Makrorecenze 'Electry' Letů mimo

Vydáno: 14.04.2006 05:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Lety mimo jsou nepochybně jedna z nejméně pochopených českých kapel. Nikdy se jim nedostalo takové pozornosti obyčejných posluchačů, jaká by jim náležela (je to přece melodický popík). Zato novináři si je dávno oblíbili. Teď mají Lety mimo venku třetí album "Electra" a musicserver připravil jeho makrorecenzi.

Lety mimo - Electra
Lety mimo jsou další z nadějných kapel, které má musicserver.cz rád. Pochválili jsme v recenzích jak debut "2001 Space Punk", tak pokračování "Euforia". Mohli jste si zde přečíst rozhovor či reportáže z jejich koncertů. Nyní přišla chvíle, abychom pečlivě prozkoumali třetí řadovku "Electra". Radek Antl, který psal úvodní recenzi, byl z nahrávky takřka nadšen a udělil jí nadmíru sympatických osm bodů. Dalších deset redaktorů, již se zúčastnili makrorecenze, měli jasný úkol: potvrdit, anebo vyvrátit Radkova slova. Výsledek je, jak už to bývá, do značné míry kompromisem. Sešly se názory vysloveně odmítavé, ale i příspěvky pochvalné.

Benjamin Slavík - 4/10

Lety mimo šly vždy absolutně mimo mě. Jejich desky jsem neposlouchal, jen jsem je registroval a absolutně mne nezajímaly. Teprve když jsem si přečetl, že dle Lookyho novinka bude (nebo by při nejmenším mohla znít jako) The Killers, zájem o tuto kapelu ve mně vzrostl. Hitmakeři okolo Brandona Flowerse patří mezi mé oblíbenější mladé party. Las Vegas, kytary, synťáky, kýčovité obleky, taneční rytmus, to vše v jednom balení utvářející vynikající, strhující celek. Špinavá Praha, kytary, synťáky a taneční rytmus mne v podání Letů mimo zklamaly. Bohužel. Album "Electra" je nudné, klišovité, plné patosu. Vše je na svém místě. Ale chybí něco, co by všechny složky svázalo dohromady a vytvořilo něco zábavného. Předpokládám, že Letům snad ani o nic hlubšího nešlo, a když už se o to pokouší v zoufalém "Protest songu", tak začnete sami volat po oné bezstarostnosti. Nebo to má být sranda? Ironie? Nevím. Písně postavené na slibných kytarových motivech, kytary jsou také to nejlepší, co na albu můžete slyšet, se občas zajímavě proplétají s bicími, ale to je bohužel vše. Zoufalý průměr ještě podtrhují naprosto nezajímavé, někdy až jakoby z pera Michala Malátného vzniklé, přihlouplé texty. Z celé kolekce může nejvíce zaujmout úvodní "Electra", svižné "Kosmodisko", melodický "Monoskop" či kytarově jednoduchý "Úkaz", dle mého nejlepší skladba na desce.

Lukáš Franz - 5/10

Zvláštní. To je to první, co mě napadne, když dojde řeč na nový album Letů mimo. Slyšel jsem ho snad víckrát než jiný desky, co jsem recenzoval, ale ať dělám, co dělám, nejsem s to o tom podat nějakou výživnou informaci nebo názor. "Electra" je pro mě prostě nijaká deska, co má teda jako nádech trochu do punku, trochu do elektra. Zpívá se tam česky a občas je to vtipný ("Zavirovaná") a občas je to taky teda pěkně nevtipný ("Interview") a jednou taky dost hrozný ("Protest Song"). Až tohle dopíšu, vím na sto procent, že si novinku Letů v následujících měsících, možná větších časových jednotkách, nepustím. Nebaví mě to. Možná je to moje chyba, zastihlo mě to ve špatnym rozpoložení, možná roce. Když jsem si v Carrefouru onehdá koupil debut, bavilo mě to moc. A tohle mě nebaví. A už to říkám podruhý. To je špatný, ani ne tisíc znaků a už se opakuju. Ale prostě ne, "Electra" jde mimo mě, navzdory kvalitám, co jí nejdou upřít. Beru "Zavirovanou" a ten hidden track. "Pub". Ale jak tak koukám kolem sebe, patřím k názorový minoritě. Neva.

Marie Malechová - 5/10

Nemůžu si teď zaboha vzpomenout, kdy jsem poprvé slyšela Lety mimo. Zůstal jen ten příjemný pocit. Ta hudba mě strhla, texty pobavily, měly takovou zvláštní poetiku. Nebudu přehánět, když řeknu, že album "eUFOria" jsem slyšela možná i padesátkrát. Na "Electru" jsem se pochopitelně těšila. Stejnojmenný úvodní song mě dobře naladil, říkala jsem si, že to budou zase staré dobré Lety. Ale ouha, nejsou. Jako první mě znechutil naprosto příšerný booklet (vím, že na kvalitu alba nemá vliv, ale já na booklety prostě dám), hned po něm ten podivný prázdný zvuk. Ubylo elektroniky, o které se vždycky spíš jen mluvilo, a jediné, co zbylo, je dobrá kytara. Snažila jsem se neodsoudit Lety hned, dostali ode mě pár dalších šancí, ale "Electře" jsem prostě na chuť nepřišla. Pravda, texty mají pořád onu zvláštní poetiku a jsou plné slovních hříček a vtípků, ale vadí mi, že jsou většinou tak krátké, že se musejí v písních opakovat třikrát za sebou. A jak známo, opakovaný vtip není vtipem.

Ondřej Michal - 5/10

Kdysi dávno o sobě prohlašovali, že jsou českou obdobou londýnské kapely Republica. (Kdo ví, kde je té partě dneska konec?) Ano, míchání kytar s elektronickými zvuky, to byli Lety mimo. Tedy aspoň chtěli být. Mám pocit, že o tom, jak míchají styly, mluvili vždycky hlavně oni sami. Nikdy elektroniku nepoužívali nějak zvlášť nápaditě a zůstávali více rockery než elektroniky. Pravdou je, že "Electra", v rozporu se svým názvem, je rocková deska a musím říct, že z ní rozhodně nejsem tak nadšený jako kolega Antl, který jí ve své recenzi udělil osmičku. Jakoby se báli vybočit ze své dosavadní letové dráhy a ostýchali se objevovat nové světy, aby tím náhodou neodklonili přízeň fanoušků. Přímočarost a předvídatelnost jsou slova, která desku vystihují. Žádné revoluční změny v přístupu k věci se nekonají, právě naopak. Nechci řešit, proč udělali téměř čistě kytarovou desku zrovna v době, kdy se na nás nejen z Velké Británie valí jedna kytarová tsunami za druhou. Ale abych jenom nekritizoval. "Electra" disponuje překvapivě dobrým zvukem. Je vybroušený, průzračný, čistý jako pláště kosmických korábů, se kterými trojice "pilotů" tak ráda pózuje. Jenže to je na třetí řadovou desku trochu málo.

To jsou mi ale paradoxy. Lety mimo jsou prima kapela, mám je rád. Na novou desku jsem se ale netěšil. Nevím pořádně proč, ale je to tak. Jako bych někde v hloubi tušil, že nebude tak dobrá jako ty dvě předchozí. A měl jsem pravdu, byť výsledek není tak hrozný, jak můj vnitřní hlas asi očekával. Předně mě zklamal podivně prázdný zvuk, jakýsi maximální minimalismus, který může někomu imponovat, mě ale spíš znudil. Také si ne a ne zvyknout na Leťácké texty, což je stav v podstatě setrvalý. Kdyby je měl literární vědec někam zařadit, zřejmě by sáhl po škatulce naivního, snad i infantilního umění. Ale protože, jak se ostatně LM v písni "Interview" vyznávají, kluci nemají škatulky rádi, řekl bych, že spousta jejich veršů je prostě pitomá. Nebo mi tak aspoň přijdou, což nemusí být chyba; jak mimochodem naznačují některé pochvalné výroky mých kolegů. Co ale zůstalo a proč dávám "Electře" vesměs slušné hodnocení, jsou geniálně prosté, byť podmanivé melodie. Pořád si stojím za tím, že tahle trojka jsou ti nejpodceňovanější hitmakeři, které Česko má. V rádiích by jejich strohost perlila.

Tomáš Tenkrát - 6/10

Tak předem bych chtěl řici, že jsem novou deskou Letů mimo vesměs zklamán. Po tolika pochvalných recenzích, co jsem četl, jsem očekával něco víc. Za prvé mě mrzí, že Lety opět trochu ubrali na elektronice. Spadli tak do toho obrovského sudu kytarovek, ve kterém se na celém světě topí miliony kapel. Ale na druhou stranu písničky mají líbivé a asi i melodičtější, než na minulé "eUFOrii". Určitě si budete skladby jako "Electra", "Summer Hit" nebo "Monoskop" po jednom poslechu zpívat, protože vám do hlavy vlezou; to ne, že ne. A tím se dostávám k problému - prvoplánovost. Album jsem si oblíbil, ale prakticky za pár dní mě omrzelo, už mě nemělo čím zaujmout. Je sice obdařeno sympaticky zpěvnými pasážemi, texty jsou fajn a párkrát jsem se při nich i pousmál (například odvozeninou slova frontman od čekání ve frontě), ale "Electra" má zoufale málo nápadů, které vám zaručí delší poslech. Mám Lety mimo rád, ale čekal jsem víc. A ten unylý "Úkaz" jste si taky mohli odpustit, to je čistě jen druhá "Zpátky na zem". Jo, třeba do auta je "Electra" pohoda-jazzíček-muzika, ale nic víc si od toho neslibujte.

Možná má každá hudební kapela kritika, který ji nechápe. Lety mimo mají kupříkladu mě. Mají sice taky fanoušky, snůšku pochval od všech možných kritiků, ale mi to nějak všechno neštimuje. Na "Electře", v rámci nejmožnější objektivity, není nic vyloženě špatně. Zato subjektivně... Album zní česky. Nemusí to být hodnocení, jen konstatování faktu. Album zní zaprděně česky a kapela je na to dle skrytého bonusu hrdá - to už hodnocení je. Je v tom ten bigboš zkrátka cítit. Do toho až příliš frajírkovský projev zpěváka Lookyho (spojený s protivným vkládáním hlásky H - "zavirovanáhá"), elektronika použitá aby-se-neřeklo (mnohdy jde jen o bzučivé zvuky, nic převratného), v neposlední řadě to je smysl pro humor, který v několika případech nemá s mým jediného styčného bodu (netýká se slovních hříček). Dohromady jde o desku, která má v sobě určitě náboj, která ale zároveň nepřináší nic tak objevného, aby to zarazilo do křesla. Kapela dostává svému názvu. Proletí mimo a šlus. Je mi líto, ale "Electra" mi nesedla a já se pokorně řadím mezi ty, co nechápou, co na ní všichni vidí.

Ondřej Leinert - 7/10

Když jsem prvně slyšel singl "Electra", říkal jsem si, že by bylo super, kdyby celá stejnojmenná deska Letů mimo byla tak vypilovaná a chytlavá, ale že to asi nebude. Avšak, Leinerte, div se, ona v podstatě je. Hudebně už podstatně víc než lehce přidrzlé předskokany Tří sester připomíná jakousi elektroničtější a hravější obdobu třeba takové Lucie. Věci jako "Summer Hit" či "Monoskop" jsou stvořené k tomu, aby se staly dalšími singly. Od prvního poslechu je nemůžu dostat z hlavy. A podobným friendly virem je písnička "Zavirovaná", kterou speciálně doporučuji všem fanouškům Tata Bojs. Á la Tata Bojs jsou tu i některé slovní hříčky, tou nejzdařilejší je dle mne "Frontman". Zrovna včera jsem zavítal na pražský Anděl do jednoho permanentně přeplněného hypermarketu, a když jsem se s limitním množstvím artiklů postavil do fronty "méně než pět položek", naskakoval mi text písně o tomto nevšedním zážitku stejně automaticky, jako průměrnému Moravákovi hlášky z filmu "Dědictví aneb kurvahošigutntag". Což je kompliment, neb sám jsem z Moravy. Trochu mi tak vadí jen pětiminutový hospodský dodatek na konci platny, který ale samozřejmě poslouchat nemusím, a relativní dojem, že výsledný zvuk je možná až příliš uhlazený. Líbilo by se mi více syrovosti a barvitých podkladů, aby ta deska byla hlasitější a, třebaže v češtině, světovější. Důvtipné texty by si zkrátka zasluhovaly i o trochu víc hudebního důvtipu. Zrovna téhle talentované partě by narozdíl od mnoha jiných nějaká ta špetka pompéznosti navrch neškodila. Přes tenhle osobní rozpor, kdy si říkám, mohlo by to být ještě lepší, než to je, není pochyb o tom, že si nejeden "Electru" v metru pustí a zanotuje, protože tahle deska, stejně jako holka, co si říká ještě Carmen, rozhodně svádět umí.

Michal Koch - 7/10

Jedna zejména rytmicky velice nápaditá kytara, jedna trochu nudná a předvídatelná basa (nebýt té skvělé kytary, tak si toho jeden ani nevšimne, ale kvalitativní rozdíl mezi oběma nástroji je příliš velký a tudíž na to neinvenční basa doplácí), jedny neúnavně dopředu všechno ženoucí bicí a trocha s citem používaných elektronických hraček a samplů. Není toho mnoho, a přesto z těchto ingrediencí dokázali Lety mimo namíchat velmi chutný ušní pokrm, plný výrazných melodií, navíc opravdu výtečně ozvučený. A když se k tomu přičtou většinou skutečně napadnuté texty (za nejlepší považuji dialogové "Interview" a punkem vonící "Protest song") se spoustou vydařených slovních hříček ("Píseň jedna báseň"), a i když ten veršík občas trochu zaskřípe, jedná v těchto končinách bezpochyby o textařský nadprůměr; z této rovnice vychází, že je vyhráno. Akorát snad ta dvanáctá schovaná píseň nemusela být ukryta za tolika minutami tiše praskajícího ohně a mohla i ona samotná trvat třetinu své délky. Ale budiž, jeden stisk tlačítka to řeší a jede se znovu od začátku. Stojí to za to.

Jakub König - 7/10

Lety mimo šli celou tu dobu, co hrají, tak nějak mimo mne. Ne že bych se jim vyhýbal. Spíš jsme se míjeli. Je to s podivem. A zároveň příjemné, nemohu a nemusím srovnávat s minulou tvorbou, přicházím předchozími zážitky nedotčen. Otvírák "Electra" je skutečně strhující. Velice vkusně pořešená elektronika v pravou chvíli podepřená opepřenými kytarami. Přeznívá mi v hlavě ještě několik dní. Stejně jako většina ostatních skladeb z CD. Lety mimo mají dar skládat skutečně silné melodie a nedělá jim problémy přenést drive skrz zmrazující proces nahrávání na placku. Některé písničky mám fakt rád, některé bych s klidem oželel, ale to je v pořádku. Někomu by zrovna třeba "Kosmodisko" na disku chybělo. Naopak absenci rozcapeného "Motoru" nebo "Summer Hitu" s vynalézavě vystavěným refrénem bych asi lehce obulel. A stejné je to s texty. Některé jsou prostě dokonalé, jiné mi tak prostě nepřijdou. Ale nikdy žádný podprůměr. Lety mimo mají svoji hranici, pod kterou zkrátka nejdou. Super, že jsou. Tak pěkně mimo.

• bubak (bubak, 14.04.2006 09:06) Reagovat

bĚŽTE PĚKNĚ DO PR.... PÁNI KRITICI! kDYŽ NAPÍŠU ŽE DESKA STOJÍ ZA HOVNO, JAK JSTE SE SPRÁVNĚ SHODLI ,TAK VOE NEDÁM 6 HVĚZDIČEK ALE 2 NEBO 1 !!! no ne??? TOMU NEŘÍKÁM JASNÝ NÁZOR !!! PŘEJU VESELÉ VELIKONOCE !!!

• Neobjektivni (Bašta mladej, 14.04.2006 12:30) Reagovat

S temahle kritikama vazne jdete do riti (a rit je spisovne slovo to mi nikdo nevymluvi) Konecne v tomto roce vydal nekdo album, ktere stoji za to! Kazda skladba jina, v kazde trochu neco noveho a ne ty monotonni songy typu Divokej Bill ci Cocotte Minute, ktere jste tady vychvalovali, je mi zahadou proc, do nebes! Ze by osobni financni zajmy? Nevim, ale ja silne pochybuju o objektivite. Vy kritici jste vsichni stejne jedna banda!

• Finační zájmy??? (Michal Koch, 14.04.2006 14:18) Reagovat

Milý Bašto, a jak myslíte, že to funguje? Divokej Bill nebo Cocotte Minute podplatili deset redaktorů, aby tito pomluvili mimoletící konkurenci? :-)))

• Být tak akorát - ZDRAVĚ MIMO (Ušinka, 30.05.2006 21:44) Reagovat

Chápu, že kritik má již v názvu své funkce jakoby zakotven i její popis (chcete-li: její náplň) - KRITIZOVAT a dělat věčně BUBUBU !!! Ale pánové ruku na srdce, opravdu je nutné činit tak za každou cenu ?
    Kdo je tady skutečně MIMO, ten, kdo se zdravě odlišuje hud.stylem, živostí, texty, průzračnou jednoduchostí kombinovanou s lehkou naivitou, upřímností a vtipem, nebo kritik, který neumí naslouchat ... ?
    Byly doby, kdy odlišnost a vymykání se z davu bylo vnímáno negativně, ty doby jsou doufám navždy pryč.
    LM jsou jiní, v pozitivním smyslu slova, ve své upřímnosti,vytrvalosti,v tom, že ať jim do toho krafe kdokoli, dělají si muziku po svém - jak to mají rádi = berte, nebo nechte být, bez póziček a podlézání komukoli ať fanouškům, nebo kritikům.

"Milí kritici, ve Vašem vlastním zájmu přeji více, hudebního rozhledu, smyslu pro humor,tolerance i nadhledu, úcty k práci druhých a trochu respektu k těm kterým se říká "fanoušci" - nejsme všichni jen ty "natroublé a nekritické náctileté gruppies kočičky :) "

P.S.
    ... co kdybych začala psát recenze... hmmm - to je nápad ...

• Nevíte co je skvělý... (Mišák, 31.10.2007 16:49) Reagovat

V názorech kritiků dávám za pravdu jedině tomu, že jsou Lety silně nedoceněný!! Poslouchám Lety už léta a furt mě ta hudba drží, skvěle se u ní odreaguju a je strašně nabíjející....nejde říct, které cd je nejlepší, protože jsou skvělý všechny. Je skvělý, že s dalším cd nejde kvalita a zábava dolů, což se nedá říct o jinej kapelách...... Lety jsou prostě skvělý a na koncertech to umějí pořádně rozbalit... těším se na každej jako by to bylo poprvé.... jen by mohli být častěji