Makrorecenze DVD 'Nanotour' Tata Bojs

Vydáno: 06.12.2005 05:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

Nestává se často, aby DVD vzbudilo stejný zájem a rozruch jako regulérní deska. Ale existují výjimky. Jednou z nich jsou Tata Bojs a jejich "Nanotour". A protože tenhle dvojdisk je nadmíru zajímavý, rozhodli jsme se, že ho podrobíme, stejně jako před více než rokem "Nanoalbum", makrorecenzi. První svého druhu.

Tata Bojs - Nanotour (DVD)
Tata Bojs a jejich "Nanoalbum" byli historicky první obětí makrorecenze musicserveru. Stalo se 22. června 2004. Výsledek byl, co se jednotlivých hodnocení týče, veskrze pozitivní, avšak jednoznačná shoda mezi desítkou redaktorů nepadla. Pro některé byla deska jen nadprůměrná, pro jiné takřka geniální. Nyní, po více než roce, vydali Tata Bojs koncertní cédéčko "Nanotour" a také live DVD - jedná se o záznam show z pražské T-Mobile Arény, která proběhla 27. října loňského roku. No a my jsme si řekli, že to budou opět Tata Bojs, na kom spácháme redakční experiment. Ano, je to tak, DVD "Nanotour" je prvním DVD, které podstoupí makrorecenzi. V hlavním textu, který měl na starosti Honza Balušek, dopadli Tatáči na výbornou. Bude to stejné i u dalších pěti pisálků? To si pište!

Vojta Kostelecký - 8/10

Těžko byste v Česku hledali druhou kapelu, které formát DVD sedne tak jako právě Tata Bojs. Jejich ve všech směrech propracovaná multimediální koncertní vystoupení si o kvalitní obrazový záznam říkají už dávno. Avšak realizovat v plné míře především Caisovy výtvarné vize se za asistence kamer podařilo až nyní, tedy s konceptuální deskou "Nanoalbum". A protože TB spolupracují se skutečnými špičkami v daném oboru (Kohák - režie, Neuwerth – zvuk atd.), byl úspěch zaručen skoro předem. A skutečně, jak už bylo napsáno, v českých poměrech je tohle DVD takřka bez konkurence. Obrazové zpracování dosahuje bez přehánění světových parametrů. Osobně bych jen ocenil, kdyby se kamery trochu více věnovaly dění v publiku (které se ale evidentně rozehřívalo trochu pomaleji). Polemizovat bychom na druhé straně mohli nad zvukovou stránkou. A to hlavně v první "Nano" části koncertu. Bylo by zajímavé zjistit, do jaké míry byly především vokální party následně studiově ošetřeny, či dokonce přezpívány. Jinak ale není co řešit. Tata Bojs zvládli svůj velký večer znamenitě a předvedli, jak je jejich dobrým zvykem, strhující vystoupení. Jediné, čeho byste mohli po obsahové stránce litovat, je absence několika stěžejních kousků (za všechny "Vesmírná" a nakonec i to zprofanované "Jaro" mohlo při takové slavnostní příležitosti proběhnout). Tyto drobné "ztráty" však bohatě vykompenzují nejrůznější bonusy - vtipný dokument, klipy a spousta dalších maličkostí, které ve výsledku víc než dostatečně zasytí i toho nejhladovějšího fanouška. Tak co? Už víte, co si budete letos přát pod stromeček?

Ondřej Pravda - 9/10

U mnoha jiných interpretů je vydání DVD jen nut(d)ným splněním trendu, kdy lidi chtějí vidět ke "své" hudbě i obrázky. A je jim celkem jedno jaké, ostatně u mnohých líbivý vzhled aspoň odvádí pozornost od nevábného hudebního obsahu. Jsou ale i tací, pro které vizuální ztvárnění má smysl jako součást jejich tvorby. Tata Bojs byli adepti na takové DVD. Možná by se hodilo i dřív, ale je fakt, že koncertní provedení koncepčního alba bylo ideální šancí se prezentovat. A oni tuto šanci s "Nanotour" potvrdili vrchovatě. Využili maximálně možností obrazového média. Pochopili, že kvalitní DVD by mělo mít víc než jen hýbající obrázky. Zvuk je opravdu klasa, která se může směle rovnat těm nejlepším zahraničním kouskům. Koncert výborný, díky obrazovému doprovodu vyzní ještě lépe než na albu (kromě koncertně nešťastného "Virtuálního duetu", i když zní oproti koncertu líp). Hodně kamer záznam oživuje, jen by mohl být méně "sekaně klipový", občas by se delší záběry unavenému oku líbily. Ano, někdo by mohl mít technické hnidopišské poznámky jako třeba, proč se v některých bonusech nelze bez převíjení posouvat nebo proč na disku 2 není také něco o historii skupiny, jejích členech, režisérech klipů nebo proč, když DVD by byl adept na export za hranice, není aspoň synopse příběhu nebo překlady textů v angličtině. Ale to jsou detaily, nemělo by to zastřít fakt, že Tata Bojs (a jejich spolupracovníci) jsou prostě borci! Věřil jsem jim, že patří mezi extratřídu, a oni to dokázali. Tohle DVD je opravdu reprezentativním záznamem části dlouhé cesty, kterou ušli a za kterou se nemusí vůbec stydět. Naopak.

Lukáš Franz - 9/10

I začnu tak, abych potěšil své kritiky. Krátkými úsečnými větami. Tata Bojs. Dva disky. DVD. Nanotour. Je to napěchované až po střechu. Gigabajty zábavných dat. Co tu všechno máme vlastně? Na prvním kotouči si po jeho roztočení v mechanice můžete vybrat první část z velkolepě pojatého koncertu v T-Mobile Aréně, kdy kapela z Hanspaulky přehrála podstatnou část "Nanoalba". Chybí "Halova vodítka". Co dodat? Viděl jsem to už několikrát a to se sledování koncertních záznamů zrovna dvakrát nevěnuji. Paráda. Bonusů je jak hub po dešti - možnost sledovat projekce místo poskakujícího Mardoši (nic proti!), "Nanodokument", "Nanointerview", fota a kresby, utajené video. Paráda. Výměna disků proběhla. Ve sparťanském stánku se samozřejmě dostalo i na starší hitovky. Jak bylo kapele před velkým Davidem Bowiem, prozradí kratičký dokumentík "TB před DB". Videoklipy jsou pro dvoudisková balení (mimochodem opravdu krásné, nevinně bílé) samozřejmost. "Marečkův Cyberkartáč" - funny. Prostě nejlepší DVD z české kotliny, s jakým měla moje maličkost možnost se setkat. Jen tak dál, TB. Škoda, že si někdo půjčil moje "Futuretro" a "Biorytmy", načež se rozhodl je nevrátit. Svině.

Tonda Kocábek - 9/10

Co mi je na Tata Bojs opravdu sympatické, je důslednost. Nejen, že si vymysleli koncepční pásmo, ale využili i dostupných možností médií dneška. DVD obsahující mimo jiné i výtvarnou součást projektu, je tak logicky dalším krokem v řadě po studiové desce, knížce, a koncertním dvojalbu. Jak už napsal v hlavní recenzi Honza Balušek, máme v něm před sebou jedno ze zatím nejpovedenějších domácích DVD vůbec. Žádná rychlokvaška. Tak jako kapela samotná, dodávám já. Vlastně je to jen dotažené naplnění ideálu, který bůhvíproč mnohé kolegy neláká. Kdyby zůstalo jen u "Nanoalba" ve vizuálním provedení, asi by to nebylo až tak nic zvláštního. Ovšem těch dárečků, které jsou k němu přibaleny, je tak nadprůměrná porce, že vám bude trvat hezkých pár hodin, než se tou dávkou prokoušete. Jasně – nejsem si vůbec jistý, jestli se někdo třeba na rozhovor s odborníkem na nanotechnologie podívá i podruhé, ale nápad je to výborný. Z rozhovorů se leccos o kapele dozví i ten, který už si myslel, že o ní ví skoro všechno. Mouchy jsou tady zkrátka v menšině. Dobře – nemusel by se mi kousat obraz, když si chci přepínat mezi kamerou záznamu a výtvarným doprovodem, dobře - mohly by jít zahrát všechny klipy najednou. Jenže to je problém jen do momentu, než si uvědomíte, že jiní mají na podobném disku klip jen jeden, žádné přepínání pohledů neumožňují, menu vás vodí za ručičku a za chvíli už nemá čím překvapit. Zde musíte při prohlížení zapojit fantazii, hledat, zkoušet a například Bublinovo utajené homevideo jsem objevil až při třetí seanci. Právě povýšení obvyklého spojení koncertního záznamu s kolekcí klipů o originální výtvarné zpracování a řadu bonusů, navíc ve spojení s nemalou možností objevovat, je právě to, co dělá z výsledku výjimečnou záležitost... Tužte se ostatní - laťka je nasazena opravdu vysoko!

Tomáš Tenkrát - 10/10

Můžu říct, že jsem se na "Nanotour" DVD hodně těšil. Tata Bojs totiž umí a jsou zárukou originality a kvality zároveň. Loňský koncert v T-Mobile Aréně byl strhující a je jediné štěstí, že na tomhle DVD je všechno pěkně zaznamenáno. To by to ani nebyli Tata Bojs, kdyby neudělali něco precizně. Zvuk v 5.1 si na obou discích opravdu vychutnáte. Milanu Caisovi stejně jako Klárce Nemravové a všem těm, kteří se ten večer chopí mikrofonu, je rozumět, slyšíte úplně všechno. Každý tón klávesy, každý úder do bicích, každé prohrábnutí strun a všechno to je křišťálově čisté. Přitom to nezní, jako by to bylo upravené ve studiu, pořád to voní koncertní atmosférou. Ani prostřihy kamer nejsou zmatené a nebolí vás po dokoukání oči. Technicky je pro mě záznam koncertu dokonalý. Ovšem koncertem to zdaleka nekončí. Na prvním disku mě dostala možnost dívat se jen na projekce, které doprovázely celou část koncertního "Nanoalba". Celý nano-příběh vám tak v povedených 3D animacích ožije před očima. Na DVD číslo dvě, kde kromě zbytku koncertu, ve kterém mimo jiné zazní i moje srdeční záležitost, a to sice "Lasičky", najdete především všechny videoklipy. Z nich potěší hlavně sedmiminutová verze skladby "Virtuální duet", která rotovala v televizi zjevně značně ořezána. Ale jen na bonusy by byla potřeba popsat hodně řádků a na to tady není místo. Prostě je toho moc a moc, detailně uvidíte, jak Milan Cais zlomí při koncertě paličku, jak Dušan Neuwerth zpívá "Ať mír dál zůstává s touto krajinou", jaké je to předskakovat Bowiemu a nevidět ho, jak hraje Vláďa Bár fotbal, jak se k "Nanoalbu" vyjádřil Jiří Schmitzer a skutečný vědec v oboru nanotechnologií, zjistíte komu všichni fandí ve fotbale atd. atd. Je toho opravdu hodně a vesměs se jedná o kvalitní materiál. Vše se ovládá přes přehledné, graficky jednoduché, ale přitom přitažlivě provedené menu. Já na tomhle dílku prostě nenašel žádný kaz. Kdo ho ještě nemá, vřele doporučuji, třeba jako dárek k Vánocům, protože za celkem málo peněz dostanete opravdu hodně kvalitní muziky, navíc ve špičkovém provedení a hezkém originálním obalu.

• tomáš tenkrát na hrad! (plnmn, 06.12.2005 11:58) Reagovat

při vší úctě, honzo, tenhle přispěvatel je skutečný nebo jste si ho na ms vymysleli? :)

• Tenkrát žije! (Honza Balušek, 06.12.2005 12:21) Reagovat

Mno před pár dny jsem ho viděl, tudíž je to zcela reálná osoba :).

Dva - Cherries On Air (Chuchel Soundtrack) 7/10
Recenze: Dva a jejich splašené "třešně" Dva ve své tvorbě neustále zkoumají nová teritoria, ačkoliv je vždy bezpečně poznáte. Návratem do herního světa je poblázněný soundtrack "Cherries On Air" k malebné hře "Chuchel". Návrat je to však i hudební, i když je maskován... čtěte zde
Vydáno: 14.07.2018 15:41 v sekci Recenze
0
Kamelot - Mahenovo divadlo Brno (Live DVD) 8/10
Recenze: Kamelot udělal záznamem z koncertu v Mahenově divadle důstojnou tečku za jubilejní sezónou Kamelot není jen americká metalová formace, ale také česká hudební legenda, která brázdí pódia už slušnou řádku let. V rámci výročního turné zahrála i na takřka domovské scéně v brněnském Mahenově divadle a rozhodla se z... čtěte zde
Vydáno: 13.07.2018 08:36 v sekci Recenze
1
Pohled do českých hitparád - 27. týden 2018
Drake a Kodaline slaví premiérová vítězství v českých žebříčcích Nové první místo hlásí v České republice jak singlový žebříček, tak ten albový. V obou případech zvítězili interpreti, kteří nikdy předtím na vedoucí postavení nedosáhli. Novinkami však ani jedna z hitparád příliš... čtěte zde
Vydáno: 12.07.2018 10:14 v sekci Novinky | České hitparády
1
Biffy Clyro - MTV Unplugged: Live At The Roundhouse 9/10
Recenze: Biffy Clyro naživo umí - "MTV Unplugged" se jim vzkřísit podařilo Biffy Clyro mají akustická vystoupení rádi, což potvrzuje nemálo internetových záznamů z krátkých koncertů. Ať už to byl samotný Simon Neil nebo celá kapela, jako například v Abbey Road Studios v roce 2013, vždy šlo o příjemnou... čtěte zde
Vydáno: 11.07.2018 10:10 v sekci Recenze
1
Panic! At The Disco - Pray For The Wicked 7/10
Minirecenze: Panic! At The Disco na desce "Pray For The Wicked" sází slušivý disco pop Z kapely Panic! At The Disco je už dávno one-man projekt Brendona Urieho, pod jehož vedením vychází šestá studiová deska "Pray For The Wicked". Urie se na ní hudebně opět posunul více k modernímu popu a zcela opustil glam rockovou a emo... čtěte zde
Vydáno: 10.07.2018 08:08 v sekci Recenze | Minirecenze
0