s ní začal hrát? Musím nechat objekt určitým způsobem působit na své nitro, ducha, aby evokoval posouzení krychle. Zjevnější příklad poskytuje hrnek s čerstvě uvařenou kávou, která vyluzuje líbeznou vůni: posouzení její vůně už ani náhodou nemůže být předmětem objektivní kritiky, protože naprosto neuchopitelná smyslová věc (vůně) okamžitě evokuje duševní proces, a tedy se dostáváme opět k vnitřní relaci mezi hodnotitelem a hodnoceným.

Hudební produkci nelze zaměňovat za zmíněnou krychli ani za bližší příklad hrnku s kávou. Je ještě komplexnější. To, co zprostředkovává sluch jako smysl, který hudbu uchopuje, jsou pouhé prostředky k zasažení ducha hudbou. Nic víc. A toto musí platit za všech okolností, hudba neatakující ducha vůbec nemá právo zvát se hudbou. Proč jsou Joy Division tak skvělí, když některé jejich tracky (třeba naživo zachycená "Love Will Tear Us Apart" na sběratelské edici "Closer") technicky oscilují na hraně poslouchatelnosti? Protože ducha atakují bez milosti a rozpaků. Objektivní kritika ale řekne, že "zvuk je velmi špatný, rytmus relativně uspěchaný, zpěvák má malý rozsah hlasu." Záživné asi jako Chinaski.

Druhým výstupem rozebrání pojmu objektivní kritiky je pak důkaz její vlastní neexistence, nebo přinejmenším krátkozrakosti tohoto způsobu uvažování. Jestliže chci něco posuzovat jako předmět, pak sám jsem působitelem pozorování a hodnocení. Role jsou dány, neexistuje žádná interakce. Pokud by existovala, znamenalo by to nutně, že předmět už není tak docela předmětem pozorování (pasivním a nudným, jako je celá objektivní kritika), nýbrž že je zároveň působitelem nějakého dění. Opravdu to tak nefunguje? Pokud se rozpláčete (na což máte zcela legitimní právo) u songu "Kozmic Blues" od mojí osobní favoritky Janis Joplin, nevěřím tomu, že jste se tak rozhodli na základě zaujatého, téměř vědeckého zkoumání hudební skladby jako objektu. Takhle hudba nefunguje a ani nemá. Bůh nás chraň před bezduchou technickou masturbací: jak hudební, tak kritickou.

NÁZORY
  • jednoduseji (jarecek, 12.12.2007 10:46) Reagovat

    autor si na tematku zjevne mirne uletel, ale proti gustu zadny disputat :) samozrejme souhlasim, jen to vidim ponekud jednoduseji. z hlediska stylistiky je kritika jako zanr subjektivni (jeho zjednodusenou formou je recenze). toliko zni prosta klasifikace/definice. tecka :)

    jo a dodelejte, prosim, do formu na komentare moznost vlozit webovou stranku. at si tam muzu hazet odkaz na lastkovej profil :) aby ostatni vedeli, s jakym posukem maji tu cest :)

  • re (sajgou, 12.12.2007 11:46) Reagovat

    Souhlasim s tim, ze kritika je subjektivni (a prave to ji cini zajimavou), uz jen proto, ze je zalozena na interpretaci. Na druhou stranu je ale treba uznat, ze existuje i urcita "objektivni" umelecka kvalita - napr. nejaka dila mi mnoho nerikaji, nejsou ma krevni skupina, ale jsou napr. soucasti kanonu ci uznavam, ze svou uroven ci umeleckou narocnost maji, ac me neoslovuji. A kritik by mel byt dostatecne vzdelany a erudovany, aby poznal umeni, byt se mu treba subjektivne nelibi, jinak hrozi, ze sklouzne k "dojmologii". Napr. mne osobne se nikdy nelibila Nirvana, ale uznavam, ze urcitou umeleckou narocnost ma, a nikdy bych ji nedal treba 2/10, jak to tady nekdy v podobnych pripadech je (viz Benjamin Slavik apod.). Na druhou stranu tim kritik vyjadruje svuj - byt radikalni - nazor, coz je jiste taky v poradku, navic je zajimavejsi provokativni recenze za 2/10 nez nudna za 7/10. No proste je to slozity:)

    • Re: re (strame, 12.12.2007 15:53) Reagovat

      souhlas, pekny, ale nebavili jsme se o tom už náhodou ve školce? :-)

  • objektivní vkus? (Daan, 12.12.2007 14:10) Reagovat

    objektivní kritika neexistuje, protože neexistuje objektivně dobrý vkus. vnímání hudby záleží na mnoha aspektech psychiky konkrétního člověka, u každého je toto vnímání jiné, protože vkus každého se utvářel v rozdílných podmínkách. někdo například vyrostl v rodině klasických muzikantů a pro něj všechno kromě vážné hudby je hluk, prostě protože není schopný vnímat jinou hudbu. někdo jiný vyrostl v rodině punkáčů a ten hledá v hudbě nové zvuky, proto poslouchá třeba Merzbowův noise)). dále například zarytý posluchač folkloru je k téhle hudbě přitahován, protože má rád dějiny, někdo poslouchá hip-hop, protože se mu líbí skejťácký hadry a videoklipy, někdo poslouchá emo, protože to poslouchají jeho kámoši, někdo poslouchá neoklassiku, protože vyrůstal na literatuře romantismu, nějaký temný pesimista poslouchá dark ambient, naopak optimista toho není schopnej a poslouchá furt ska jenom protože je veselé. a tak dál. samozřejmě, v těchto příkladech HODNĚ ZVELIČUJI, jsou to jen příklady. na naši psychiku a vnímání hudby působí nespočet vlivů, které si ani neuvědomujeme. každé hodnocení hudby je nutně subjektivní.

  • 2 autor (strame, 12.12.2007 15:51) Reagovat

    ty voe, tak teds objevil ameriku ... ale no co, MS byl ve vsem tak trochu pozadu ;)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo
Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně
Rozhovory: Igor Orozovič - Když zpíváte text, který je váš, nikdy ho nemůžete zazpívat špatně "Pomíjivost divadla je pro mě někdy bolestná. Oproti tomu kratičká píseň toho může obsáhnout spoustu a zůstane v nás, můžeme si ji zpívat," říká herec a muzikant Igor Orozovič. Svou čerstvě vydanou debutovou desku "Když muž... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 11:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mark Knopfler - One Deep River 8/10
Recenze: Na "One Deep River" je Mark Knopfler pořád stejně solidní Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 00:00 v sekci Recenze
Grey256 - Tentokrát 8/10
Recenze: Rapper Grey256 na desce "Tentokrát" všem mladým pop-rockerům ukázal, jak se to dělá. A přitom to má jako vedlejšák Grey256 patří mezi spousty mladých rapperů, o nichž na musicserveru kromě pravidelného komentáře hitparád nepíšeme. V redakci totiž nemáme žádného teenagera, který by jim rozuměl. Jednadvacetiletý interpret se nyní rozhodl... čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Peter Hook & The Light přivezli do Roxy esenci New Order a Joy Division (22.11.2023 08:21)
- Obří mural Iana Curtise v jeho rodném Manchesteru byl konečně obnoven. Nově jej najdete poblíž nádraží Piccadilly (13.09.2023 18:37)
- Odkaz Joy Division a New Order opět ožije díky Peteru Hookovi (05.05.2023 12:45)
- Aitch překryl slavnou nástěnnou malbu Iana Curtise v Manchesteru svým muralem a je z toho skandál (24.08.2022 12:58)
- Recenze: Death Bells na "New Signs Of Life" ukazují, jak by dnes zněli Joy Division, kdyby vznikli v Austrálii (31.12.2020 12:15)
- Recenze: Karel Veselý a Miloš Hroch se v knize "Všechny kočky jsou šedé" úzkostlivě věnují hudbě úzkosti (26.12.2020 09:00)
- Zaprášenosti: Joy Division - Closer (14.07.2020 08:00)
- Naživo: New Order nechali posluchače zanořit se do historie své i do Joy Division (05.10.2019 15:32)
- O "Klubu 27" vznikl hororový film. V brzké smrti hudebníků má dle něj prsty podsvětí (12.04.2019 11:43)
- Post-rockeři Fotocrime na Sedmičce odhalí nová území (29.11.2017 15:15)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele Queen AC/DC Sia U2 Kabát Rush Bono Beyoncé Mirai Lady Gaga Linkin Park Liam Gallagher Imagine Dragons Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu