Jak se dělá a jak potom vypadá putovní hudební bar

26.04.2006 05:00 - Michal Koch | foto: facebook interpreta

"Music Bar" se stal nejprodávanějším albem v České republice v roce 2005. To se to pak skupině Chinaski zvesela děkuje fanouškům novou edicí této desky, ve které je přidanou hodnotou bonusové DVD. Nebo je to jinak a nenasytný muzikant s ještě nenasytnější vydavatelskou firmou hledá cestičky, kterak z milého kupujícího vytáhnout další cinkavý peníz? I na to se pokusí odpovědět naše recenze napůl novinky nazvané "Movie Bar".
7/10

Chinaski - Movie Bar

Celkový čas: 49:53 + asi 81 minut
Vydavatel: Universal
Rozšířené edice, v zahraničí u úspěšných desek disciplína tolik oblíbená, nejsou v našich krajích moc k vidění. Důvod je nasnadě: K dispozici je desetimilionový, v lepším případě o pět slovenských milionů větší, ale pořád velice malý trh. A tak pro mne bylo opravdovým překvapením, že se do takové větší akce pustili i Chinaski, byť jejich loňský "Music Bar" se stejně jako předchozí desky prodával po desetitisících kusů. K samotnému albu jsem se, myslím, vyjádřil poměrně obšírně, takže není důvodu se opakovat, zvláště když uplynulé měsíce nijak můj názor na tuto desku nezměnily, snad vyjma písně "Vrchlabí", které jsem dodatečně přišel na chuť nejspíš také díky vpravdě geniálnímu sloganu: "...vstříc novým Vrchlabím vždy s úsměvem..." Takže se pojďme podívat hlavně na bonusové DVD, ať víme, zda má smysl "Music Baru" pořídit bratříčka "Movie Bar".

Pominu reklamy nejmenovaného hlavního sponzora loňského turné kapely, které si asi nepustí ani nejzarytější fanoušek, a přejdu hned ke třem milým třešničkám aneb klipům k singlům z desky. Hodně mých kolegů a vůbec lidí v mém okolí je alergických na hit "Tabáček". Mně jej rádia znechutit nedokázala, asi že je téměř neposlouchám, a tak mě stále baví a s vynikajícím a vtipným klipem ještě víc. Opakem je "Vrchlabí", jehož poetiku (myšleno tedy klipu) jsem zřejmě nepochopil, a "Vedoucí" je video koncertní, tedy aby bylo co dát do tří hitparád a jedné hudební televize. V kapitole Videoklipy je možno si samostatně pustit i osm písní zaznamenaných na loňském turné k této desce, které jsou jinak součástí třetího dílu filmu "Putující zábava", který je hlavní náplní tohoto disku.

První díl "Putující zábavy" pojednává o cestě známého islandského architekta Hafsteina Mániho Olaffsona, po kterém chce pro něj naprosto neznámá česká kapela Chinaski, aby jí vymyslel scénu pro turné. Nejdřív má scestný nápad s pivní pěnou, protože víc, než že jsou národem pivním, o Češích neví, ale když pak s kapelou a tlumočnicí řádně nahlédne do pražského nočního života, Múza jej osloví a on vymyslí, že na turné se bude po celé zemi stavět replika Lucerna Music Baru. Patnáct vtipných minut v islandštině (je-li to tedy opravdu ten jazyk), pochopitelně s českými titulky. Druhá část filmu je jakýmsi napůl realistickým sedmnáctiminutovým dokumentem o přípravě na turné, třetí pak trvá minut třicet osm a již zmíněných osm skladeb nahraných na loňských koncertech je zde předělováno krátkými záběry ze zákulisí. Jen je mi naprostou záhadou, proč druhá a třetí část "Putující zábavy" má stereo zvuk natvrdo v jedné stopě společně s obrazem. Máte-li jen přehrávač s televizí či systém domácího kina vše v jednom, případně pouštíte-li si DVD na počítači, bude vám to celkem fuk, ale ženete-li zvukovou stopu z přehrávače samostatně do recieveru, nebudete mít co tam hnát a vaše bedny budou mlčet. Obzvláště u koncertního záznamu to je chyba trestuhodná a nepochopitelná, neboť disk obsahuje necelé 4,2 GB dat, takže místa je habakuk.

"Movie Bar" je dobré album s velmi milou přidanou hodnotou na DVD, které by samostatně nemohlo obstát, ale jako bonus svoji úlohu plní. Škoda nevydařeného zvuku. Nebýt této vady dosti podstatné, doporučil bych tuto edici i ne úplně zarytým fandům. Vy zarytí však neváhejte.

CD +


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY