Hudba k filmům patří k Petrovi Hapkovi zcela neodlučitelně. Kromě pravidelných projektů s Michalem Horáčkem a hvězdami domácího šoubyznysu se projevuje už minimálně třicet let také jako úspěšný filmový skladatel. Ve třetím dílu Hapkových "Obrazů" se dostáváme k létům 1976 - 1986.
Ono je těžké vůbec domýšlet, pro koho je taková deska určena. Ti, kdo mají rádi Hapkovu hudbu, budou patrně obdivovat i Horáčkovy texty a dají přednost jejich společným, ryze hudebním projektům. Na druhé straně stojí ti, kdo si oblíbili některý z hafa filmů, ke kterým Hapka skládal hudbu, ti ale pravděpodobně nemají v lásce ten který snímek právě kvůli Hapkovi. Na obou stranách výše vytipovaných skupin posluchačů/diváků jsou samozřejmě výjimky, které krom toho, že budou potvrzovat před chvílí nadnesená pravidla, budou možná také kupovat všechny ze série "hudeb z filmů" "V obrazech".
Když se řekne Hapka, každý, kdo měl kdy u nás zapnuté rádio nebo televizi, ví, o kom je řeč. Jeho noty jsou na hony jasně rozpoznatelné, je to jeden z mála (není vůbec jediný?) českých skladatelů, který si dokázal vytvořit zcela svébytný styl a ten velmi úspěšně prodat. Snad by se dalo mluvit i o principech ryze "českých", proto u národa tak oblíbených a nezapomenutelných. Vcelku přirozeně mísí podmanivé flašinetářské rejstříky "staré Prahy" s barově sentimentálním piánem, místy vše prostříhává cirkusáckou rozverností, tam, kde by hrozila hluchá místa, vsune smyčcové plochy. O nic víc vlastně v Hapkově hudbě nikdy moc nešlo. Své konzervatorické vzdělání zúročuje vcelku zanedbatelně - tedy alespoň ve smyslu minimálního muzikantského exhibicionismu.
Co dodat k třetímu dílu Hapkových "Obrazů"... V devětadvaceti skladbách představuje hudbu ze sedmi filmů (mezi ty známější patří "Den pro mou lásku", "Růžové sny", "Hudba pro fontánu") z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Výrazné rozdíly mezi bloky jednotlivých "hudeb" nejsou pozorovatelné, CD lze tedy poslouchat bez pocitů rušivých zvratů. To se dá vykládat také dvojsečně. Ve prospěch Hapky mluví konzistence v jeho projevu (o té již byla řeč a je jasné, že kdyby k CD byly přidány melodie z jeho filmů posledních let, zapadly by zrovnatak), na druhé straně hrozí trochu pocit rychlé oposlouchatelnosti.
"Hudby z filmů III." si asi nebudete po koupi vsouvat do přehrávače s roztřesenou nedočkavostí, co si to na nás Hapka přichystal. Ani k soustředěnému poslechu z pohodlí domácího fautelu to není zrovna nejvhodnější CD - jak už to u soundtracků bývá, obrazový vjem přeci jen trochu schází. Na druhou stranu, jako v tom dobrém smyslu slova kulisová hudba k domácím pracem či na společné mejdany hapkofilů, poslouží velmi dobře. Kdo se cítí být skutečným sběratelem a Hapka patří mezi jeho oblíbence, měl by mít doma i celou sérii "Hudeb z filmů", kdo se o ní vůbec nedozví, zas o tolik ale ochuzen nebude.
-
hapka versus hodnoceni (Kocmi, 19.01.2005 11:20) Reagovat
tohle CD hodnotit mezi spoustou autorskych CD je tezke,neni to jen tak obycejne novinkove cedecko nejake kapely,ale proste scenicka filmova hudba,takze vlastne tak ani nepatri do statutu tech vseobecnych recenzi.podle me je ale hodnoceni presto prilis nizke...
-
SCHULINEK (SCHULINEK, 19.01.2005 17:38) Reagovat
Hele, Hapka je nejlepší soudobý skladatel filmový hudby tady-stačí se zeptat muzikantů, kteří něco pořádnýho dělaj a dramaturgů. Vy máte dost často na tomhle serveru asi tmu, že jo. Nebo jste takový trdla sto rokou za vopicema???
-
Deska je to geniální, stejně jako dvě předchozí (J.K., 20.01.2005 23:06) Reagovat
Myslím, že osoby, které se rozhodly vydávat kompilace podobné této, by měly dostat metál. Jen víc takových desek. O hodnocení pánů autorů recenzentů se raději nevyjadřuji. Oni byli vždycky "nezávislí".
-
Recenze??? (vojir, 07.06.2005 03:42) Reagovat
Strasne nerad nekam takhle pisu, ale ta snuska blabolu nazyvajici se recenze me opravdu rozcilila. Ano, kdejakej hejhula muze napsat behem 10ti minut svuj nazor na shrnuti 10ti let velmi tvrde prace genialniho skladatele. Ano, opravdu muze. Ale aby to nazyval recenze...
V Cechach bohuzel mame snusku "pseudonovinaru" kteri svoje dojmologie vydavaji za "recenze" - aniz by alespon v zakladu rozumeli zanru, o kterem pisi...
Ach Jiri Cerny, Petre Doruzko... Kde jste?
-
Jméno písně z filmu " Bylo nás pět " (Anna Řeháková, 04.01.2008 20:20) Reagovat
Mohli by jste mi prosím napsat název písně od Petra Hapky z filmu , Bylo nás pět ?
Děkuji,Řeháková