shop.musicserver.cz

MP3 útočí !

Vydáno: 01.03.2000 02:09 v sekci Audio / Video - Kakaxa Kakaxa | foto: facebook interpreta
Každá hudební skupina je více či méně závislá na stavu hudební scény v dané zemi. Často si ovšem myslí, že "oni jediní" prorazí a druhým úspěch spíše nepřejí. Čím jsou na tom dotyční hůř, tím více na sebe nevraží (v odsudcích jsou leckdy přísnější než "vyhlášení kritici") a soutěží mezi sebou, jako kdyby hudba byla fotbal. Je to však trochu jinak - nebude totiž úspěchu pro Vaši "jedinečnou" kapelu, dokud nebude úspěchu pro všechny "jedinečné".

V českém gramoprůmyslu je ovšem situace dosti tristní a spíše se stále zhoršuje. Naše velká vydavatelství, vlastněná těmi zahraničními, zde podporují především prodej zahraniční hudby. Tisk, TV a rádia tento trend jednoduše kopírují. (R&P 8/99 - Češi:Svět=24:66) Když už velké firmy vydávají českou muziku, jsou to buďto staré profláklé tváře, nebo rychlokvašené kopie právě populárních zahraničních skupin, v tom nejhorším případě se jedná o tzv. "manažerské prášky" - kapely, které se samy dohromady nedaly, svou hudbu nesložily, nehrají ji a někdy ji dokonce ani nezpívají. Jsou tady ještě malá vydavatelství (Indies, Black Point, atd.) a jistě dělají záslužnou práci - ale kolik nosičů prodávají ? U nás totiž, kdo není v TV, jako kdyby nebyl.

Distributoři a vůbec celý náš gramoprůmysl nemají žádný zájem propagovat něco nového a prodejci si tedy objednávají především Abbu, Pink Floyd a Beatles, co se týče novinek, řídí se především TV hitparádou Eso. (Zde bychom rádi upozornili antimonopolní úřad na existenci kartelové dohody mezi TV Nova a tzv. "Velkou pětkou" "našich" gramofirem) Tento systém tak totálně znevýhodňuje veškerou kreativitu a originalitu na úkor tuctovosti, plagiátorství, kýče a vykalkulovanosti.

Většina mladých lidí má pocit, že na naší hudební scéně se nic neděje, o zajímavých kapelách se nemají možnost dozvědět, natož si je koupit. Na koncerty se dnes nechodí, naopak natřískané jsou diskotéky. Muzikanti ztrácí motivaci nejen k realizaci nahrávek, ale i k hraní vůbec. Většině dnes musí stačit koncertovat pro malý okruh známých.

Za této situace skupinám přestává záležet i na kvalitě nahrávky. (proč se o něco snažit, když je to jen pro nás a pro známé .?) Často je potom realizují bez jakýchkoli zkušeností a v mizerné produkci ve svém domácím studiu, čímž ubližují nejenom nám, kteří se produkcí nahrávek živíme ( Pro ty, kteří se místo "co" ptají "proč": "Ano, jistě, k sepsání článku mě vedla osobní ziskuchtivost a ve skutečnosti mi na stavu české pop-music vůbec nezáleží ." -pozn. aut.) , ale především pak sobě a své hudbě.

Ať se na mě hudební kritici, kteří tvrdí, že "za zvuk kapela nemůže, důležitá je ta hudba" a zvukovou stránku nahrávky tudíž úmyslně přehlížejí, nezlobí - nic pro nás pozemšťany přece neexistuje jaksi samo o sobě, ve svém idealizované, nemateriální formě - duše s námi komunikuje prostřednictvím těla, hudba zase prostřednictvím zvuku. Tudíž, slyším-li špatně (přesněji řečeno "nevhodně") nahranou, smíchanou, zaranžovanou a zprodukovanou hudbu, zásadním způsobem mi to kazí dojem. Jako profesionál si sice trochu dovedu představit, jak by mohla znít (a tudíž i působit na mne) lépe. Většina posluchačů však ne - a tak se kruh uzavírá - českou, špatně nahranou (smíchanou, atd.) hudbu nebere nikdo vážně. Celý tento systém vede navíc k dalšímu prohlubování tzv. "krize bigbeatu" a vůbec odumírání hudby "živé".

"Mašinky" mají totiž snadno dostupné, "dokonalé" zvuky, stačí jeden mikrofon, PC, HW+SW. Lehce se takto vychrlí nekonečné minuty hloupé muziky, smyčky hrají pořád stejně a hráčské cítění najednou nikoho nezajímá. Mládež je štastná, kvalita "dokonalá". Jen ta různorodost, co dělá život zajímavým, takové ty zbytečné nesmysly, se nám nějak rok od roku vytrácí.

(Jak obyvatelé starých domů, vil, architektonických skvostů pohrdali staviteli funkcionalistických činžáků . a dnes je člověk šťasten, vidí-li mezi novými, uniformními železobetonovými krabicemi starou, zajímavou, funkcionalistickou stavbu ! Jak obdivovatelé symfonií ohrnovali nos nad vznikem masové populární hudby, založené na jazzu a lidových písničkách . Dnes jazz a lidové písně patří k tomu nejzajímavějšímu v popmusic !) Takže, doopravdy přestaneme rozličně hrát na rozličné nástroje ?

Ať nás prosím nikdo neobviňuje ze zpátečnictví a staromilství - v "nové" hudbě je samozřejmě také mnoho zajímavého a dobrého. (Ovšem . znáte ten starý bonmot, jak to dobré není nové a to nové zas není dobré . ?) Každopádně kategoricky odmítáme komunisticko/kapitalistická hesla: "lepší zítřky"/"lepší nová chuť", která už implicitně svazují obsah slova "nové" se slovem "dobré". Navíc to tzv. "nové" je zde již dostatečně podporováno i bez nás. Nám jde o to, aby se nám svět ve své mírné zploštělosti již dále nezplošťoval. V žádném případě tedy nebojujeme proti "robotům" v hudbě - to by bylo omezující a kontraproduktivní. Jen bychom rádi, aby "roboty" nepřeválcovaly ty živé. (To tvrdé "y" je tam záměrně . -pozn. aut.)

Tou skutečnou žábou na prameni samozřejmě nejsou nové trendy - tou je starý a zastaralý hudební průmysl. Ten viníme, na ten žalujeme a na ten teď "fuckujeme". Objevuje se totiž možnost, jak tento rigidní stav změnit.

Všichni se shodujeme, že má-li být něco médiem třetího tisíciletí, pak je to dozajista internet. Kdosi chytrý a svobodomyslný vymyslel hudební komprimační formát, zvaný MP3. Proč ? Protože hudba přenášená digitálně v nekomprimované podobě dramaticky zatěžuje síť i místo na HD počítače. V takto chytře zkomprimované a stejným způsobem dekomprimované formě se vám potom v uspokojivé kvalitě vejde kompletní diskografie Pink Floyd na jedno CD ! A nejen světová hudba - i vaše hudba může teď být snadno a volně dostupná na síti (a být tedy také vlastně "světová").

Záleží jen na Vás, zda Vaši nahrávku poskytnete zdarma, či za peníze. (Z povahy internetu však vyplývá, že nemůžete nikomu zabránit, aby poté, co zaplatí, umístil Vaši nahrávku na síť zdarma.) Rozhodněte se sami, zda je pro Vás důležitější několik stokorun od gramofirmy a OSA, či miliony posluchačů po celém světě, kteří se s Vaší hudbou mohou seznámit.

Internet zatím odolává pokusům řídit centrálně informace, vkus a spotřebu obyvatelstva. Máme všechny důvody si myslet, že tuto revoluci již nikdo nezastaví. Jistěže nekonečná touha lidí po svobodě přináší i negativní jevy. Jenže ty pozitivní je několikanásobně předčí !

Zdá se, že vývoj v této oblasti naprosto změní některá zaběhaná klišé. Stále více a více produktů se k nám dostává zdarma. Software, nahrávky, klipy, filmy, tabulatury, MIDI-zvukové soubory, o informacích nemluvě. (Tak se toho komunismu nakonec dožijem ?) K čemu to povede ? Bude to lidstvu prospěšné či nikoliv ? Ztratí tvůrci důvod tvořit, když za to nedostanou zaplaceno ? (Těch, kteří za svou tvorbu zaplaceno dostávají, ovšem je jen mizivé procento oproti milionům nadšenců .)

Zajímavý vývoj lze pozorovat na softwarovém trhu. Zatímco před několika lety nikdo nebral bezplatně šířený software vážně a zdarma bylo k dispozici pouze několik jednoduchých prográmků, dnes získává stále větší popularitu tzv. licence GNU, která vám nejen nabízí software zdarma k jakémukoliv použití, ale navíc vám umožňuje zahrnout zdrojový kód programu do vašeho vlastního produktu a ten můžete klidně využít i komerčně - ovšem musíte dát k dispozici nově vzniklý kód též pod licencí GNU. Tahle podmínka se ukázala jako velice důležitá - GNU software dnes po celém světě používají miliony uživatelů, a řada lidí proto očekává, že k něčemu podobnému dojde i na hudební scéně. Ostatně v oblasti taneční hudby tato situace už de facto nastala - nákladné vinyly si mohou dovolit pouze profesionální DJs se stálými příjmy, takže obrovské množství taneční hudby koluje mezi lidmi právě ve formátu MP3. Některé kapely a projekty už publikují pouze na Internetu. Neexistuje důvod, proč by rockové kapely nemohly svoje nahrávky šířit stejným způsobem (- snad jen ten, že na Internetu se jen stěží někdo může stát tou jedinou správnou superhvězdou, která vydělá miliony, zastíní všechny ostatní a pak se s velkou slávou uchlastá k smrti.)

CD nosič už nebude produkt, ke kterému kapela především směřuje a na kterém kapela především vydělá - stejně dobře totiž vydělá na koncertech, prodeji svých triček, atd. Nyní budete moci tvořit, nahrávat a "vydávat" více - večer něco vymyslíte a ráno už to mohou poslouchat Vaši fans v jižní Africe. Můžete bydlet pod Vyšehradem a přitom založit kapelu (rychle a jednoduše si vyměňovat "tracky") se stejně naladěným eskymákem z Aljašky a "freakem" z předměstí Los Angeles .

Spousta hudby se k nám dostává zcela zdarma i dnes. Pouze se k nám dostává kanály, nad kterými nemáme kontrolu - přes rádio, TV ... Tato média za práva k nahrávkám rozhodně platí - i když je otázka, jak velká část těchto poplatků skončí u samotných muzikantů. Internet umožňuje kromě čistě pirátského šíření nahrávek také formu distribuce, která je srovnatelná s klasickými médii - i na Internetu je možné vydělávat reklamou, navíc na rozdíl od klasických médií je možné velice přesně stanovit počet shlédnutí reklamy, a příjmy potom přesně rozdělit mezi "autory obsahu".

Většina lidí má pocit, že pokud dá někomu něco zdarma, existuje jen velice teoretická naděje, že by stejná věc mohla ještě někdy v budoucnu vydělat peníze. Ale vzhledem k tomu, kolik peněz se dnes investuje do reklamy v klasických médiích, mohou být budoucí příjmy z reklamy na Internetu víc než dostatečnou odměnou za poskytnutí nahrávky k bezplatnému stažení. Ale existují i další způsoby zpeněžení "bezplatné" nahrávky, které jsou velice zajímavé: kapela nahrávkou dělá reklamu především sama sobě, tudíž může (ideálně opět přímo přes Internet) nabízet "související služby" - především živá vystoupení, trička, plakáty, ale taky klasické hudební nosiče, které mohou pro přilákání pozornosti obsahovat třeba "bonus tracky", remixy... ale to stále ještě není všechno.

Řada kapel nabízí nahrávky ke stažení pouze za určitých podmínek: ten, kdo nahrávku stáhne, ji sice může sám poslouchat, nebo zdarma nahrát kamarádům, ale nesmí ji bez předchozího souhlasu např. zpeněžit, nebo přehrávat v prostoru, kde se vybírá vstupné či v médiu, které je provozováno jako ziskové. A tady se otvírá největší prostor pro začínající umělce: dneska si udělají sami sobě reklamu bezplatným zveřejněním nahrávky, a v případě, že jim nahrávka pomůže k popularitě, si sami mohou diktovat podmínky - aniž by se museli zříkat autorských práv.

V budoucnu také můžete dostávat peníze za stažení Vašich MP3 nahrávek prostřednictvím tzv. mikroplateb. Nahrávky budou pro posluchače několikanásobně levnější a zisk bude globálně sice menší, ale jen Váš. (Takže větší .!) Posluchači znovu objeví rozmanitost hudby, začnou znovu chodit na koncerty a zajímat se, hlavně se zajímat . budou poslouchat internetové MP3 Radio, skoukávat MP3 filmy a když si někoho hodně oblíbí, koupí si jeho CD, spíše však CD-ROM s videoklipy a informacemi . a koupí si ho také prostřednictvím internetu, ne v obchodě. Namísto kazet nastoupí MP3 walkmany a autopřehrávače a doma si budete hrát z počítače. Média, na kterých se nedá v takovém rozsahu "surfovat" a vybírat si, co já chci, tedy tisk, rádio, televize, ztratí na tuto civilizaci svůj dominantní vliv.

Toto velice ohrožuje kapitány světového gramoprůmyslu. Přichází o monopol a obrovské zisky. Zkouší to na nás argumenty, které vypadají na první pohled legálně a znějí logicky: "Okrádáte autory a interprety o jejich "tantiémy" !" Ale nejsou to spíše gramofonové firmy, které je okrádají ? Ti totiž, kteří dílo vytvoří, obdrží ze zisku pouhou desetinu ! Vše ostatní spolknou "příživníci". Tato vnucená symbióza však vyhovuje pouze jedné straně. Jak jinak si vysvětlit, že mnoho úspěšných a známých umělců se již rozhodlo poskytnout své nahrávky v tomto formátu světové síti a to někdy i bez svolení "své" gramofirmy ? A kolik autorů a interpretů už firmy okradly tím, že jim neumožnily nahrávky vydat ? Jsou vůbec gramofirmy ten správný arbitr k tomuto rozhodování ? Nebylo by lepší, kdyby se o tom, co se komu líbí, lidé rozhodovali sami ?


KAKAXA, 12.10.99 psáno pro všechny, kteří to otisknou

(Autor je majitel nahrávacího Studia Live & Loud, producent, skladatel, hudebník, šéfredaktor časopisu TAM-TAM! a taky tak trochu magor .)
Odborná konzultace a text v rámečku: xChaos, Arachne Labs. Supervize Antonín Kocábek.


NÁZORY
  • I po dvanácti letech aktuální (Monkey Wrench, 09.09.2012 12:03) Reagovat

    Většina myšlenek z tohoto textu je i po dvanácti letech aktuální. Je z toho zřejmé, že proměna mediálního světa není a nebude rychlou záležitostí. Jisté ale je, že jsme svědky a účastníky rozsáhlých změn mediálího prostoru.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tereza Vítů - Zůstaň 7/10
Video: Někdy potěší, že herečky začnou zpívat. Jako třeba Tereza Vítů ve skladbě "Zůstaň" Když se nějaká modelka, moderátorka, nebo (díky bohu alespoň) herečka rozhodne vedle své hlavní profese pustit také na hudební dráhu, většinou to nedopadne dobře. Devět z deseti podobných pokusů zůstane pouze v naší interní... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 16:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 16/2024 - od Taylor Swift přes Pearl Jam po My Dying Bride
Nové desky 16/2024 - od Taylor Swift přes Pearl Jam po My Dying Bride Aktuálnímu týdnu hudebních novinek vévodí Taylor Swift, nejen ona ale vydala nové album. Rockery a metalisty potěší kromě Pearl Jam i Billy Morrison s deskou plnou hvězd či My Dying Bride. S čerstvou muzikou se hlásí i cellista... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 10:00 v sekci Novinky | Nové desky
Caleb Landry Jones - Hey Gary, Hey Dawn 10/10
Recenze: Magnum opus. Caleb Landry Jones natočil bezchybnou desku "Hey Gary, Hey Dawn" Bezmála rok a půl po předešlé řadovce "Gadzooks Vol. 2" se americký zpěvák a herec Caleb Landry Jones vrací s dalším hudebním materiálem. Jeho nové album "Hey Gary, Hey Dawn" se ale od těch předchozích přece jen trochu liší.... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 16:00 v sekci Recenze
Pearl Jam - Dark Matter 8/10
Recenze: Pearl Jam na "Dark Matter" překypují nadšením a mladickou energií S aktuální "Dark Matter" mají Pearl Jam na kontě tucet studiových alb. Novinka kapely ze Seattlu naštěstí nepatří k těm tuctovým. S pomocí mladého producenta se zasloužilí rockeři, kteří už před pár lety vstoupili do... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Fletcher, SaSaZu, Praha, 21.4.2024
Naživo: Fletcher v SaSaZu obstarala zvuk, diváci zase obraz Popová, byť naživo spíše už pop-rocková zpěvačka Fletcher při své první návštěvě Prahy vyprodala klub SaSaZu. Ten nejprve od osmé večer na půl hodinky opanovala alternativně rocková dvojice Arxx z Brightonu, připomínající... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 16:00 v sekci Naživo

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Kabát Adele Queen Sia AC/DC U2 Rush Beyoncé Bono Mirai Lady Gaga Liam Gallagher Dua Lipa Imagine Dragons Linkin Park
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu