shop.musicserver.cz
Open'er festival, den 3, Letiště Gdynia-Kosakowo, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022

Smutek, zmatek a Martin Garrix. Dua Lipa, Biffy Clyro a další si na Open'eru nezahráli

Vydáno: 10.07.2022 09:09 v sekci Naživo - Jan Trávníček | foto: mapcarta

Tohle není reportáž o hudbě. Skoro. Třetí den polského Open'eru totiž ukázal jak pozitivní, tak i silně negativní tvář zdejší hudební přehlídky. Přibližně 90 000 hudebních fanoušků tak zažilo den, na který určitě už nikdy nezapomenou. A dokonce i neustále něco postující Dua Lipa náhle zůstala potichu.

Live: Open'er festival, den 3

místo: Letiště Gdynia-Kosakowo, Gdyně, Polsko
datum: 29. června - 2. července 2022
(ne)vystoupili: Megan Thee Stallion, Dua Lipa, Martin Garrix, Sky Ferreira, Michael Kiwanuka, Iceage, Young Leosia, Flohio, Jan Rapowanie, Dakha Brakha a další

setlist Sky Ferreira: Boys, 24 Hours, Don’t Forget, You're Not The One, Downhill Lullaby, Ain't Your Right, I Will, Heavy Metal Heart, Hands All Over Me (Tamaryn cover), I Blame Myself, Innocent Kind, Voices Carry (’Til Tuesday cover), Nobody Asked Me (If I Was Okay), Everything Is Embarrassing, All My Lovers Die

Reportáž z prvního dne najdete zde, ze dne druhého pak tady.

Třetí den v polském festivalovém ráji na největší a nejdůležitější hudební přehlídce v zemi začal ještě lépe než ty předchozí. Slunce svítilo tak, že ten opalovací krém byl potřeba už zrána, a je asi nejvyšší čas vám říct, co dalšího je ještě na Open’eru tak super. Je totiž hned u moře. Z areálu vlny neuvidíte, ale když se ráno vydáte pohodovou cestou mezi stromy, za slabou půlhodinku už koukáte na Baltské moře.

Na pobřeží Babí Doly si můžete dát hranolky, usednout s nimi do vyhlídkového křesla a koukat do dálky na zaoceánské lodě. Nad hlavou vám krouží racci, ve vzduchu jsou cítit ryby. A přímo před sebou můžete vidět i jednu z dominant Gdyně, ke které by vás turistický průvodce dřív nebo později zavedl sám. A sice torzo torpédovny, kterou zde za druhé světové války postavili Němci. Sloužila jim tehdy jako hala pro montáž torpéd a také ke zkušebním střelbám.

Koho válečná historie nezajímá, ten se samozřejmě může jít koupat do vody, pláž je tady až na pár míst plných kamínků převážně písčitá a poměrně čistá. Kdo má ale o válečnou historii zájem, ten by měl využít jednoho ze záporů zdejšího festivalu. Program na něm totiž začíná kolem páté hodiny odpoledne a do té doby se musíte nějak zabavit sami. A co může být lepšího než vyrazit do ulic, kde je, jako v každém správném přístavním městě, lákadel pro turisty přehršel?

Blyskawica, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© gdyne.cz
Na jednom místě tak najdete zdejší akvárium, prohlédnout si můžete i loď, která jako by vypadla ze série "Piráti z Karibiku", a najdete tady i muzeum vojenské techniky, kde jsou všemožná vozidla, plavidla, letadla a modely vztahující se ke druhé světové válce, která Polsko navždycky poznamenala. Není divu, že jsou to právě Poláci, kdo nyní pomáhají Ukrajině, jak jen můžou. Modro-žluté vlajky najdete hrdě plápolat po celém městě a to jsme, prosím pěkně, solidně daleko od hranic s napadeným státem.

Dost možná největším zdejším lákadlem by tak mohla být válečná loď ORP Błyskawica, což je torpédoborec postavený mezi lety 1935 a 1937. Do dnešního dne je to jediná dochovaná polská válečná loď, která byla postavená ještě před druhou světovou válkou. Od roku 1976 je její vnitřek předělán na muzeum, proto pokud tady budete, určitě se běžte podívat dovnitř. Je to zážitek.

Tohle všechno je ale jen zlomek toho, co v Gdyni můžete zažít a kam se můžete v prosluněném dni, jako byl tento, podívat. Už teď mám vymyšleno, kam bych ve městě chtěl zajít příště. Možná byste si ovšem raději přečetli něco o muzice...

Pozdější návrat do areálu zapříčinil, že prvním zhlédnutým vystupujícím byla rapperka Flohio, jedna z nominovaných na BBC Sound Of 2019. V Alter stagei to vypadalo na povedený koncert, když tu náhle se začal zvedat vítr. Pořadatelé ji tak uťali asi po třetí písničce a na obrazovkách se objevily výzvy k evakuaci. Jí se to ale nelíbilo, chtěla pokračovat dál, a tak jí nakonec vypnuli mikrofon. Postupně podobně učinili i na všech ostatních pódiích.

Areál, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© facebook.com/open'er festival
Nebe začalo tmavnout, a i když nás ještě ráno festivalová aplikace informovala o tom, že bouřka může přijít, zatím to nevypadalo zase tak hrozivě. Odchod jsem proto odkládal na co možná nejzazší dobu. S přibývajícími minutami však bylo zřejmé, že to lepší nebude.

Vítr foukal tak, že to vypadalo, že vzduchem brzy začnou létat věci jako stany tehdy na Rock For People 2012, a když několikatisícový dav odcházel, déšť nabral na síle. Problém byl v tom, že jsme nedostali informaci o tom, kam se máme evakuovat. Jenom tu zprávu, že máme opustit areál. Přitom by se jistě většina návštěvníků mohla cítit bezpečněji a v suchu právě v něm. Open’er má většinu pódií zastřešených a jsou to kolikrát tak pevné konstrukce, že si lze jen těžko představit, jak silná by ta bouřka musela být, aby s tím něco svedla. Cynicky se nabízí poznámka o tom, že šlo spíš jen o jedno - pokud by se někomu něco stalo, je potřeba, aby se mu to stalo mimo oficiální prostory a festival s tím nemohl nikdo spojovat. Je to kruté, ale nejspíš to tak bude.

Další průběh totiž velké zlepšení nepřinášel. Logicky jsem z areálu, který leží na letišti, a tudíž obrovském prostranství, na kterém není mimo festival prakticky nic, zamířil do stanového městečka. U jednoho vchodu hlásili, že se také evakuuje a máme postupovat dál. Tedy až k autobusům, které by nás dovezly do centra? Ale co potom tam? Zůstat bez svých věcí? Kde jíst a kde spát? Kam se schovat? A jak dlouho by potom mohla trvat cesta desetitisíců lidí, než by se zase vrátili v případě, že by program pokračoval? Otázky, nic než otázky.

Naštěstí u druhého vchodu do stanového městečka ještě informace o evakuaci neměli, takže jsem se díky tomu dostal do svého stanu. A tam byla spoušť. Všechny věci na spaní, na zahřátí nebo k jídlu totálně promočené. Ve stanu byly louže vody a to je přitom nepromokavý, nějakou tu bouřku už zažil a dosud nikdy nezklamal. Co teď? Oficiální kanály pouze poděkovaly za evakuaci, pro jistotu jim ale jejich správci až do konce letošního ročníku vypnuli u všech svých příspěvků možnost přidat komentáře. Asi dobře věděli proč a o něčem to svědčí. Jediným komunikačním prostředkem se tak stal poslední příspěvek na facebookové stránce Open'eru, kde komentáře už zpětně nevypnuli. Právě tam jsme si s ostatními vyměňovali informace o tom, kde to jak vypadá.

Pam a tommy, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© facebook.com/open'er festival
Stanovým městečkem začali procházet sekuriťáci a vyzývali k jeho opuštění. Jenže kam bych šel? Vždyť setrváním na místě jsem jednak bránil vlastní vahou tomu, aby mi stan odletěl, jednak jsem byl i relativně blízko dění, jakmile se situace zlepší. Poslechnout organizátory, jít kamsi do neznáma a nechat tady všechno napospas mi nepřišlo jako nejrozumnější řešení. A ještě že jsem tak učinil.

Bouřka totiž začala slábnout a pořadatelé ohlásili, že ještě dnes se bude pokračovat. A tak zatímco ti poslušnější začali řešit, jak a zda vůbec se přes hromady bláta a ucpané silnice ještě snažit dostat zase zpátky, já mohl rovnou vystartovat opět do areálu.

Areál, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© facebook.com/open'er festival
Pod hlavním pódiem jsem byl mezi prvními, a zatímco technici z něj dostávali litry vody, fanoušci kolem mě začali skandovat jména těch, kteří by na něm teď měli hrát. Ještě před bouřkou se tady měla představit Megan Thee Stallion, která na současném turné Duy Lipy funguje jako její předskokanka. Hned po ní měla nastoupit právě druhá zmíněná. Časově jsme byli o zhruba nějaké tři hodiny dále, nabízelo by se tedy nechat odehrát jen hlavní hvězdu. Kvůli ní sem totiž dorazila většina návštěvníků.

Po dalších pár minutách bylo jasno. Na obrazovkách se rozsvítilo, že nevystoupí ani jedna. Zasloužené bučení směrem k organizátorům. A když se podíváte na pár dní staré video níže, možná škodolibě dodáte, že je to snad i dobře.

To je hrůza, co? Škoda jen, že nelze přidat vlastní zkušenost. Na dalších scénách bylo postupně taky jasno. Michael Kiwanuka v Polsku dnes nezahraje. A ani Biffy Clyro si neotestují zdejší publikum. Na hit "Sweatest Pie" v podání Duy Lipy a Megan Thee Stallion, který by za normální situace mohly dát společně, můžeme taky zapomenout. Tent stage byla zavřená úplně a brzy ji obehnala červeno-bílá páska. Zato si ale můžeme počkat na Martina Garrixe. Ten ve dvě ráno prý zahraje. Přitom ještě nebyla ani půlnoc. No, není to super?

Jedním z mála koncertů tak byla Sky Ferreira na menší Alter stagei. I ta začínala zhruba s půlhodinovým zpožděním. A když na pódium skutečně přišla, byla pěkně naštvaná. Koncert startoval snad natřikrát, než se začalo hrát doopravdy. Problémy s odposlechy jsme jako diváci neměli šanci vnímat. Řeč těla však byla výmluvná. Křičení na zvukaře, vzteklá gestikulace směrem k technikům a naprostý nezájem o fanoušky.

Areál, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© facebook.com/open'er festival
Ono když se podíváte na obal jejího průlomového alba "Night Time, My Time", bude vám jasné, že tenhle blonďatý anděl má zlomené křídlo už od začátku. Její přístup k nevyžádaně nestandardní situaci v Polsku měl ovšem do profesionality daleko. Na druhou stranu mezi vším tím halfplaybackem, vzteklým sundáváním kabátu, vymotáváním sluchátek a zkrátka scénou, u níž si každý pořadatel příště dvakrát rozmyslí, zda ji chce pozvat, byl ale přesto všechno ještě argument, který bojoval proti.

A sice, že její kombinace synth popu, indie rocku a odkazů na Yeah Yeah Yeahs byla neodolatelná. Ta hudba, která z reproduktorů lezla, byla totiž úžasná. Co song, to písnička s hitovým potenciálem. Jen to provedení bylo prostě ve stylu "ať už to mám z krku." Ani to rozloučení nakonec neproběhlo. Zkrátka - bylo by fajn vidět ji ještě jinde a v lepším rozpoložení.

Aby těch zmatků nebylo málo, objevila se v průběhu vystoupení informace, že Martin Garrix zahraje nakonec o hodinu dřív, tedy v jednu ráno. Pro ty z nás, kteří byli unavení a v promáčeném areálu hledali další zábavu, to byla dobrá zpráva, ale co všichni ti, kteří předtím odjížděli domů a teď se zase vraceli zpátky?

Areál orange, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© facebook.com/open'er festival
Nizozemský rodák nakonec skutečně vystoupil, a to se setem, který byl až podezřele podobný tomu, s nímž se představil na Szigetu v roce 2019. To znamená velká show plná laserů, dýmu, konfet a rachejtlí, na scéně stůl, po němž spíše lozil, aby mohl hecovat dav, než že by reálně něco míchal, a za ním velké plusko sloužící jako projekční plocha.

I songy zůstaly hodně podobné tři roky starému setlistu, tedy například "In The Name Of Love", "No Sleep", "Don’t Look Down", "Like I Do", "Waiting For Tomorrow" a jako úplně první navíc ještě "Scared To Be Lonely", v němž mu hostuje Dua Lipa. Snad to byla jen nechtěná náhoda, nikoliv cílená sůl do rány. A k tomu samozřejmě zase hrál i věci, které nejsou přímo jeho, jako třeba Adele nebo Florence + The Machine. Oproti staršímu vystoupení chyběl už jen živý Macklemore v "Summer Days".

Byla to tak sice zase velká, blikající show, ale zároveň i trochu zívačka. Pokud přece jen od posledně došlo k nějakým změnám, musely být ryze kosmetického rázu. Alespoň že ten finální ohňostroj skoro ve tři ráno stál za to čekání. A to i přesto, že už svítalo.

Mimochodem - počasí ten večer nezdevastovalo festivalový program jen v Polsku. Koncerty se kvůli povětrnostním podmínkám rušily paralelně i na souběžně se konajícím Rock Werchteru v Nizozemí, na Beats For Love v Ostravě, na Topfestu na Slovensku i na Balaton Sound v Maďarsku. Příroda rozdíly nedělá. A když už ne příroda, pořád tady máme ještě covid. Takže aby toho rušení nebylo málo, dozvěděli jsme se ještě, že jedni z headlinerů čtvrtého dne, britští The Chemical Brothers, nedorazí. Ed Simmons byl totiž pozitivní.

Areál totem, Open'er festival, Gdyně, Polsko, 29.6.-2.7.2022
© facebook.com/open'er festival
Zbývali tedy ještě například Jessie Ware, Taco Hemingway, AJ Tracey, Seasick Steve nebo The Killers. Ti všichni a ještě mnozí další měli zařídit Open’eru velkolepé finále. Ale s tím vším, co se právě odehrálo, už se dalo jenom doufat. Ostatně, jak jste si asi všimli, nejsou z toho od pořadatelů ani žádné fotky.

Nad ránem ale přišla ještě jedna zpráva z oficiálních míst. A tentokrát o poznání pozitivnější a překvapivější. Organizátoři Open’eru se omluvili a nabídli všem držitelům vstupenek dvě varianty kompenzace. Buď mohou během následujících tří let využít voucher na slevu na některý z příštích ročníků. Anebo - v případě, že mají pouze jednodenní vstupenku - ji mohou využít kromě třetího dne i v den čtvrtý.

Takže jsou to amatéři, nebo profíci? Rozhodnutí je na vás. Nicméně už to, že nějaká kompenzace přišla, je nestandardní. Podle zaběhlých všeobecných podmínek a zákonů totiž nemuseli vůbec nic. Ale udělali to. A udělali to bleskově. Neuvěřitelné.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jan Váňa -  A na Jordán dopadla tma 8/10
Recenze: Jan Váňa předkládá na úsporném debutu "A na Jordán dopadla tma" sbírku zamlžených zrcadel pocitů a situací Písničkářství má na domácí scéně hluboce zapuštěné kořeny. Dříve byl jeho představitel často jinotajným mluvčím, který metaforami kličkoval mezi tím, co režim dovolil. Doba se změnila, sdělení postavené na textu ale... čtěte zde
Vydáno: 18.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Akon, Forum Karlín, Praha, 16.5.2024
Naživo: Akonův pražský koncert se ze splněného snu proměnil v noční můru Pomohl objevit Lady Gaga, natočil duet s Michaelem Jacksonem, stojí za hymnou šampionátu ve fotbale. Výčet toho, co se Akonovi během posledních dvaceti let podařilo, je úctyhodný a nebere konce. Jeho úspěchy ale zároveň neznamenají,... čtěte zde
Vydáno: 17.05.2024 14:00 v sekci Naživo
Moimir Papalescu - V podstatě jsem retro sám o sobě
Rozhovory: Moimir Papalescu - V podstatě jsem retro sám o sobě Moimir Papalescu nepřehlédnutelně prostupuje domácí - převážně elektronickou - scénou. Působil či působí ve spoustě projektů, v poslední době se ale nejvíc přetřásá návrat formace Moimir Papalescu & The Nihilists. Bylo to... čtěte zde
Vydáno: 17.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Thirty Seconds To Mars, Sportovní hala Fortuna, Praha, 15.5.2024
Naživo: Thirty Seconds To Mars si v Praze napravili reputaci. Přivezli povedenou show Americké bratrské duo Thirty Seconds To Mars se po šesti letech vrátilo do holešovické sportovní haly, aktuálně zaštícené názvem Fortuna, a to v rámci turné nazvaného "Seasons". Jak se návrat povedl a jak znějí nové skladby z... čtěte zde
Vydáno: 16.05.2024 10:18 v sekci Naživo
Pohled do českých hitparád 19. týden 2024
Pop už v albovém žebříčku nehraje druhé housle. Taylor Swift dovršuje hattrick a boduje i Dua Lipa Česká rádiová hitparáda konečně hlásí nového vítěze. Mnohaměsíční stálice typu Dua Lipa, Ofenbach nebo Michael Schulte střídá americký zpěvák Teddy Swims se songem "Lose Control". V albech potřetí triumfuje Taylor Swift.... čtěte zde
Vydáno: 16.05.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Pop už v albovém žebříčku nehraje druhé housle. Taylor Swift dovršuje hattrick a boduje i Dua Lipa (16.05.2024 08:00)
- Spletli si naši dramaturgové rok? Rádiím vládne Michael Schulte s hitem loňského léta (09.05.2024 08:00)
- Nové desky 18/2024 - od Sii přes Duu Lipu po Willow (08.05.2024 13:00)
- Taylor Swift převálcovala všechny české rappery a stanula na vrcholu albového žebříčku (02.05.2024 08:00)
- Český albový žebříček ovládla Yzomandiasova "Paranoia" (25.04.2024 07:30)
- Video: Dua Lipa se snaží čarovat, její Iluze ale příliš nefunguje (19.04.2024 13:53)
- Kometa roku 2024 Benson Boone debutuje v top trojce české albové hitparády (18.04.2024 10:00)
- Mezi rappery se do české albové top desítky vetřela countryová Beyoncé (11.04.2024 08:00)
- Nejdřív Benson Boone, teď Artemas. Český digitální žebříček ukazuje, že pop se vrací do hry (04.04.2024 08:00)
- Dua Lipa a Benson Boone stále vládnou singlovým žebříčkům, The Rolling Stones jsou hranější než Mirai (29.03.2024 08:30)

ALBUM TÝDNE 20/2024

The Valentines
You All Look Beautiful When You Dance

Trojice The Valentines z Hradce Králové se na hudební scéně pohybuje už od roku 2017. Po několika singlech a EP se letos konečně rozhodla svůj rukopis otisknout i do debutového alba, které nazvala "You All Look Beautiful When You Dance". A povedlo se - deska hudebně baví, přitom textově vybízí k zamyšlení.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 26.05.
Myles Smith (UK) (Rock Café, Praha)
Út 28.05.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)
Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Queen Kabát Adele Sia Imagine Dragons Bono Taylor Swift Dua Lipa Rush Rammstein Mirai Beyoncé AC/DC Lady Gaga Liam Gallagher Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu